יום מתוח בארצות הברית: לאחר קרב צמוד בצורה בלתי רגילה בין שני המתמודדים הדמוקרטים, הילרי קלינטון וברני סנדרס בבחירות המקדימות לנשיאות ארצות הברית במדינת איווה, מובילה הבוקר (שלישי) קלינטון בהפרש זעיר על סנדרס, 49.8 אחוזים, מול 49.6 אחוזים, לאחר ספירה של 99 אחוזים מהקולות.



על אף ניצחונה הדחוק של קלינטון, המועמד הסוציאל-דמוקרטי ברני סנדרס הצליח להשיג תמיכה גדולה בהרבה משהסקרים חזו לו ולהבטיח לעצמו מקום של מועמד מוביל, דבר שיסייע לו לגייס תמיכה וכספים בהמשך הקמפיין על המינוי של המפלגה הדמוקרטית. לאחר ההכרזה על הקרב הצמוד, התייחסה קלינטון לצורך באחדות בשורות המפלגה ואמרה בנאומה: "אני רוצה שתדעו שזה נדיר שיש לנו את ההזדמנות שיש לנו עכשיו, לקיים תחרות אמיתית של רעיונות ולחשוב היטב על איך אנו רוצים שעתיד מדינתנו ייראה. אני פרוגרסיבית שמאמינה שדברים צריכים להיעשות בהיגיון. אני גאה להיות חלק משורה של רפורמטורים אמריקאים שמאמינים שלעמוד במקום זו לא אופציה. אני יודעת שאנו יכולים להשלים את העבודה של ביטוח בריאות לכל איש אישה וילד בארצות הברית. אני יודעת שאנחנו יכולים להיאבק בשינויי האקלים. אני יודעת שאנחנו יכולים לגרום למערכת החינוך שלנו לעבוד למען כולם ולהיפטר מהלוואות הסטודנטים. אני יודעת שאנחנו יכולים להגן על זכויותינו, זכויות נשים, הומוסקסואלים, מהגרים ועובדים. עוד נוכל לעמוד מול לובי הנשק. נעשה זאת על ידי ניצחון בקרב על הבית הלבן, נחושים להמשיך הלאה עם הערכים שמייחדים אותנו".



קלינטון בירכה את יריבה, הסנטור מרטין אומאלי שזכה נכון לכעת ב-0.6 אחוזים בלבד מהקולות וכן את סנדרס. על היריב הצמוד אמרה: "אולי יש לנו חילוקי דעות על איך ניתן להשיג את מטרותינו אך אני מאמינה שברור לנו שהמפלגה הדמוקרטית והקמפיין הזה עומד בעבור מה שטוב ביותר לארצות הברית ואחרי הכל נצטרך להיות מאוחדים נגן החזון הרפובליקני שינסה לפלג אותנו".



קלינטון יחד עם בעלה ביל ובתה צ'לסי באיווה. צילום: רויטרס
קלינטון יחד עם בעלה ביל ובתה צ'לסי באיווה. צילום: רויטרס



"העם האמריקאי אומר לא לכלכלה מקולקלת"


המועמד הסוציאל-דמוקרטי ברני סנדרס, שהצליח להגיע להישג היסטורי באיווה אמר: "תודה לך איווה! לפני תשעה חודשים הגענו למדינה הזו, לא היה לנו שום ארגון פוליטי, כסף או אמצעים והתחרינו מול הארגון הפוליטי החזק ביותר באמריקה. על אף שהתוצאות עוד לא ידועות נראה שהגענו לתיקו. בזמן שהתוצאות לא ברורות נראה שיש לנו מחצית מנציגי איווה איתנו. אני רוצה לברך את המזכירה קלינטון ואת הארגון שלה על שניהלו קמפיין חיוני מאוד. זה לא קל להפסיד, הפסדתי לא מעט קמפיינים. אני חושב על מה שקרה הלילה, אני חושב שאנשי איווה שלחו מסר מאוד יסודי לממסד הפוליטי והכלכלי וגם לתקשורת. המסר הוא שלנוכח המשבר הגדול שארצנו עוברת מאוחר מידי לפוליטיקה ממסדית. מה שהאמריקאים אמרו הוא שאנו לא יכולים להמשיך שתהיה פה מערכת בחירות מושחתת. עבדתי בעבר עם ותיקי המלחמות ומה שהם הגנו עליו הוא לא פוליטיקה של מספר קטן של מיליארדרים. קיבלנו במהלך הקמפיין הזה למעלה משלוש מיליון תרומות אינדיבידואליות. סכום התרומה הממוצע היה עשרים ושבעה דולרים. אנו לא מייצגים את האינטרסים של מעמד המיליארדים, ארצות הברית התאגידית ואיננו רוצים את כספם. אנו המועמדים היחידים בצד הדמוקרטי שאין לו בעל ברית שכזה".



סנדרס מרוצה מהתוצאות באיווה. צילום: רויטרס
סנדרס מרוצה מהתוצאות באיווה. צילום: רויטרס



עוד אמר סנדרס: "הסיבה שהצלחנו כל כך באיווה ושנצליח ביתר המדינות היא שהעם האמריקאי אומר לא לכלכלה מקולקלת. הם לא רוצים לראות כלכלה שבה האמריקאי עובד שעות ארוכות יותר עם פחות זכויות, שהרווחים הולכים לאחוז אחד מהאוכלוסייה. המשחק שלנו צריך להיות מושתת על הוגנות. זה לא הוגן שאחוז אחד מהאוכלוסייה מחזיק ברכוש שדומה לזה של יתר 99 אחוזים מהאוכלוסייה. האם אתם מוכנים לרעיון קיצוני? גם אמריקה מוכנה. הרעיון הוא שניצור כלכלה שעובדת עבור משפחות עובדות, לא רק מעמד המיליארדרים. וכן, כשמיליונים מבני עמנו עובדים עבור משכורת רעב, אנו נעלה את שכר המינימום וכן, נשווה את שכרן של הנשים. אנשים לא צריכים להיענש כלכלית כשהם רוצים חינוך הגון. אני מאמין שבשנת 2016, מוסדות הלימוד שלנו צריכים להיות ללא שכר לימוד. מבקריי שואלים איך נשלם על זה, אנחנו נכפה מיסים על מסחר בוול סטריט. ההתנהגות הבלתי חוקית של וול סטריט הרסה את הכלכלה האמריקאית. העם האמריקאי חילץ את וול סטריט, עכשיו תורם לחלץ את מעמד הביניים".



