"אני רוצה להילחם בשחיתות שהתפשטה בכל חלקה טובה בפוליטיקה ובכלכלה האוקראינית. אני רוצה לעזור לאזרחי אוקראינה ולחברי הקהילה היהודית כאן על מנת שיהיו להם חיים טובים יותר", כך אומר אשר צ'רקסקי, יהודי חרדי שבמשך כמעט שנתיים נלחם לצד המיליציה האוקראינית נגד כוחותיו של ולדימיר פוטין, לאחר פלישתה של רוסיה לחצי האי קרים בפברואר 2014. "אולי זה קשור לשם האמצעי שלי, יוסף", מוסיף צ'רקסקי בחיוך. "אני רוצה לעזור להם בדיוק כמו שיוסף עזר לבני ישראל במצרים".



צ'רקסקי, 46, שיפוצניק במקצועו, נולד וחי בעיר פאודוסיה שעל שפת הים השחור בחצי האי קרים. עד שנת 2014 ניהל חיים שגרתיים עם אשתו ושלושת ילדיו, אבל אז בבת אחת הכל השתנה. הפלישה הרוסית לחצי האי קרים וסיפוחו על ידי כוחותיו של פוטין לא הותירו את צ'רקסקי אדיש. זמן קצר לאחר


הפלישה הרוסית, ואחרי לבטים גדולים, הוא החליט להחליף את הבגדים האזרחיים במדים המנומרים של המיליציה האוקראינית שהוקמה על מנת להילחם במורדים הפרו־רוסים ואשר חבריה כונו על ידי הקרמלין "פשיסטים ואנטישמים". המיליציה עצמה הוקמה על ידי המיליארדר היהודי איגור קולומויסקי, אחד מעשירי אוקראינה המחזיק גם באזרחות ישראלית ואף מתגורר לעתים בבית בבעלותו בהרצליה פיתוח. "כאשר החלה הפלישה הרוסית, ראיתי חלק מאזרחי קרים מצטרפים לכוחות הרוסיים וחשבתי לעצמי שהם בוגדים", מספר צ'רקסקי בראיון ל"מעריב המגזין". "מתוך חשש לשלומה של משפחתי החלטתי לקחת אותם ולעבור לדניפרופטרובסק, שם הבטיח לנו הרב המקומי כי החיים הרבה יותר בטוחים. כאשר הגענו לשם, החלטתי כי אני צריך להגן על משפחתי וביתי והצטרפתי למיליציה האוקראינית החמושה הנלחמת במורדים הפרו־רוסים".



"בזמן הקרוב שום דבר לא ישתנה". סיפוח חצי האי קרים, מרץ 2014. צילום: רויטרס
"בזמן הקרוב שום דבר לא ישתנה". סיפוח חצי האי קרים, מרץ 2014. צילום: רויטרס



"היו בהלם"


חיילי המיליציה האוקראינית נדהמו כאשר יום בהיר אחד התייצב לצדם יהודי חרדי, עטור זקן וכיפה, והודיע להם כי הוא מתכוון להילחם יחד איתם במורדים הפרו־רוסים. גם תושבי חצי האי קרים, שהתרגלו למראות של אנשי הצבא ברחובות, לא נותרו אדישים למראהו של צ'רקסקי שפסע בעירם. אלא שצ'רקסקי מספר כי למרות הבדלי הדת והמראה, ולמרות התדמית האנטישמית שדבקה באוקראינים, קבלת הפנים שלה זכה מחבריו החדשים במיליציה האוקראינית הייתה חמה במיוחד. לדבריו, הוא מעולם לא חש שונה ולא שמע הערות אנטישמיות או פוגעניות אחרות. "כל אזרחי אוקראינה, ללא הבדל דת או מוצא, היו מאוחדים נגד רוסיה אחרי הפלישה לקרים", הוא מספר כעת. "לכן כאשר הצטרפתי למיליציה, כולם קיבלו אותי בצורה מאוד יפה ושמחו לראות אותי. אף אחד לא התייחס אלי בחשדנות או העיר לי משהו בגלל המראה היהודי שלי. הדבר היחיד שבאמת היה קשה עבורי היה לשמור על אורח החיים הדתי שלי: האוכל הכשר, התפילות מדי יום", מספר צ'רקסקי.



