פיגוע ראשון של דאעש בבירה הסורית: לפחות 60 בני אדם נהרגו וכ-110 נוספים נפצעו היום (ראשון) לאחר ששני מחבלים מתאבדים פוצצו עצמם ומכונית תופת הופעלה סמוך לעמדה של כוחות הביטחון הממוקמת ליד אתר שיעי קדוש - קברה של הקדושה זיינב, בתו של האימאם עלי, בעיירה א-סיידה זינב שבאזור דמשק. ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) קיבל עליו את האחריות לפיגוע הכפול.



ארגון "אל-מרסד" הסורי לזכויות האדם היושב בלונדון דיווח כי בין ההרוגים 16 חמושים שיעים, סורים, ערבים ואסייתים, הנלחמים לצד משטרו של הנשיא בשאר אסד נגד המורדים. עוד דווח כי מספר ההרוגים עלול לעלות מאחר ומצבם של פצועים רבים הוגדר קשה.



ברשתות החברתיות התפרסמו תמונות שמראות כי סדרת הפיצוצים גרמו נזק רב לאזור, שמהווה נקודת ריכוז של לוחמי חיזבאללה ולוחמים שיעים ממיליציות שונות שנלחמים לצד המשטר. ראש ממשלת סוריה, ואיל אל-חלקי, אמר כי "מטרת פיגועי הטרור השפלים, היא להביא לעלייה במורל ארגוני הטרור המובסים בידי חיילי צבאנו האמיצים בכל האזורים". לדבריו, "פיגועי הטרור לא ישפיעו על המשך תהליך הפיוס יחד עם המלחמה בטרור בכל שעל מאדמת סוריה".



זירת הפיגוע. צילום: סוכנות הידיעות הסורית



"אין להם חסינות"


במקביל, בהודעה של דאעש על הפיגוע נאמר כי "שניים מחיילי החליפות האסלאמית ביצעו שני פיגועי התאבדות בקן של השיעים הכופרים באזור א-סיידה זיינב בדמשק. על השיעים לדעת שכמו שהם הורגים, הם ייהרגו, וכמו שהם מפגיזים - הם יתפוצצו. אין להם חסינות או ביטחון מפני המכות של לוחמי הג'יהאד". סוכנות הידיעות "אל-אעמאק", דיווחה שהארגון ביצע שני פיגועי התאבדות שמטרתם "לפגוע במעוז החשוב ביותר של המיליציות השיעיות בדמשק".



בינתיים, שר החוץ של סעודיה עאדל ג'ובייר, אמר כי ריאד תתמוך בכל פתרון מדיני שיוביל להחלפת השלטון בסוריה. בראיון לרשת "סקאי" בערבית הדגיש השר הסעודי כי אם המהלך המדיני לא ייצא לפועל, ארצו תמשיך לתמוך תמיכה צבאית באופוזיציה הסורית. בתוך כך, צוותים של הסהר האדום נכנסו לעיירה מאדייה שבפרברי דמשק כדי לטפל בכ-250 בני אדם שמצבם מוגדר קשה מאוד בשל חרפת רעב. האופוזיציה בסוריה התנתה את תחילת השיחות עם המשטר, שמתקיימות בז'נבה, בהפסקת צעדי ההרעבה של אזרחים.