דאגה בקהילה היהודית באיראן. שני צעירים יהודים נעצרו לפני ימים ספורים בידי משטרת טהרן לאחר שנתפסו כשכתבו גרפיטי “מוות להמן” על קיר ברחוב מרכזי בבירה. 
 
פרטים על המקרה הגיעו לידיעת גורמים יהודים בארה”ב. ככל הידוע, השניים טרם שוחררו. בקהילה היהודית הביעו חשש לגורלם לנוכח מקרים בעבר שבהם נעלמו יהודים לאחר שנכלאו ועקבותיהם לא אותרו מעולם.
 
“מפרטים שהגיעו מטהרן נמסר שהמשטרה הבטיחה לשחרר את שני הנערים, שניהם בני 17, לאחר שהובהר להם שלא מדובר בכתובת פוליטית אלא במעשה קונדס לקראת פורים, אולם ככל הידוע לרגע זה, הם לא שוחררו”, אמר אחד הגורמים המטפלים בנושא. 
 

“בשבוע הבא יחגגו בארץ ובעולם את חג פורים. על פי המסורת, חוגגים במשתה, במשלוח מנות איש לרעהו ובמתנות לאביונים את הצלתו של העם היהודי בפרס מגזירות השמד של המן הרשע. אולם באיראן השלטונות וגם ההמונים המוסלמים לא מתחברים כל כך לסיפור שהתרחש בשושן הבירה, משום שהגורמים השמרנים מכנים את סיפור מגילת אסתר ‘סיפור טבח’ שביצעו היהודים באויביהם”, סיפר ל"מעריב־השבוע" גורם הבקי בנושא. לדבריו, כתבות גרפיטי בנוסח “מוות להמן” יכולה להתפרש בידי משטרת איראן ובידי השלטונות כהתרסה כלפי משטר האייתולות וכמכוונת כלפי המנהיג העליון חמנאי. גורמים יהודים בארה”ב מנסים לברר את גורלם של שני הצעירים היהודים ולפעול לשחרורם.
 
על פי המסורת של יהודי פרס, אסתר ומרדכי היהודי נקברו בעיר האיראנית המדאן, ומקום הקבורה משמש עד היום אתר עלייה לרגל ליהודים במדינה. המקום הוכרז בעבר כאתר מורשת לאומי. מנהל המשרד למורשת ולתיירות בהמדאן, אסדולה באיאט, צוטט בעבר מסביר בתקשורת האיראנית כי “חלקת הקבר של מרדכי ואסתר היא אחד המבנים בעלי החשיבות ההיסטורית בהמדאן ואחד המקומות הכי עתיקים באיראן”. מבנה הקבר עשוי מאבנים ומלבנים בסגנון בנייה מוסלמי, והוא שוכן במרכז העיר. “בחלל המרכזי יש כתובת בעברית על הקיר”,‬ אמר באיאט, וציין שבתוך המבנה “ניצבות תיבות קבורה עתיקות מעץ עם פיתוחים, שנושאות גם הן כתובות בעברית”.
‬ 
על פי המסורת, העיר המדאן היא העיר שושן, שנזכרת במגילת אסתר, ומצויה בצפון מערב המדינה, כ־250 ק”מ מערבית לטהרן. כיום מתגוררות בה מעט משפחות יהודיות, לאחר שמרבית הקהילה היהודית היגרה ממנה בעקבות המהפכה האסלאמית. 
 
באיראן חיים כיום כ־13 אלף יהודים, כמחציתם בבירה טהרן. השאר מתגוררים בעיקר בשיראז וכמה עשרות בעיר יזד. היהודים נהנים מחופש פולחן ויש להם נציג אחד בפרלמנט האיראני, המג’לס.
 
מאז המהפכה האסלאמית ועלייתו לשלטון של האייתוללה חומייני התערער מצבה של הקהילה היהודית באיראן. עד שנת 1990 עזבו את שטחה כ־55 אלף יהודים: כ־30 אלף יהודים לארה”ב, כ־20 אלף לישראל וכ־5,000 לאירופה. עם זאת מקבלת הקהילה אוטונומיה תרבותית יחסית, ולרוב אינה סובלת מפרעות ומהתנכלויות מצד המוסלמים והם נהנים מחסותו של המשטר.