נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר היום (שישי) כי על אירופה להתמקד בטיפול בבעיית המהגרים בשטחה לפני שהיא מחלקת הוראות לטורקיה. ארדואן הוסיף והאשים את אירופה ב"ריקוד בשדה מוקשים" הבא לידי ביטוי בתמיכה בארגוני טרור.



המתקפה החריפה על אירופה מתרחשת בזמן שראש ממשלת טורקיה, אחמד דוואטולו, נפגש עם מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל. "בכל פעם כשטורקיה מארחת שלושה מיליון מהגרים, אלה שאינם מסוגלים למצוא מקום לקומץ של פליטים, שמאכלסים את אותם חפים מפשע במרכז אירופה בתנאים מחפירים, צריכים קודם כל להסתכל על עצמם", אמר ארדואן והפנה אצבע מאשימה לאירופה.



נשיא טורקיה האשים חלק מהמדינות בתמיכה ישירה ועקיפה בטרור בכל הקשור לתמיכה במפלגת הפועלים הכורדית (PKK), הקבוצה המיליטנטית שמנהלת מתקפות טרור מזה שלושה. רק בחודש האחרון נהרגו 66 בני אדם בשני פיגועי התאבדות באנקרה.



 פיצוצים באנקרה, טורקיה. צילום: טוויטר
פיצוצים באנקרה, טורקיה. צילום: טוויטר



"המלחמה שלנו בטרור היא לגיטימית, כל ארגון טרור הפועל בשטחנו מאוחד בלחימה נגד טורקיה. מדינות רבות, בעיקר מערביות, טרם הציגו עמדה עקרונית לגבי קבוצות אלה", הוסיף ארדואן.



במקביל, מנהיגי האיחוד האירופי מנסים לשכנע את ארדואן לסייע לאירופה להביא את משבר ההגירה לסיומו בתמורה להסכמות בנושאים פוליטיים וכלכליים. על רקע המתקפה של ארדואן העסקה הנרקמת בבריסל אינה קרובה לסיומה.



ההתבטאויות הקשות מגיעות כשבועיים לאחר שהציע ארדואן לבנות עיר גדולה בצפון סוריה שתספק פתרון דיור עבור מיליוני פליטים שנאלצו לעזוב את בתיהם בעקבות מלחמת האזרחים הארוכה המתחוללת במדינה. בנאום שנשא באיסטנבול אמר הנשיא הטורקי כי העיר המתוכננת תיבנה בסמוך לגבול עם טורקיה. ארדואן אף הודה כי שוחח עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, על הרעיון.



"מה יהיה נוסח הפתרון? אנחנו נבנה עיר גדולה בצפון סוריה", אמר ארדואן לסוכנות הידיעות אנטוליה. עוד אמר כי גודלה של העיר יהיה 4,500 קילומטרים רבועים וכי התשתית תיבנה בסיוע הקהילה הבין לאומית. השטח הבלתי שגרתי שהציע ארדואן עשוי להפוך את העיר החדשה לאחת הערים הגדולות בעולם.



בטורקיה מתגוררים כעת למעלה מ-2.7 מיליון פליטים סורים, דבר שהופך את טורקיה למדינה שקלטה את מירב פליטים מסוריה מאז פרוץ הקרבות במדינה בשנת 2011.