הליגה הערבית הכריזה הערב (שישי, שעון ישראל) בקהיר על חיזבאללה כעל ארגון טרור, בעת פגישה רשמית של מנהיגיה בדרג שרי החוץ, כך דווח בסוכנות הידיעות המצרית "מאנה". בהודעה שיצאה לתקשורת נאמר כי "ועידת שרי החוץ של הליגה ערבית החליטה להתייחס לחיזבאללה כארגון טרור".



עוד בפגישת הליגה הערבית, שר החוץ העירקי, איברהים אל ג'פארי, שיבח את הארגון השיעי הלבנוני על כך שהוא "משמר את כבודם של הערבים" וכן הוסיף כי אלה שמכנים אותם טרוריסטים הם הטרוריסטים בעצמם. למשמע דבריו, המשלחת הסעודית עזבה בסערה את המפגש. אי הסכמה זו מבטאת את המתיחות הגוברת באזור בין מוסלמים שיעים לסונים, מאז שפרצו מלחמות האזרחים בסוריה, בתימן ובעיראק. במסגרת פרישת כוחות אלה, הליגה הערבית הפכה לפורום של ארצות סוניות בעיקרן, המובל על ידי סעודיה, פורום הנלחם בכוח השיעי הגדול ביותר באזור, איראן.



בחודש ינואר, עיראק זימנה את השגריר הסעודי לשיחה לאחר שאמר כי מיליציות שיעיות יוצרות מתיחויות דתיות במדינה. כזכור, מרוקו הודיעה בחודש שעבר כי לא תארח את פסגת הליגה הערבית המתוכננת לשנה זו, מפני שברצונה להימנע מלהעניק רושם שגוי של אחדות בעולם הערבי.



כזכור, ביום שני השבוע מפלגות בל"ד וחד"ש גינו החלטה דומה של מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ בראשות סעודיה לצרף את חיזבאללה לרשימת ארגוני הטרור שלהן. חד"ש גינתה גם את שרי הפנים הערביים על החלטה זו. בהודעה רשמית של חד"ש נאמר אז כי מדובר בהחלטה ש"משרתת את הכיבוש הישראלי בשטחים" ומעניקה לגיטימציה ל"המשך כיבוש האדמות הערביות". עוד נאמר בהודעת חד"ש השבוע כי סעודיה ביצעה צעד זה לאחר שנכשלה בהסטת החברה הלבנונית והכוחות הפוליטיים במדינה נגד הארגון השיעי, וזאת "בניסיונה להטיל את האחריות על הפסקת הסיוע ללבנון על ארגון חיזבאללה".
 

ברית טבעית

בהודעת חד"ש נאמר עוד כי החלטה זו נועדה להוכיח "ברית טבעית של המשטרים הערביים עם הקולוניאליזם המודרני ותנועת הציונות, אל מול הכוחות הלאומיים הערביים שמטרתם מתן חופש לעמיהם". בתוך כך, גם בל"ד הצטרפה לגינויה של חד"ש. בהודעתה אמרה בל"ד כי גם היא דוחה את החלטת מועצת שיתוף פעולה של מדינות המפרץ ושרי הפנים הערביים שהכריזו על חיזבאללה כארגון טרור. בל"ד הדגישה כי ארגון חיזבאללה עמד מול התוקפנות הישראלית על לבנון ובפני ניסיונות השליטה האמריקנים והישראלים. בהודעה הוסיפו בבל"ד כי החלטה זו "מוסיפה שמן למדורת העדתיות ומעמיקה את הטרגדיה של האומה הערבית, ויש לה תוצאות הרות אסון על הביטחון הלאומי הערבי".

לדברי חברי מפלגת בל"ד בתחילת השבוע, החלטה זו גם משרתת את האינטרסים של ישראל ובנות בריתה באזור, המנסות לשלול את הלגיטימיות "של כל מי שעומד מולן". בל"ד הוסיפו עוד כי על אף הביקורת נגד חיזבאללה בעניין תפקידו של הארגון בסוריה, ולמרות חילוקי הדעות בעניין עתיד האזור, הדבר לא מתרץ את ההחלטה המסוכנת, שהיא בבחינת "שירות חינם לישראל ובנות בריתה, שאינן מסתירות את הרצון הקולוניאלי שלהן ואת תוכניות התוקפנות שלהן בפלסטין, בלבנון וביתר מדינות ערב", כך נכתב בהודעה מטעם הסיעה.
 
יש לציין שבעוד חד"ש הביעה בעבר כמה פעמים את תמיכתה במשטר הסורי, מבחינה אידיאולוגית, בהנהגת בל"ד קיימים חילוקי דעות לגבי עמדתם בנידון, כאשר חלק מהם מוחים על הכנסת כוחות חיזבאללה לסוריה, וחלק בעד צעד זה. בבל"ד חלק מחברי הכנסת תומכים בנשיא סוריה, בשאר אסד, וחלק לא. בל"ד דווקא הביעה לא פעם ביקורת על המשטר הסורי, וכן על מעורבות זרה בלחימה בסוריה. במובן זה, היציאה של בל"ד נגד החלטת מדינות המפרץ היא בדגש על ערביות לאומית, ואילו בחד"ש הדגש הוא על קומוניזם ותמיכה ברוסיה נגד כוחות המערב. חד"ש רואה ברוסיה מצילה של המשטר הסורי מהניסיון המערבי להשתלט עליה. יש לציין כי תע"ל בראשות ד"ר אחמד טיבי והתנועה האסלאמית, בראשות ח"כ מסעוד גנאים, לא הביעו עדיין דעה בנושא זה.