השימוש הציני של דאעש בילדים בסרטוני הזוועה אותם הוא מפיץ, ידוע היטב אך מסתבר שהשימוש האכזרי של הארגון בילדים אינו נעצר שם. מכון המחקרים ללוחמה בטרור של האקדמיה הצבאית "ווסט פוינט" פרסם היום (שישי) דוח בו מתואר השימוש החמור של הארגון הקיצוני בילדים כלוחמים ומראה כיצד השיטה מופצת ועולה בהדרגה ככל שהארגון סופג אבדות במלחמתו בעיראק ובסוריה. 


המחקר מתבסס על תיעוד מצולם ודיווחים מהקרבות עם ארגון דאעש בין ינואר 2015 לינואר של שנת 2016. "המידע שנתקבל מראה באופן שאינו משתמע לשתי פנים שגיוס הילדים והנערים לשורות הכוחות הלוחמים של ארגון דאעש נמצא בעלייה חדשה", נכתב בדוח. כמו כן צוין בו כי מספר הילדים והנערים שמצאו את מותם בשורות הארגון כפול ממה שהוערך עד כה. 
מחברי הדוח מציינים כי הארגון מגייס ילדים לשורותיו ללא כל התחשבות בגילם. "אנחנו יכולים להגיד בבטחה כי הארגון הפך את גיוס הילדים לנורמה מחייבת במסגרת הצבאית שלו". גיוס ילדים מתחת לגיל 15 ושימוש בהם בתנאים של לחימה נחשב פשע מלחמה על פי אמנת רומא. 

מחברי הדוח מעריכים כי דאעש יגביר את השימוש בילדים בפיגועים נגד מטרות אזרחיות, זאת משום שילדים אינם בולטים בקהל ואינם מעוררים חשד. בסיכום המחקר נמצאת קריאה לקהילה הבין לאומית להרכיב תוכנית  מקיפה להחזרתם לחברה של ילדים שעברו גיוס בידי דאעש. "ברור שלהנהגת המדינה האסלאמית יש חזון לטווח ארוך להכשרת הנוער למטרות ג'יהאדיסטיות. הילדים הלוחמים של היום עשויים להפוך לטרוריסטים של מחר. הילדים האלו עשויים לערוק או לעזוב את המזרח התיכון ולהגיע למערב, דבר שמגביר את הצורך באיתורם ושיקומם של הילדים החיילים, נכתב בדוח. 

תבוסות לארגון בסוריה 


בתוך כך, ממשיך הארגון לספוג תבוסות קשות מידי כוחות המיליציה הכורדית הסורית ובני בריתה. בסוכנות הידיעות הכורדית בצפון סוריה דווח כי כוחות של המיליציה הכורדית הצליחו לכבוש 11 כפרים במחוז חסאקה, סמוך לגבול העיראקי. כוחות ה-YPG, המיליציה הצבאית של החזית הדמוקרטית הכורדית הצליחו לכבוש את הכפרים דילאן, סימאלקה, באלונה, דאשבי, משאל, משוואר, חאריבה, גיבארה, אום טאנאק, אום באוג'ה ומישרפה מידי כוחותיו של ארגון דאעש. 

לוחם דאעש שנשבה ע"י הכורדים בסוריה. צילום: רויטרס
לוחם דאעש שנשבה ע"י הכורדים בסוריה. צילום: רויטרס


למעלה מ-20 לוחמי הארגון נהרגו במתקפה הזריזה שהתנהלה בצל החום הכבד במישורים הסמוכים לגבול העיראקי של דרום מזרח מחוז חסאקה בסוריה. שבויים רבים של ארגון דאעש נתפסו במהלך הלחימה. 

דובר המיליציה הכורדית בצפון סוריה, טלאל סילו, אמר לסוכנות הידיעות המקומית כי "כוחותינו הצליחו לתפוס נשק ותחמושת רבה שהוסתרה בכפרים הנטושים מידי ארגון דאעש. רובם של אמצעי הלחימה הובאו על ידי המחבלים מעיראק במטרה להשתמש בהם נגד כוחותינו. דאעש הפסיד היום בקרב נוסף נגדנו. המערכה שלנו לא תפסיק עד שנטהר את צפון סוריה מנוכחותו הטרוריסטית של ארגון דאעש".