הרב מנחם מרגולין, מנכ"ל מרכז רבני אירופה, פתח בצורה קצת מפתיעה את כנס הרבנים מקהילות אירופה בברלין. "שכל אחד ייקח לעצמו סכין דמה ונתחיל לתרגל תקיפות", הפתיע את המשתתפים, "חשוב שבקהילות יידעו שהרבנים שלהם משמשים דוגמה. חשוב שאנשים יידעו להגן על עצמם".

השם הרשמי של הכנס הוא "הרבנות אל מול אתגרי התקופה", שזה שם סטרילי להתמודדות עם האנטישמיות שהולכת וגוברת באירופה.

בחדר הספרייה בבית חב"ד בברלין פינו את כל השולחנות. במקום ללמוד שם תורה 150 רבנים עוברים קורס בהגנה עצמית. לטענתם, פשוט אין ברירה. "המסר שאנחנו רוצים שייצא מכאן", אומר מרגולין, "הוא שלא יקצצו באבטחת הקהילות היהודיות אלא להפך, שיגבירו אותה. שיבינו מה עובד עלינו".

"אתם לא רגילים לפעילות כזאת, אבל אנחנו נראה להם שאנחנו לא מסכנים, לא חלשים", אמר לרבנים המדריך ליאור ענבר, "אם מישהו רוצה את הארנק שלכם, תנו לו. העניין כאן הוא להתמודד עם אנטישמיות".

ענבר הדגים לקהל כיצד לנטרל תוקפים. מאות הרבנים התחלקו לזוגות, בכל זוג תוקף ומותקף. התוקפים הצטיידו בסכינים והחלו לצעוק לעבר שותפם לתרגיל "יהודי מלוכלך", "בוא נראה לך מה זה להיות עם כיפה".

הרבנים מספרים כי הטקסטים האלה לקוחים מהמציאות. "כבר התרגלנו", אומר הרב ישראל יעקב ליכטנשטיין מהקהילה היהודית בבריטניה, "אני התרגלתי לזה שבשבת, כשאני הולך ברגל לבית הכנסת, צועקים לי 'יהודי מלוכלך'. ואני לא מדבר על איזה מקום שכוח אל, אני מדבר על לונדון. יש אזורים שלמים שאני ממליץ לבני הקהילה שלי לא להיכנס אליהם. זה כבר ברור לנו. התרגלנו וזה עצוב שהתרגלנו. פעם זה לא היה ככה, היינו חופשיים יותר. פעם היינו הולכים רק עם כיפה, היום אנחנו מסתירים אותה בכובע".

הרבנים המשיכו לתרגל תקיפה בסכין ולאחר מכן גם ניסיון חטיפה. מבחינתם זה רק עניין של זמן עד שהאנטישמיות תסלים ותגיע גם לתרחישים כאלה.
הרב הראשי של הולנד, הרב יעקבס, שולף מהכיס שלו מכשיר שחור. "תראי", הוא מציג אותו, "זה GPS שמשטרת הולנד נתנה לי כדי שיידעו איפה אני. נשמע מופרך, נכון? אבל זו המציאות. אנחנו תחת שמירה קפדנית. אני מדווח למשטרה איפה אני כי יש איומים על הקהילה היהודית. אני כבר לא מדבר על קריאות לעברי, שזה רגיל".

ס"האנטישמיות היא כמו פיל בחדר", מסכם הרב מרגולין, "היא קיימת כל הזמן. זה לא שאנחנו לומדים הגנה עצמית על מנת להקים פטרולים בקהילות ולהגן על עצמנו לבד או חלילה לקרוא לאנשים לנהוג בצורה אלימה. אנחנו סומכים על הממשל במדינות שלנו, אבל אנחנו גם צריכים לתת לאנשים אצלנו הרגשה של ביטחון עצמי שכבר אינה קיימת".