איך הגיבה המשפחה שלך כשהודעת להם על ההחלטה שלך להצטרף למיליציה האוקראינית ולהשתתף בקרבות נגד המורדים הפרו־רוסים?
"זו הייתה החלטה מאוד קשה עבור המשפחה שלי. תחילה הם היו פשוט בהלם מההודעה שלי, אבל לאחר מכן הם הבינו כי זו ההחלטה הסופית שלי, ובסופו של דבר הם תמכו בי".



רבים באוקראינה, בהם גם העיתונאי המקומי דמיטרו רוזמריצה, ראו בהצטרפותו של היהודי החרדי לכוחות הלוחמים באוקראינה סמל לאוקראינה החדשה. "צ'רקסקי הוא הגשר המחבר בין בני הלאומים השונים הרואים באוקראינה את מולדתם", אמר רוזמריצה. "הזקן הארוך שלו הפך לסמל עוצמתי של אחדות בין כל הלאומים השונים המתגוררים כאן".



"צריך לקרות משהו גדול במיוחד על מנת שהוא ישחרר את קרים". פוטין. צילום: רויטרס
"צריך לקרות משהו גדול במיוחד על מנת שהוא ישחרר את קרים". פוטין. צילום: רויטרס



במהלך הלחימה השתתף צ'רקסקי בקרבות רבים נגד המורדים הפרו־רוסים בחלקים שונים של אוקראינה. "הייתי בקו החזית", הוא מספר. עם זאת, אין לו אשליות בנוגע לאפשרות שפוטין ישחרר את האחיזה בחצי האי קרים בעתיד הקרוב. גם הוא יודע שללא פעולה בינלאומית תקיפה, שכנראה כבר לא תתרחש, לצבא אוקראינה אין סיכוי לשחרר את חצי האי קרים. "בזמן הקרוב שום דבר לא ישתנה", הוא אומר. "על מנת שפוטין ישחרר את קרים צריך לקרות משהו גדול במיוחד, לפחות כפי שעשו בעלות הברית במלחמת העולם השנייה".



גם מנשיא אוקראינה פטרו פורושנקו אין לצ'רקסקי ציפיות. כאשר אני שואל אותו על השמועות שנפוצו בקרב אוקראינים רבים כי פורושנקו הוא בעצם חבר קרוב של פוטין ומשתף איתו פעולה מאחורי הקלעים, הוא אומר: "פורושנקו הוא איש עסקים שהדבר היחיד שמעניין אותו הוא טובתו הפרטית. הוא ממש לא פטריוט וגם לא חבר של פוטין. הוא עושה רק מה שטוב עבורו, גם אם זה פוגע באוקראינה. טובתה של אוקראינה לא מעניינת אותו".



מנגד, צ'רקסקי מתגאה ביחסים טובים דווקא עם דמיטרי יארוש, פוליטיקאי שנוי מאוד במחלוקת שעמד בראש תנועת הימין הקיצוני "הסקטור הימני", שזכתה בפי רבים לכינוי "תנועה ניאו־נאצית" עקב האידיאולוגיה הקיצונית של חבריה נגד זרים. יארוש הביע תמיכה פומבית באידיאולוגיה של סטפן בנדרה, מראשי התנועה הלאומנית באוקראינה בזמן מלחמת העולם השנייה, שהואשם בשיתוף פעולה עם הנאצים ובעידוד פוגרומים ביהודים. לאחר ש"הסקטור הימני" הקימה מיליציות חמושות פרטיות, החליטו ראשי הצבא האוקראיני למנות בחודש אפריל שעבר את יארוש ליועצו של הרמטכ"ל האוקראיני ולמזג את המיליציות הימניות הקיצוניות שלו עם הצבא האוקראיני. אלא שלמרות התיוג של יארוש כ"ניאו־נאצי", צ'רקסקי מספר כי הוא ביחסים טובים עמו ודוחה את הטענות כי מדובר באדם בעל עמדות אנטישמיות.



