ארגון הבריאות העולמי הכריז הערב (שני) על מצב חירום עולמי בשל נגיף הזיקה. המחלה, שמועברת באמצעות יתושים נקשרה לאלפי מומים בלידות בברזיל והיא מתפשטת במהירות.

ההחלטה הועברה בהמלצת ועדת מומחים לסוכנות מטעם האו"ם, בעקבות ביקורת על תגובה מהוססת עד כה להתפרצות המחלה. המהלך אמור לסייע לפעולה מהירה במאמץ בינלאומי ולקידום המחקר בנושא.

בינואר שעבר, תורים ארוכים השתרכו מחוץ למרפאות ברסיפה שבצפון-מזרח ברזיל, אשר סבלה בשנים האחרונות מהתפרצויות של קדחת דנגי, מחלה טרופית הגורמת לכאבים. הרופאים ברסיפה היו כבר דרוכים - ארגון הבריאות העולמי הזהיר כי 2015 עשויה להיות שנה קשה לקדחת דנגי. אך הסימפטומים עמם הגיעו מאות האנשים שביקשו טיפול לא התאימו לדנגי. במקום חום גבוה וכאבים קשים בשרירים, האנשים סבלו מחום נמוך בלבד ומכאבי פרקים. רבים מהם החלו לסבול מפריחות בשלב מוקדם יותר בהתפתחות המחלה ממה שהיה מצופה ממחלת דנגי. 
 
אך הרשויות התעקשו להמשיך ולהתייחס למקרים כדנגי. "ידענו שזה משהו אחר", אומר קרלוס בריטו, רופא מרסיפה שניסה לשכנע את רשויות הבריאות שמדובר במקרה אחר. "אבל לקח זמן עד שהאמינו לנו". רופאים נוספים העידו על התייחסות דומה בברזיל. קבוצה של רופאים החלה לדון 
בסימפטומים המוזרים בהודעות טקסט. הם מצאו עצמם מתוסכלים יותר ויותר מהתייחסות הרשויות. כמה מהם פנו אל משרד הבריאות הפדרלי בדרישה להרחיב את הבדיקות שלו אודות המחלה מעבר לוירוסים הידועים כנפוצים באיזור. 
 
רק במאי משרד הבריאות הבין כי נגיף הזיקה פגע במדינה והתריע על כך בפני השלוחה המקומית של ארגון הבריאות העולמי. יותר מחצי שנה נוספת נדרשה עד שמעבדה בריו דה ז'נרו קישרה בין הוירוס לבין תופעת המיקרוצפליה שהתפשטה בברזיל. 
 
גורמים רבים תקפו בשנים האחרונות את ארגון הבריאות העולמי על הטיפול האיטי שזה הוביל כנגד מגפת האבולה במערב אפריקה ב-2014. התגובה המהוססת לזיקה, שהובילה לתבהלה (פאניקה) הגלובלית הגדולה ביותר בענייני בריאות מאז האבולה, מדגימה את הקשיים הגדולים איתן מתמודדות רשויות הבריאות העולמית מול איומי-בריאות בלתי-צפויים. 
 

התפרצות בכל האיזור

 

בשבוע שעבר טען ארגון הבריאות העולמי כי נגיף הזיקה התפרץ בקצב אדיר ליותר מ-20 מדינות בדרום ומרכז אמריקה. הוא יחליט ביום שני הקרוב אם להכריז על מצב חירום בינלאומי.  
 
השאלה אם לקח לרשויות יותר מדי זמן כדי להגיע לנקודה זו מעוררת ויכוחים קשים. ממשלת ברזיל טוענת כי תגובתה התבססה על הראיות המדעיות. "זה היה מוקדם מדי", אמר האחראי על בקרת מחלות במשרד הבריאות של המדינה. "יש כל כך הרבה אופציות נגיפיות, וזיקה מעולם לא נחזה בחצי הזה של הכדור". גם כשההתפרצות זוהתה כזיקה, הוא טוען, הרשויות התייחסו אליה בדומה להתפרצויות קודמות של הנגיף - התפרצויות שלא גרמו לנזקים משמעותיים בקרב הנדבקים. "ביססנו את התגובה על הידע המדעי - זיקה היא מחלה שפירה ללא סיבוכים משמעותיים. מיד כשהבנו את הקשר למיקרוצפליה, הגבנו בזמן שיא", אמר הגורם הממשלתי. 
 
מבקרים טוענים שארגון הבריאות העולמי היה צריך להכריז על מצב חירום מיד עם הבנת הקשר למיקרוצפליה. "הביקורת המרכזית שלי היא על ראשי ארגון הבריאות העולמי בג'נבה. אחרי שבוקרו על התגובה המאוחרת לאבולה, הוא מתנהל עכשיו באיטיות מול הזיקה", אמר פרופסור לורנס גוסטין, מרצה למשפטים העוסק במדיניות בריאות ציבורית ועבר בעבר עם הארגון.