האלוף יואב מרדכי התראיין היום (שישי) לאתר החדשות הסעודי "אילאף", והכחיש את קיומו של משא ומתן ישראלי עם הטורקים על הקמת נמל ימי ברצועת עזה. בכך הכחיש מרדכי לראשונה באופן רשמי פרסומים קודמים בסוגיה זו, בעיקר של בכירים בחמאס וגם בכירים טורקים, שטענו כי במסגרת ההסכמים בין ישראל וטורקיה, הגיעו הצדדים להסכמה כי יוקם נמל ימי ברצועה.

עוד לדברי מרדכי, במידה שיתנהל דיאלוג על הקמת נמל בעזה בעתיד, הדבר יתבצע רק במסגרת הסכמים או הבנות עם הרשות הפלסטינית. גורמים בכירים ברשות הפלסטינית הביעו תמיהה על הפרסומים אודות הסכמת ישראל להקמת נמל ימי בעזה, מה שמסמן לדעתם התקרבות בין ישראל לחמאס. במקביל, הצד המצרי ממשיך במצור שלו על חמאס, ובעיקר במלחמת חורמה נגד המנהרות ופתיחת מעבר רפיח לסירוגין.
 
האתר הסעודי דיווח עוד כי המשא ומתן עם טורקיה טרם הסתיים, וכי ישראל מציבה תנאים חדשים לטורקים. בין היתר, התנאים כוללים סירוב מוחלט להקים נמל ימי, הפחתת המצור מעל הרצועה וגירוש חדר המבצעים של חמאס בטורקיה. המקורות הוסיפו עוד, כי סוגיית הגז הישראלי ועקשנותה של טורקיה לרכוש את הגז מישראל, הביאו להקלה מצד אנקרה בתנאים שהציבו בירושלים.

"אסיר אחד מביס את כל הכיבוש"


כזכור, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הניה, נאם היום במסגרת העצרת שהתקיימה במגרש הכדורגל ברפיח, והעלה על נס את "ההתנגדות, הג'יהאד ולוחמי הזרוע הצבאית". הניה בירך את תושבי רפיח והילל את גבורתם ועמידתם האיתנה על אדמת רפיח, בראשם גדודי עז אלדין אלקסאם. "מאדמת רפיח אנו מביעים את תמיכתנו בירושלים ובתושבי הגדה ואת כבודנו לאל אקצא, לאנתיפאדה ולדם השהידים", אמר הניה. "האנתיפאדה תימשך עד להשבת האדמה. העם בוחר להמשיך בה והאויב הכובש לא יעצור אותה, כמו גם התיאום הביטחוני עם האויב".
 

הניה, שהתעלם שלא כהרגלו מסוגיית המנהרות ומסבב נוסף בלחימה, האשים באופן ברור את ישראל בחיסולו של איש החזית העממית בשגרירות פלסטין בסופיה, עומר נאיף זאיד. בנוסף, הוא האשים את הרשות הפלסטינית באזלת יד, וקרא לקהילה הבינלאומית ליטול אחריות. עם זאת, הוא קרא לחידוש שיחות הפיוס ואמר שחמאס מעוניין באחדות לאומית, נקייה מאינטרסים.

הניה מנופף לקהל בעצרת של חמאס בעזה. צילום: רויטרס
הניה מנופף לקהל בעצרת של חמאס בעזה. צילום: רויטרס

 
הניה הביע את הערכתו "לגיבור מוחמד אלקיק, אשר לא נכנע ללחציה של ישראל והמשיך בשביתת הרעב שלו". לדבריו, "ניצחונו של אלקיק מוכיח שניתן להביס את האויב. כשנתאחד נוכל להשיג את הניצחון על האויב. אם בעבר אסירים היו שובתים רעב בהמוניהם על מנת להשיג הישגים קטנים משלטונות בתי הכלא, הרי שהיום, אסיר אחד מביס את כל הכיבוש".