ביחסים טובים עמו. יארוש. צילום: CC BY-SA 2.0
ביחסים טובים עמו. יארוש. צילום: CC BY-SA 2.0



"האנטישמיות עוזרת"


אכזבתו של צ'רקסקי מראשי הפוליטיקה האוקראינית היא שגרמה לו לנטוש את שדות הקרב ולפנות לפוליטיקה המקומית. הוא מספר שכבר במהלך שירותו במיליציה הוא נהג לבצע פעולות הומניטריות שלא היו קשורות לפעילותו הצבאית: "גם כשהייתי במדים ובשדות הקרב נהגתי לסייע לתושבים המקומיים לקבל מזון ובגדים, ועזרתי להביא את גופותיהם של חברי במיליציה שנפלו בקרבות אל בני משפחותיהם על מנת שיוכלו לקבור אותם".



אלא שלאחר שהקרבות שככו במקצת, לאחר שורת הסכמי הפסקת אש שנחתמו בחודשים האחרונים, החליט צ'רקסקי כי כעת הוא יועיל יותר דווקא בשדה הפוליטי והחליט לרוץ למועצת העיר דניפרופטרובסק. התהילה שהעניקו לו שירותו בשדות הקרב וההגנה על אוקראינה גרמה לרבים מהתושבים המקומיים, כמו גם כמובן חברי הקהילה היהודית, להעניק לו את קולם בבחירות המקומיות שהתקיימו בחודש נובמבר האחרון. צ'רקסקי נבחר למועצת דניפרופטרובסק כאשר הוא גובר בדרך על כמה מועמדים מפורסמים ובעלי הון.



האם בעקבות סיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה חשבת לעלות עם משפחתך לארץ?
"היינו יכולים לעלות לארץ, הייתה לנו האפשרות, אבל כאן נולדתי וכאן נמצאת הקהילה שלי. חשתי שאני צריך לעשות מה שטוב עבור המשפחה שלי ועבור אוקראינה, וזה להישאר כאן ולהילחם. צריך לקרות משהו גדול באמת על מנת שאקח מכאן את המשפחה ונעזוב את אוקראינה. כאן בדניפרופטרובסק המצב יותר בטוח מאשר בחלקים אחרים של אוקראינה, וחברי הקהילה היהודית מרגישים רגועים באופן יחסי. ראש העיר שלנו פרסם מאמר שבו טען שאני הוא ההוכחה הטובה ביותר שכל התעמולה הרוסית שטענה כי 'האוקראינים הם אנטישמים' היא שקרית לחלוטין. העובדה שנלחמתי לצד לוחמי המיליציה האוקראינית ולאחר מכן נבחרתי למועצת העיר היא ההוכחה הטובה ביותר שאין אנטישמיות באוקראינה. למרות זאת, אני יודע שעדיין יש אנטישמיות בכל מקום שבו נמצאים יהודים, אבל אני חושב שהאנטישמיות דווקא עוזרת לנו. היא עוזרת לנו לזכור שאנחנו יהודים ולהישאר מאוחדים לנצח".



לסיכום, לצ'רקסקי יש גם מסר ליוצאי רוסיה ומדינות ברית המועצות לשעבר שחיים בישראל כיום, וחלקם רואים בסיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה מהלך מוצדק. "אני יודע שיש בישראל הרבה אנשים שחושבים שרוסיה עשתה צעד נכון וצודק כשכבשה את קרים", הוא אומר. "לכל אותם אנשים אני רוצה לספר כי רוסיה היא אחת המדינות שתומכות בצורה הכי משמעותית בארגוני טרור כמו חמאס וחיזבאללה שנלחמים בישראל. כך שהם צריכים להבין שאין שום סיבה לישראלים לתמוך במעשיה של רוסיה".