"האם נראה לכם הגיוני שיש בארצות הברית יותר בני אדם בכלא מכל מדינה אחרת? אנחנו נספק עבודה וחינוך עבור ילדנו, לא עוד בתי כלא ומאסרים. דיברתי עם מדענים מכל העולם, הדיון נגמר, שינוי האקלים הוא אמיתי. מה שמדהים אותי שאף מועמד רפובליקני לא מוכן להודות בזה. אתם יודעים למה? כי ביום בו הם יכירו מציאות של שינויי האקלים הם יפסידו את כספי הקמפיין שלהם מתעשיית הדלקים והרכב. אני אומר לרפובליקנים, תפסיקו לדאוג לתקציבים, תדאגו לפלנטה שתשאירו לילדיכם ונכדיכם. ספגתי ביקורת על דברים רבים כל יום וזה בסדר. תנו לי לחזור על מה שאני מאמין בו, בזמן שכל מדינה בעולם מבטיחה זכות בריאות לכל אזרחיה, אני מאמין שגם אמריקה צריכה. אז לכל מבקריי אני אומר, כן אני מאמין שבריאות היא זכות, לא פריבילגיה", אמר המועמד סנדרס.



קרוז גבר על טראמפ


במפלגה הרפובליקנית ניצח טד קרוז עם לא פחות מ-28 אחוזי תמיכה, כשהוא מביס בקלות את המועמד הבולט בסקרים, המיליארדר דונלד טראמפ. בנאום הניצחון שלו התייחס טד קרוז לתקשורת שהציגה אותו כמועמד משני: "אלוהים יברך את מדינת איווה. תנו לי להגיד, לאל מגיעה התהילה. הלילה הוא ניצחון לשמרנים אמיצים ברחבי איווה ובכל מקום במדינה שלנו. הלילה מדינת איווה אמרה את דברה. איווה הראתה שהמועמד הרפובליקני לא ייבחר על ידי התקשורת. לא ייבחר על ידי הממסד בוושינגטון ולא ייבחר על ידי הלוביסטים. הוא ייבחר על ידי הכוח בו שוכנת הריבונות, אנו העם האמריקאי".



לדברי קרוז, בזכות עבודתו הקשה ושל תומכיו, הם זכו בקולות של למעלה מ-400 אלף תושבי איווה. "מדובר במספר הגבוה ביותר של קולות שמועמד רפובליקני קיבל. זכויותינו מגיעות מהבורא שלנו. הממשלה הפדרלית, תפקידה הוא להגן על הזכויות הללו, להגן עלינו. האמריקאים ממשיכים לסבול תחת נשיא שמדיניותו מביאה לנזק על כולנו. אני רוצה להגיד לכם, הבכי אולי ימשך כל הלילה אבל השמחה תבוא בבוקר. הערב איווה הכריזה לעולם, הבוקר הגיע".



קרוז ואשתו היידי לאחר היוודע התוצאות באיווה. צילום: רויטרס
קרוז ואשתו היידי לאחר היוודע התוצאות באיווה. צילום: רויטרס



נאומו של קרוז לבש גוון אנטי ממסדי ואנטי תקשורתי: "כשהלוביסטים בוושינגטון והתקשורת אמרו שמועמד שמרני לא יכול לנצח, 800 אלף תרומות הגיעו למטה שלנו והוכיחו ההפך. זה כוחה של התנועה העממית. היו לנו 12 אלף מתנדבים במדינת איווה ו-200 אלף ברחבי המדינה".



דונלד טראמפ, המפסיד הבולט ביותר של מערכת הבחירות באיווה, נאם במטה שלו בבירת איווה, דה מוין, מה שנשמע יותר מכל כמו נאום ניצחון: "אני אוהב את אנשי איווה. כשהתחלנו את המסע היו 17 מועמדים, כולם אמרו לי שלא אצליח להגיע אפילו לעשירייה הפותחת ואני אמרתי שאני חייב לעשות את זה. זהו כבוד אדיר עבורי ואני מברך את טד (קרוז) ובמיוחד את המועמד מייק האקבי שהפך לחבר טוב מאוד שלי. אנחנו אוהבים את ניו המפשייר ואת דרום קרוליינה. אני חושב שנכריז על ניצחון, כך אני מקווה. אני לא יודע מי ינצח ברני או הילרי, להילרי יש בעיות גדולות יותר מהבחירות. היו לנו כל כך הרבה סקרים שמצביעים שנביס אותה בקלות. נביס את כל מי שהדמוקרטים יכולים להשליך לקדמת הבמה".



מנצח נוסף של הלילה הוא המועמד הרפובליקני מרקו רוביו, שהצליח להגיע למקום השלישי, נושף בעורפו של טראמפ, לאחר שהסקרים ניבאו לו מקום נמוך בהרבה, דבר שמציב אותו ברשימת המועמדים האפשריים ויסייע לו לגייס תקציב להמשך הקמפיין.