הסופה מכה בחופה המזרחי של ארצות הברית במלוא העוצמה: הסערה המשתוללת בחוף המזרחי של ארצות הברית ממשיכה לשתק את וושיגנטון ואת ניו יורק. מניין ההרוגים בסופה עלה היום (ראשון) ל-19 בני אדם. בבירה וושינגטון נמדד שלג בגובה של כ-60 סנטימטרים. בתוך כך גוברים החששות מפני שיטפונות בניו ג'רזי ובדלאוור.

מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, אסר אתמול על על נסיעה ברכב בניו יורק ובלונג איילנד, והגשרים והתעלות במטרופולין הגדולה נחסמו לתנועה. רוב ראשי העיר של מדינות צפון מזרח ארצות הברית הוציאו אזהרות מסע בשטחן. הסופה הקשה בארה"ב גם החלה לגבות מחיר בנפש: לפחות 19 בני אדם נהרגו כתוצאה מפגעי מזג האוויר באזור וושינגטון ובאזורים אחרים. התחבורה הציבורית בוושינגטון משותקת כליל והמרכולים ריקים.



בתוך כך, מצב חירום הוכרז בכמה מדינות, ובהן מרילנד, ג'ורג'יה, צפון קרוליינה ופנסילבניה. שירות החזאות הלאומי הזהיר כי תנאי סופה מסכני חיים צפויים להימשך בסוף השבוע ותושבים רבים אגרו מים ומזון מבעוד מועד. הסופה הכתה הלילה באזור החוף המזרחי ושלג צפוי להיערם בגובה של בין 60 סנטימטר ועד למטר של שלג. מצב חירום הוכרז ב-11 מדינות ובוושינגטון עצמה. "לא הגענו עדיין לרגע הקריטי של הסערה", אמר מנהל שירותי החירום בבולטימור, רוברט מאלוני, לרשת CNN. "הייתי אומר שאפילו לא הגענו לנקודת חצי הדרך". ראשי הערים וושינגטון וניו יורק הזהירו את התושבים: "אנחנו נמצאים במצב חירום - אל תצאו מהבתים". ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאזיו, הורה לסגור מסעדות בעיר, וגם את ברודוויי, ואמר כי לעיר יש תכנית מגירה המותאמות עד ל-76 סנטימטרים של שלג.

ראשת עיריית וושינגטון, מוריאל בווסר, פנתה לתושבי עירה ואמרה: "אני רוצה להיות ברורה, זוהי סופה רצינית, זהו מצב חירום, ואני מבקשת מהתושבים להתייחס אליו ככזה, לסופה יכולות להיות השלכות של חיים ומוות". במדינת קנטאקי, כתוצאה מתנאי מזג האוויר וקיפאון בכבישים המהירים במדינה, נוצר פקק באורך של 56 קילומטרים, כאשר חלק מהנהגים נתקעו בפקק במשך 12 שעות. כמו כן, מספר גדול של 7,600 טיסות עוכבו בשדה התעופה בוושינגטון.



סופת שלגים בטיימס סקוור. צילום: שלמה בר
סופת שלגים בטיימס סקוור. צילום: שלמה בר



85 מיליון תושבי החוף המזרחי ומרכז ארה"ב ב-20 מדינות לפחות, חווים את הסופה קשה. לפי ההערכות, צפויות 40 שעות של שלג, כאשר כל שעה צפויים להיערם לפחות שני סנטימטרים. בוושינגטון, המוקד המרכזי של הסערה, צפויות רוחות של עד 50 קמ"ש ושלג כבד, והתושבים הונחו להסתגר בבתיהם ולתפוס מחסה. בחלק מהמדינות, בהן צפון קרוליינה ופנסילבניה, הופעלו נהלי חירום כבר מים שישי ולמעלה מ-5,000 טיסות שתוכננו לסוף השבוע בוטלו. נמלי התעופה באזור אף הקדימו מספר טיסות, על מנת לאפשר לנוסעים האחרונים שרצו להימלט מהאזור, להגיע בבטחה ליעדם.


"העיר במצור, אבל האווירה היא של חג"


דובר הקונסוליה הישראלית בניו יורק, שמעון מרסר, סיפר לניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" על מזג האוויר הסוער ואמר: "עכשיו השלג פסק. ניו יורק במצור אבל היא די מתורגלת. גם הרשויות וגם הציבור, כולם יודעים מה כן ומה לא לעשות. נערכנו כמו למצור עם מצרכים בסיסים, אבל זה לתרחיש יותר קיצוני. כנראה שלא יהיה צורך לפתוח את קופסאות השימורים".
 
על התנועה ברחובות, סיפר הישראלי בניו יורק: "התחבורה הציבורית משותקת, כלי רכב לא אמורים להסתובב על הכבישים, כי ההנחיה היא שלא להפריע למפלסי השלג. למרות זאת אני רואה כמה כלי רכב שכן נוסעים בחוץ. זה לא נכון שאסור לצאת החוצה מהבית. אין שום בעיה לצאת החוצה מהבית ברגל, כל עוד נזהרים. אנשים קצת מסתובבים בחוץ, פעילים במרחקים שלא מחייבים נסיעה. המצב מתואר רשמית כמצב חירום אבל האווירה היא לא של חירום אלא אווירה יותר של חג. יש אפילו כמה חנויות פתוחות. החזאים אומרים שהשלג יימשך לפחות בניו יורק עד מחר אבל שיא הסופה מאחורינו".

מוקד הסערה, וושינגטון  מושלגת, צילום: איתי מזרב
מוקד הסערה, וושינגטון מושלגת, צילום: איתי מזרב


פקידים מצפון קרוליינה פנו גם הם לתושבים, הזהירו מהסערה החורפית הקשה ותדרכו אותם להישאר בבתים על מנת למנוע פגיעות ופציעות. "רוחות חזקות מאוד עלולות לגרום להפסקות חשמל קשות, וקרח כבד עלול להצטבר על הכבישים ולא לאפשר תנאי נהיגה בטוחים", כך מסרו הפקידים. המנהל הכללי של מזרח פנסילבניה אמר כי "זו לא סערת חורף נורמלית" וכי כמעט על שירותי התחבורה יהיו מושבתים בעקבות הסופה פרט לתחבורה הרפואית שמשמשת את חולי הדיאליזה. 



 
סופת שלגים בטיימס סקוור. צילום: שלמה בר
סופת שלגים בטיימס סקוור. צילום: שלמה בר
 



סופת שלגים בטיימס סקוור. צילום: שלמה בר
סופת שלגים בטיימס סקוור. צילום: שלמה בר


סופת שלגים בטיימס סקוור. צילום: שלמה בר
סופת שלגים בטיימס סקוור. צילום: שלמה בר


סופת שלגים בטיימס סקוור. צילום: שלמה בר
סופת שלגים בטיימס סקוור. צילום: שלמה בר