מזכיר המדינה של ארצות הברית, ג'ון קרי, אמר כי הוא ושר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב הגיעו להסכמות על התנאים להפסקת האש בסוריה, אם כי עדיין יש נושאים בלתי פתורים.



"הגענו להסכם מקדים על התנאים להפסקת כל מעשי האיבה בסוריה, שיכול להתחיל כבר בקרוב", אמר קרי במסיבת עיתונאים בעמאן עם שר החוץ של ירדן, נאסר ג'ודה.



קרי אמר עוד כי דיבר עם לברוב והשניים הביעו תקווה שנשיאי ארצות הברית ורוסיה, ברק אובמה וולדימיר פוטין ישוחחו בימים הקרובים על מנת להשלים את ההסכם, וששני הצדדים עדיין "ממלאים את הפרטים".



לברוב אמר כי התנאים להפסקת האש לא יכללו פעולות נגד נגד ארגונים המוכרים על ידי מועצת הביטחון של האו"ם כארגוני טרור.



גם לצדדים יש תנאים


אתמול אמר נשיא סוריה בשאר אסד כי הוא מוכן להפסקת אש שתביא את המלחה בת חמש השנים לקיצה, בתנאי ש"הטרוריסטים" יש ינצלו את ההפוגה בלחימה כדי להשיג יתרון ושהמדינות המצדדות בתומכים יפסיקו את התמיכה בהם. 



האופוזיציה הסורית אמרה מוקדם יותר כי היא מסכימה לאפשרות של הפסקת אש, בתנאי שיהיו ביטחונות שבעלות בריתה של דמשק יפסיקו את האש, המצורים יוסרו ומשלוחי סיוע יורשו להגיע ליעדם.



שיחות השלום החלו בחודש שעבר, אולם הופסקו כבר לאחר ימים ספורים ושליח האו"ם קבע כי יש עוד נושאים רבים שצריכים להיפתר. השליח המיוחד של האו"ם לסוריה, סטפאן דה מיסטורה, הודיע על הפסקה בדיונים עם נציגי הממשל המתקיימים במטה האו"ם בז'נבה, שמטרתם לפתור את המלחמה רבת השנים ואמר כי יש לחדש את הדיונים ב-25 בפברואר. "המטרה העיקרית שלנו היא יישום מיידי של הצד ההומניטרי של הדברים", אמר דה מיסטורה, "שני הצדדים הביעו עניין להתחיל בתהליך המדיני".



כזכור, שיחות השלום נתקלו בבעיות עוד לפני שהחלו, כאשר בכירים סוריים-כורדים שהגיעו לז'נבה במטרה לקחת חלק בשיחות, סורבו מלהשתתף בדיונים ונאלצו לעזוב את המקום. סאלח מוסלים, ראש המפלגה הדמוקרטית המאוחדת, השולטת בחלקים נרחבים מצפון סוריה ומייצגת את רוב האוכלוסייה הכורדית במדינה, הגיע לשיחות בגיבוי רוסיה, שטענה כי הכורדים חייבים לקחת חלק פעיל במשא ומתן על גורלה של סוריה. מנגד, טורקיה, אשר נלחמת בארגון הטרור הכורדי PKK ששואף להקים מדינה עצמאית על חלק משטחה, התנגדה בתוקף להשתתפות המפלגה. "עזבנו את שווייץ כי לא קיבלנו הזמנה להשתתף בשיחות", אמר גורם במשלחת והוסיף: "לא נהיה מחויבים לשום הסכמה שתצא מז'נבה, כולל להפסקת אש". 



על פי נתוני האו"ם, יותר מ-250 אלף בני אדם נהרגו, מיליון בני אדם נפצעו ורוב הסורים עזבו את בתיהם בשל האלימות המתמשכת מאז שנת 2011.