בהלת הזיקה: מושל מדינת פלורידה, ריק סקוט, הכריז היום (חמישי) על מצב חירום בארבעה מחוזות בעקבות מחשש להידבקות בנגיף הזיקה. המחלה, שמועברת באמצעות יתושים נקשרה לאלפי מומים בלידות בברזיל והיא מתפשטת במהירות. בעקבות אזהרות מפני התפשטות הנגיף המגיע ממדינות אמריקה הדרומית, הורה המושל להגביר את פעולות ההדברה נגד יתושים באזורים מסוימים בדרום מזרח ארצות הברית. עוד הורה סקוט לשים דגש על ביצוע ריסוסים נגד יתושים באזורי מגורים.



בעקבות בהלת התפשטות הזיקה, מציעות חברות תעופה בארצות הברית לאנשי צוות צוות המתכננים להרות, להימנע מהגעה למדינות הנגועות בנגיף באמריקה הדרומית. האפשרות להיות מוצבים בטיסות אחרות ניתנות לדיילים, דיילות ולטייסים. 




"חשש מפני העברת הנגיף ביחסי מין"



בתוך כך מארגון הבריאות העולמי (WHO) נמסר כי הנגיף הועבר ב-32 מדינות לפחות, מאמריקה הדרומית למדינות המערב. ביום שלישי מסר משרד הבריאות בברזיל כי מספר הילודים הסובלים מתסמונת מיקרוצפליה, בעלי ראש קטן מהממוצע, הקשורה לוירוס הזיקה, עלה ל-4,074 בהשוואה ל-3,718 בשבוע שעבר. בבדיקות נמצא כי ב-17 מהמקרים היתה הידבקות בנגיף הזיקה של האמהות או של התינוקות, אך עם זאת לא אישרו החוקרים כי זיקה אכן גורמת לתסמונת המיקרוצפליה, הפוגעת בגודל ראשם של הילודים.



על רקע העברת נגיף הזיקה ביחסי מין, אתמול, ארגון הבריאות העולמי הביע את דאגתו מפני התפשטות נגיף הזיקה בארצות הברית. עוד קרא הארגון לבצע חקירות נוספות בנושא. המקרה הראשון של העברת נגיף הזיקה בארצות הברית, דווח בדאלאס ביום שליש, שככל הנראה הועבר באמצעות יחסי מין. "יש לבצע חקירה נוספת", אמר דובר הארגון, גרגורי הרטל, לסוכנות הידיעות רויטרס.



הירוס שמתפשט ברחבי אמריקה, מועבר בדרך כלל בעקיצות יתושים, אולם המקרה שהתגלה בדאלאס והחשש מפני העברתו במגע מיני, יוצרים ממד חדש באיום נגיף הזיקה. עם זאת הדגיש דובר ארגון הבריאות העולמי כי "כמעט ב- 100 אחוזים מהמקרים של הידבקות בנגיף, מקורה בעקיצת יתוש".



כזכור, ביום שני הכריז ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום עולמי בשל נגיף הזיקה. ההחלטה הועברה בהמלצת ועדת מומחים לסוכנות מטעם האו"ם, בעקבות ביקורת על תגובה מהוססת עד כה להתפרצות המחלה. המהלך אמור לסייע לפעולה מהירה במאמץ בינלאומי ולקידום המחקר בנושא. בשבוע שעבר טען ארגון הבריאות העולמי כי נגיף הזיקה התפרץ בקצב אדיר ליותר מ-20 מדינות בדרום ומרכז אמריקה.