ארגון הבריאות העולמי יקיים מחר כנס חירום בינלאומי בעיר ז'נבה בשווייץ לניסוח נהלים להתמודדות עם נגיף הזיקה, המאיים להדביק בזמן הקרוב ארבעה מיליון בני אדם ברחבי העולם ובמיוחד בארצות דרום אמריקה. בסוף השבוע דווח על מקרה ראשון בארה"ב של תינוק שנולד עם תופעת הראש המוקטן (מיקרוצפלוס), האופיינית למחלה, לאם ממדינת האיים הוואי באוקיינוס השקט שנדבקה בנגיף.



כנס החירום ייערך ארבעה ימים לאחר הכרזת ארגון הבריאות העולמי על נגיף הזיקה כמגיפה עולמית מסוכנת, במיוחד עבור נשים הרות ועובריהן. מדובר בנגיף המופץ בעיקר באמצעות עקיצת יתוש האדס (Aedes). ממה שידוע עד כה, מלבד תופעת הראש המוקטן סובלים העוברים גם מתופעה אחרת שלא נחקרה מספיק בשם סינדרום ג'וליאן בר, שבה מערכת החיסון תוקפת את מערכת העצבים, מה שמסתיים לפעמים בשיתוק.



המעבר החד מאדישות מוחלטת להיסטריה עולמית בתוך ימים ספורים עורר ביקורת בקרב אנשי רפואה מובילים. מדובר בנגיף שטרם פותח נגדו חיסון. מי שלקה במחלה צפוי לסבול מחום גבוה, מפריחה, מכאבי שרירים ופרקים, מכאבי ראש ומחולשה. סימפטומים אלה חולפים מאליהם בדרך כלל תוך יומיים עד שבעה ימים.



בשנתיים האחרונות התפשט הנגיף ל־24 מדינות ואיים שונים באפריקה, בדרום אמריקה ובאוקיאנוס השקט. לאחרונה אף דווח על מקרים בודדים שנתגלו בארה"ב ובאירופה. לישראל חדר נגיף הזיקה עם משפחה שהגיעה מקולומביה, וזאת לאחר שאם ובתה בת השנתיים אובחנו במעבדות של בית חולים תל השומר כחולות במחלה הנגיפית. למרבה המזל, הבריאו השתיים מהמחלה באופן עצמוני.



כיוון מדאיג נוסף הוא היתכנות ההדבקה בנגיף הזיקה באמצעות יחסי מין. החשד התעורר לאחר שגבר שהגיע לארה"ב מאחת ממדינות דרום אמריקה חולה במגיפה המסוכנת והדביק את אשתו. מאחר שעד כמה שידוע עד כה המחלה הנגיפית אינה מידבקת בין בני אדם דרך האוויר, החשד הוא שהנגיף עבר בין בני הזוג ביחסי מין. את ההשערה הזאת איששה בדיקת המעבדה שבה התגלה נגיף הזיקה בנוזל הזרע של גבר. אם יוכח שהנגיף אכן מועבר ביחסי מין, תוגדר מחלת הזיקה גם כמחלת מין שמסכנת כל מי שבא במגע מיני עם נשאי הנגיף. כמו כן, יש חשד שטרם נחקר, שלפיו הנגיף מועבר גם בעירויי דם.



חוקרת ישראלית בכירה העוסקת במחקרים ובטיפול בנפגעי מחלת נגיף הזיקה ציינה בפני "מעריב־השבוע" כי בברזיל, שם הכה עד כה הנגיף בעוצמה הגדולה ביותר, עיכבו בעבר פרסום פרטים מדאיגים לגבי היקף המגיפה מחשש שידיעות אלו יפגעו בתיירות ובמסחר עם המדינה. מספר הנדבקים בנגיף הזיקה בברזיל זינק בשנה האחרונה ממאות אחדות לכ־4,000 חולים, והאומדן היום הוא שכ־1.5 מיליון איש ברחבי עולם נושאים את הנגיף.



החוקרת הישראלית הדגישה שהאדישות לגבי הנזקים שמחולל נגיף הזיקה התגלתה גם בארגונים המובילים בתחום הבריאות בעולם. "בשנה החולפת התרעתי בעניין התפשטות נגיף הזיקה בפני ארגון ה־CDC האמריקאי", סיפרה החוקרת, "והם התעלמו מפניותי ולא חזרו אלי". יצוין כי לפני כעשרה ימים פרסם משרד הבריאות הישראלי אזהרה לנשים בהריון ולנשים שמנסות להיכנס להריון, שלפיה מומלץ להן להימנע מנסיעה למדינות שבהן יש עדויות להתפשטות נגיף הזיקה.



בתוך כך סיכמו נשיא ארה"ב ברק אובמה ונשיאת ברזיל דילמה רוסף בשיחת טלפון שערכו ביום שישי לשתף פעולה במטרה למצוא דרכים להתמודדות עם נגיף הזיקה, לאור קצב התפשטותו המהיר. בהודעה שפרסם הבית הלבן נאמר כי שני המנהיגים "סיכמו על חשיבות המאמצים המשותפים להעמיק את הידע שלנו, לקדם את המחקר ולהאיץ את העבודה על פיתוח חיסונים טובים יותר וטכנולוגיות אחרות כדי לשלוט בנגיף".



רוסף קראה לתושבי ארצה להתגייס למאמץ לאומי משותף למאבק ביתוש האדס שאחראי להעברת הנגיף. "עוד אין לנו חיסון לזיקה, כך שהדבר היחיד שאנחנו יכולים לעשות זה להילחם ביתוש", אמרה הנשיאה הברזילאית, "כל עוד היתושים מתרבים, אנחנו מפסידים את הקרב. הממשלה, הכנסיות, קבוצות הכדורגל, ארגוני העובדים - כולם צריכים למלא חלקם בהשמדת מקורות הגידול. אנחנו הולכים להראות שהעם הברזילאי מסוגל לנצח את המלחמה הזאת".


גם שר הבריאות מרסלו קסטרו, שבשבוע שעבר עורר סערה כאשר צוטט כאומר כי "אנחנו מפסידים את המלחמה נגד היתוש", הצטרף לדבריה של הנשיאה רוסף. "היתוש לא חזק יותר מכל המדינה", אמר, "אנחנו ננצח במלחמה".



חיים איסרוביץ השתתף בהכנת הידיעה