בדיוק שנתיים לאחר היעלמותה של טיסה 370 של מלזיה איירליינס ועליה 239 נוסעים ואנשי צוות, הביע אתמול ראש צוות החיפושים את אמונו כי אפשר יהיה לפתור את התעלומה בתוך ארבעה חודשים, אף שנותרו עד שטחים עצומים לסרוק באוקיינוס ההודי.



מטוס הבואינג 777, שעליו היו 227 נוסעים ו־12 אנשי צוות, נעלם ב־8 במרץ 2014 בעת שהיה בדרכו מקואלה למפור לבייג'ינג. אותות הלוויין הראו כי הוא שינה כיוון מסיבה שעדיין אינה ברורה וככל הנראה התרסק בדרום האוקיינוס ההודי. 
 
על אף מבצע החיפושים היקר בהיסטוריה, לא נרשמה עד כה התקדמות בפתרון התעלומה האווירית הגדולה אי פעם. הפריט היחיד שהתגלה היה כנף המטוס שנסחפה לאי הצרפתי ראוניון ביולי שעבר, וכעת החוקרים בוחנים עוד שני פריטים שהתגלו בימים האחרונים בראוניון ובחוף המזרחי של מוזמביק כדי לקבוע אם הם שייכים למטוס הנעלם. 
 

בסוף חודש יוני צפוי להסתיים מבצע החיפושים הנוכחי, ונכון לעכשיו גם האחרון, אחרי המטוס, כאשר ספינות שנעזרות במכשירי סונאר סורקות שטח עצום של 120 אלף ק"מ רבוע בדרום האוקיינוס השקט. אף שאחרי שלא התגלה דבר בסריקות של 85 אלף ק"מ רבוע, הביע אתמול מרטין דולאן, ראש מינהל הבטיחות בתחבורה של אוסטרליה, שמנהל את מבצע החיפושים, כי המשימה תוכתר בהצלחה עד הקיץ. 

"עדיין יש לנו שטח משמעותי לכסות"


"זה יכול להיות סביר ביום האחרון, כמו ביום הראשון, שהמטוס נמצא שם", אמר ל"גרדיאן" הבריטי. "כיסינו קרוב לשלושה רבעים משטח החיפושים, ומאחר שלא מצאנו את המטוס באזורים האלה, זה מגדיל את הסבירות שהוא נמצא באזורים שעדיין לא הסתכלנו עליהם".  
 
דולאן הוסיף כי "עדיין יש לנו שטח משמעותי לכסות, כולל כמה אזורים שבהערכות הייתה סבירות גבוהה למצוא בהם את המטוס, והמטוס ככל הנראה נמצא שם". "אנחנו נכסה את האזורים האלה באופן מקיף ואני מקווה שהשיחה הבאה שלנו תהיה על איך מצאנו את המטוס". 
 
בני משפחותיהם של הנעדרים צפויים לקיים היום טקסים לציון שנתיים לתעלומה והם דורשים כי הרשויות ימשיכו בחיפושים עד אשר יתגלה המטוס ותתברר האמת על נסיבות היעלמותו. 
 
אתמול הגישו עשרות בני משפחות של נוסעים שהיו על המטוס תביעות פיצויים נגד חברת התעופה המלזית ונגד ממשלת מלזיה. בבית משפט מלזי הגישו 76 בני משפחות מסין, מארה"ב ומהודו תביעה שמאשימה את מלזיה איירליינס ואת הרשויות בביצוע חקירה רשלנית ובהתנהלות בלתי ראויה שגרמה לעיכוב החיפושים ובשל כך למותם כל הנעדרים. עוד 12 משפחות של נעדרים סינים הגישו תביעה דומה לבית משפט בבייג'ינג, ועורך הדין המייצג אותם, ז'אנג קיהואי, מסר כי המטרה היא "למצוא את סיבת התאונה ואת האחראים".