לא רק לייקים ושיתופים: האם איטליה עומדת ללכוד בקרוב את אחד המאפיונרים המבוקשים ביותר בזכות סיוע של אתר השיתוף החברתי המוביל בעולם? לאחר מאבק משפטי ממושך, סיפקה פייסבוק לחוקרי הפשע המאורגן באיטליה גישה לשרתים שלה כדי לקרוא מסרים פרטיים בין הסנדק הנמלט של המאפיה הסיציליאנית, מטאו מסינה דנארו, לבין אחותו בניסיון לאתר את מיקומו של מנהיג הקוזה נוסטרה.



דנארו (54), בנו של אחד הבוסים החזקים ביותר של המאפיה הסיציליאנית, נמלט מרשויות החוק האיטלקיות מאז 1993. הוא הורשע בהיעדרו ביותר מ־20 מקרי רצח, כולל של ילדים ונשים, אולם הצליח להתחמק ממעצר כשהוא משתמש במסמכים מזויפים ונע בין ערים ובין מדינות, שם קיבל מחסה מתומכיו. כיום הוא נחשב למבוקש השני בחשיבותו באירופה, אחרי המחבל סלאח עבד א־סלאם שסייע בביצוע מתקפת הטרור בפריז בנובמבר.



בשבועות האחרונים התנהל קרב משפטי בין חוקרי הפשע המאורגן בסיציליה, בהובלתה של סגנית התובע הכללי של פלרמו, תרזה פרינציפטו, לבין חברת פייסבוק בעקבות חשד כי דנארו העביר דרך האתר הפופולרי מסרים לאחותו, אנה פטרישיה מסינה דנארו, באמצעות חשבונות מזויפים שפתחה לפני שנעצרה לפני שלוש שנים. כיום היא מרצה 13 שנות מאסר על חברות במאפיה ועל סחיטה.



"חורכים את כל כדור הארץ בחיפוש אחריו"


החוקרים גילו כי בעלה של האחות, שגם נמצא בכלא, פנה אליה וביקש ממנה לבדוק עם דנארו כיצד לנהוג באסיר אחר שהראה נכונות לבגוד בארגון ולסייע לרשויות. אחרי שהתברר כי האחות אינה משתמשת בשיטת הפיזיני הוותיקה – שבה מעבירים המאפיונרים על גבי פיסות נייר קטנות את ההנחיות כשהן כתובות בקוד או בשפה שמשמשת רועי צאן – הם הגיעו למסקנה כי התקשורת שלה עם דנארו מתקיימת באמצעות המחשב.



בעקבות זאת, הוגשה בקשה רשמית לאמריקאים לאפשר לחוקרים גישה לשרתים של פייסבוק כדי שיוכלו לקרוא את המסרים הפרטיים. אחרי משא ומתן ארוך, שבו היו מעורבים גם שגרירות ארה"ב ברומא והבולשת האמריקאית (FBI), ובעקבות פסיקה של בית משפט בקליפורניה, הסכימה הנהלת אתר השיתוף החברתי לספק את כל המסרים שהועברו בחשבונות המזויפים.



כעת מקווים פרינציפטו וצוותה כי המידע וכתובות ה־IP שמקושרים לאחד החשבונות יסייעו לאתר את מיקומו של המאפיונר הנמלט. "אנחנו חורכים את כל כדור הארץ בחיפוש אחריו", אמרה פרינציפטו למגזין "טיים". "ניתקנו את כל הקשר שלו עם משפחתו ועם תומכיו שהגנו עליו במסתור. דנארו עדיין מוגן, אבל יש בוסים רבים אחרים שנראים כמי שהחלו להתרחק ממנו".