האיחוד האירופי עשוי להטיל סנקציות על איראן בשל הניסויים האחרונים בטילים בליסטיים שביצעה הרפובליקה האסלאמית, כך אמר היום (ראשון) שר החוץ של צרפת, ז'אן מארק איירו. ארצות הברית, צרפת ומדינות נוספות כבר הודיעו שאם יתברר שלטילים ששוגרו יש יכולת לשאת ראשי נפץ גרעיניים, הרי שהניסויים מהווים הפרה של החלטת מועצת הביטחון 2231. הניסויים יהיו חלק מפגישת שרי החוץ של המדינות החברות באיחוד מחר, בבריסל.



מזכיר המדינה של ארצות הברית, ג'ון קרי, שארצו הטילה בינואר סנקציות על 11 חברות ויחידים שסיפקו רכיבים לתכנית הגרעין של איראן, אמר שהניסויים האחרונים הם אכן הפרה של החלטת מועצת הביטחון. איראן מנגד, טוענת כי אך אחד מהטילים שלה לא נועד לשאת ראשי נפץ גרעיניים.



ארצות הברית מתכננת להעלות את הנושא בישיבת מועצת הביטחון השבוע וקוראת למדינות נוספות לסייע לסכל את התכנית הטילים. "הבהרנו שנושא הטילים נשאר חלק מהפעילות עליה ניתן להטיל סנקציות. אם איראן תבחר להפר זאת, הם יזמינו סנקציות נוספות, כפי שהפעלנו לא מזמן בעקבות ניסויים קודמים", אמר קרי.



דיפלומטים מערביים אמרו כי הניסויים אסורים, אבל מכירים בכך שרוסיה, סין ואיראן יטענו כי מדובר האיפוק וולונטרי וכי רוסיה וסין ככל הנראה ימנעו כל פעולה של מועצת הביטחון נגד טהרן. איראן מנגד, טוענת כי אך אחד מהטילים שלה לא נועד לשאת ראשי נפץ גרעיניים.



ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה אתמול את משרד החוץ לפנות לשש המעצמות שחתמו עם איראן על הסכם הגרעין. ולדרוש שינקטו צעדי ענישה מידיים בעקבות "הפרות בוטות, חוזרות ונשנות של איראן בנושא הטילים". לדבריו זהו צעד חשוב בפני עצמו וגם כמבחן של המעצמות לאכוף את הסכם הגרעין. הפנייה לארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין וגרמניה, מתרחשת בעקבות ניסויי הטילים שביצעה איראן בשבוע האחרון. 



"אין לנו עניין להיות מנומסים עם אף מדינה בעולם"


מוקדם יותר היום אמר מפקד כוח היבשה בצבא איראן, גנרל ריזר פורדסטן, כי ארצו תשתמש בכל האמצעים ההגנתיים שמותרים בעולם. "לא נחצה את הקווים האדומים, שנקבעו על ידי מנהיג המהפכה", אמר בהתייחסו לנשק גרעיני. גנרל פורדסטן התייחס בשיחה עם כתבים להצהרות של בכירים אמריקאים וישראלים, הנוגעות לתמרון הצבאי במהלכו נעשה שימוש בטילים הבליסטיים.



"אנו חייבים לחזק את הכוח ההגנתי שלנו, ואין לנו עניין להיות מנומסים עם אף מדינה בעולם", צוטט הגנרל האיראני בסוכנות הידיעות הרשמית, אירנ"א. "איראן לא הפרה את הסכם הגרעין כאשר תרגלה את הטילים. אין לנו כוונה לוותר על הטילים הבליסטיים בגלל הצהרות ארצות הברית או הישות הציונית. נמשיך בתמרונים שלנו בעתיד, בצורה חזקה יותר בים, באוויר וביבשה".



לעומת זאת, מפקד כוח אל-קודס במשמרות המהפכה, גנרל קאסם סולימאני, אמר כי הרפובליקה האסלאמית אינה מעוניינת בהרפתקאות. "היסודות שלנו שונים מיסודות האויבים, ולכן הם מכנים את הפעולות שלנו הרפתקאות", אמר סולימאני בהצהרות בעיר קרמאן בצפון איראן. "אנחנו מגנים על המוסלמים ועל רכושם. מעולם לא תקפנו את סעודיה, למרות שהממשלה שם אינה לגיטימית ולמרות שהעם לא נהנה מאף תפקיד, והשלטון נמצא בידי משפחה אחת".



סולימאני גינה את החלטת סעודיה להציב את חיזבאללה ברשימת ארגוני הטרור. "חיזבאללה מעולם לא פגע בסעודיה", הוא אמר. "הוא עמד לבד מול התוקפנות הישראלית, והגן על כל מדינות ערב שלא יכלו להשיג את מה שהשיג הארגון מאז 1947 ועד שנות ה-60, תוך שהוא מביס את האויב הישראלי".



לדבריו, אילולא התערבות איראן במלחמה נגד דאע"ש, ארגון המדינה האסלאמית היה משתלט על כל המדינה – כולל המקומות הקדושים לשיעים. "מי שהמציא אותם סבור, כי ביכולתו להכריע את איראן והשיעים, אך הם תקפו את המקומות הקדושים לסונים יותר מאשר כל מקום אחר".