האיחוד האירופי וקובה חתמו היום (שישי) בהוואנה על הסכם הנועד להביא לנרמול היחסים ביניהן, הסולל את הדרך להסרת האיסור על מסחר וסיוע שהטילו 28 המדינות חברות האיחוד על קובה, וזאת על מנת לבסס שיתוף פעולה כלכלי מלא עם האי הקריבי בעל המשטר הקומוניסטי. שר החוץ של קובה, ברונו רודריגז, ושרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, היו עדים לחתימה על ההסכם, שלמעשה יחליף את מדיניות הנתק ששררה במשך 20 שנה שאותה הכתיבה אירופה, שדחפה לשינויים במבנה הממשלתי החד מפלגתי של קובה. 
"זהו יום היסטורי ליחסים הבילטרליים", אמרה מוגריני מיד לאחר שהשליח האירופי, כריסטיאן לפלר, ושר החוץ של קובה, אבלרדו מורנו, חתמו על ההסכם. ההסכם מסמן הישג נוסף עבור קובה בבמה הבינלאומית לאחר חידוש היחסים ב-2014 עם ארצות הברית והמשא ומתן המתמשך סביב החוב שלה. ההסכם גם מגיע ימים לפני שנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, יבקר בהוואנה, הביקור הנשיאותי האמריקני הראשון בקובה מאז ההפיכה ב-1959.

דגל קובה מונף מעל בניין השגרירות בוושינגטון. צילום: רויטרס
דגל קובה מונף מעל בניין השגרירות בוושינגטון. צילום: רויטרס
העמדה הבלתי רשמית של אירופה מאז 1996 לגבי קובה חתרה לגרום לה לאמץ דמוקרטיה פלורליסטית, על מנת לשבור את הבלוק שהושם על סיוע ומסחר עמה. קובה, מצדה, דוחה בעקביות את הלחץ הבינלאומי לשנות את המודל הממשלי הפוליטי שלה ובה בעת היא דוחה את ההאשמה שמדיניות זכויות אדם שלה לוקה בפגמים. ההסכם, המבסס דיאלוג פוליטי מתמשך ומציב פרמטרים למסחר ולסיוע עתידיים, צריך להיות מובא לאישור של ראשי האיחוד האירופי וקובה.

הדיאלוג הפוליטי ושיתוף הפעולה בין האיחוד האירופי לקובה ארך כשנתיים. לאיחוד האירופי יש הסכמים דומים עם שאר המדינות בדרום אמריקה ובקריבים.