נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר היום (חמישי) כי מדינתו תגלה סבלנות בכל הקשור למשבר בסוריה, אולם עד לשלב מסוים בו תיאלץ לנקוט בפעולות אקטיביות, זאת על רקע המתיחות בין המדינות.



ארדואן שאמר את הדברים בנאום בפני פורום עסקי, הוסיף כי איראן מעניקה גיבוי לכוחות בסוריה בביצוע "טבח חסר רחמים". לדבריו על האו"ם לעשות יותר על מנת למנוע "טיהור אתני במקום".



בתוך כך הקרמלין הבהיר כי ישנם דיונים על הפסקת אש בסוריה, אולם עדיין לא הושגו הסכמות לגבי המשבר. "התהליך הוא שברירי מאוד, מתנהלים מגעים אך אין הסכמות גורפות", אמר דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב. גורמים רשמיים במערב אמרו אתמול כי רוסיה הציעה להתחיל את המשא ומתן בראשית מרץ, אך לא הייתה הסכמה להצעה הרוסית.



ארדואן נגד ארה"ב: "לא מבינים את הכורדים, גרמתם לים של דם"



כזכור, אתמול תקף ארדואן את ארצות-הברית, זאת על רקע תמיכתה במורדים הכורדים בסוריה. ארדואן נזף בממשל בוושינגטון, וטען כי חוסר ההבנה שלו את טבע הקבוצה גרר את האזור ל"ים של דם". ההתקפה של ארדואן באה בעקבות תסכול הולך וגובר באנקרה על האופן בו המערב תומך בקבוצות הכורדיות בסוריה, תוך חימוש שלהם.



טורקיה רואה במפלגה הכורדית בסוריה כוח טרור הקשור לארגון הכורדי האלים ה-PKK, אשר מבצע תקיפות בטורקיה בדרישה להקמת אוטונומיה על חלק מהטריטוריה שלה. מוקדם יותר השבוע אמר שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, כי הממשל האמריקאי לא רואה במפלגה הכורדית בסוריה ארגון טרור. בעקבות האמירה זימנה טורקיה את השגריר האמריקאי לשיחה.



בנוסף להתקוממות הכורדית ולמדינה האסלאמית, טורקיה נלאצת להתמודד עם זרם של יותר מ-2.5 מיליון פליטים שהגיעו למדינה מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה. ארדואן טען כי טורקיה הוציאה כבר 10 מיליארד דולר על משבר הפליטים, בעוד האו"ם השקיע בעניין פחות מחצי מיליארד. בשבוע שעבר הודיעו הרשויות כי יקלטו עוד עשרות אלפים שיגיעו.