לאחר לכידתו של מתכנן הפיגועים בפריז, סלאח עבאד אל סלאם, כינסו הערב (שישי) ראש ממשלת בלגיה, שארל מישל, ונשיא צרפת פראנסיס הולנד מסיבת עיתונאים משותפת. נשיא צרפת הודיע כי ידרוש שסלאם, שנלכד בחיים, יוסגר לרפובליקה בהקדם. "זהו ניצחון ענק נגד הטרור", אמר ראש ממשלת בלגיה. "זו תוצאה חשובה מאוד של הקרב על הדמוקרטיה". ראש ממשלת בלגיה אישר שארבעה חשודים נוספים נעצרו בפשיטה ברובע מולנבק, בו נעצר אל סאלם. הולנד הדגיש כי הכוננות בצרפת נותרה עדיין "גבוהה מאוד".


 
הנשיא עם הולנד עם ראש ממשלת בלגיה מישל. "תוצאה חשובה של הקרב על הדמוקרטיה". צילום: רויטרס

 

מצוד ממושך 



חוסר וודאות שרר בתקופה האחרונה אודות מקום הימצאו של סלאם, המחבל היחיד שהשתתף בטבח בפריז והצליח להימלט מכוחות הביטחון באירופה. עלה חשד כי סלאם, אזרח בלגיה ממוצא מרוקני, ברח לסוריה. טענות אחרות העריכו שהוא שב למדינתו בלגיה. בשבוע האחרון, בעקבות מידע מודיעיני, החלה פעילות ממוקדמת יותר בבריסל בניסיון לאתרו. 
 
הערב התפרסם כי ביום שלישי פשטה המשטרה הבלגית על דירה בעיר. עם הגעת הכוחות למקום, נמלטו שני גברים מהזירה. הכוחות החלו דולקים אחריהם. אחד מהגברים שלף קלצ'ניקוב, ונורה למוות על ידי צלף בלגי. מאוחר יותר התברר כי מדובר באיסלאמיסט שהיה מבוקש גם כן בחשד למעורבות בפיגועים בפריז. הגבר השני נמלט. בכוחות הביטחון הבלגים מעריכים כיום כי הנמלט השני היה סלאם.

 
בדירה הנטושה נמצאו אחר כך טביעות האצבע של סלאם. בעקבות מידע מודיעיני נוסף, המשיכו במשטרה להדק את המצוד אחר הנמלט, מתוך הנחת עבודה כי זהו אכן הטרוריסט המבוקש. בשלושת הימים האחרונים ערכו כוחות המשטרה הבלגית סריקות אינטנסיביות ברובע מולנבק בעיר בריסל, שהתפרסם בשנים האחרונות כ"חממה" של אוכלוסיית מוסלמיות בדלניות קיצוניות. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", המשטרה הגיעה היום לדירה בה הסתתר סלאם, אשר באופן מיידי התפרץ מהדירה ורץ במורד הרחוב במולנבק. כוחות המשטרה ירו ברגלו, השתלטו עליו ועצרוהו. 

שוטר במולנבק, בזמן הפשיטה על דירות של סלאם. התפרץ ונורה ברגלו. צילום: רויטרס

 
עבד א-סלם בן ה-26 שמשפחתו ממוצא מרוקאי, גדל בבריסל, ולאחר מתקפת הטרור בפריז, ברח שוב לבריסל. אחיו הגדול, איברהים, פוצץ את עצמו בבר בפריז, כחלק מאירועי התקיפה. לפי הדיווחים הקודמים, עבד א-סלם הסתתר בדירה בצפון בריסל במשך שלושה שבועות לאחר המתקפה, ובחודש נובמבר האחרון סיפרו הרשויות בצרפת כי מצאו את חגורת הנפץ שהייתה שייכת למחבל הנמלט בתוך פח אשפה בפרבר בדרום פריז.