נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הורה להקפיא את העברת מערכת הטילים המתקדמת מדגם 300-S לאיראן, מפני שטהרן לא עמדה בהתחייבויותיה הקודמות למוסקבה שלא להעביר נשק מתקדם מתוצרתה לחיזבאללה. כך דיווח הלילה (שבת) העיתון הכוויתי "א-ג'רידה". מקור בכיר שסירב לחשוף את שמו אמר לעיתון הכווייתי כי הנשיא הרוסי החליט להעניש את משטר האייתוללות באיראן, לאחר שקיבל לאחרונה הוכחות מישראל המצביעות על כך שטהרן העבירה טילי "אס-איי-22" לארגון הלבנוני. מידע מודיעיני זה לווה בדיווחים של טייסים רוסים, הפועלים מעל אדמת לבנון וסוריה, כי מערכות נגד טילים עקבו אחריהם מאדמת לבנון. על פי המכ"ם של המטוסים, התברר כי אלה נמצאים באזורים שבשליטת הארגון השיעי חיזבאללה.
כזכור, בנאומו בעצרת האו"ם ב-1 באוקטובר, חשף לראשונה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פרטים חדשים באשר לתהליך ההתעצמות של חיזבאללה, בסיוע איראני וסורי. נתניהו אמר כי ארגון חיזבאללה הבריח ללבנון טילי נ"מ חדישים מדגם "אס-איי-22" וגם טילי חוף ים מדויקים מדגם יאחונט. על פי דיווחים זרים, חיל האוויר תקף באפריל אשתקד בסיסים השייכים לחיזבאללה בלבנון, שבהם הוצבו מערכות "אס-איי-22". בצה"ל לא מודאגים ממערכות "אס-איי-5" הישנות הנמצאות בידי הארגון השיעי, מפני שאינן מהוות סכנה למטוסי חיל האוויר.

ולדימיר פוטין. נתן ולקח. צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין. נתן ולקח. צילום: רויטרס


אין צורך בתמיכה

נוסף על כך, המקור הבכיר מסר לעיתון הכווייתי כי רוסיה הודיעה לאיראן שעליה להסיג את כוחותיה התומכים במשטר הנשיא בשאר אסד בסוריה. על פי הדיווח, בכירים בצבא הרוסי הבהירו לעמיתיהם באיראן כי אין להם צורך בתמיכה הצבאית של חיילים אלה, מפני שמוסקבה מעוניינת להגיע לפתרון פוליטי למלחמת האזרחים העקובה מדם הנמשכת זה חמש שנים בסוריה, ולא להסתמך על פתרון צבאי בלבד. בנוסף, הבהירו הרוסים לאיראנים כי האינטרסים שלהם אינם מצטלבים עם אלה של איראן בסוריה.

כזכור, בנובמבר שעבר דווח על חתימת חוזה אספקת טילי S-300 בין רוסיה ואיראן. "העסקה סופית והיא עוברת במסלול הטבעי שלה", אמר אז שגריר איראן ברוסיה, מהדי סנאי. החוזה לאספקת מערכת הנשק נחתם לראשונה בין הצדדים בשנת 2007, אולם התעכב בשל הסנקציות שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם על איראן (שהוסרו מזה כבר), עקב תוכנית הגרעין שלה. באפריל אשתקד אישר הנשיא פוטין את העברת מערכת הטילים, לאחר שמוסקבה אסרה למכור את המערכת המתקדמת ב-2010.