נשיא ארצות הברית ברק אובמה נשא היום (שלישי) נאום היסטורי בפני העם הקובני, מאז שנשיא אמריקני ביקר בקובה ב-1928. הוא פתח את דבריו בהתייחסות לאירועי הטרור בבריסל הבוקר, ואמר כי "מחשבותי ותפילותי עם הבלגים. אנו עומדים בסולידריות עמם, ומגנים את ההתקפות הללו. נעשה הכל כדי לתמוך בידידינו ובבני בריתנו כדי להביא את האחראים לצדק. אנו חייבים להתאחד. אנו חייבים להיות יחד, למרות הלאומים, הגזעים או האמונות השונות, במלחמה נגד הטרור".
 
לאחר מכן פנה נשיא ארצות הברית ישירות לממשלה הקובנית ולעם הקובני, ודיבר בין השאר בספרדית: "היום אני מציע לעם הקובני שלום וביטחון. פעם רצינו שליטה על המים הטריטוריאליים של קובה. המרחק הקצר בינינו נחצה על ידי מאות אלפי קובנים שהגיעו לאמריקה, חלקם עזבו הכל מאחוריהם. היתה תקופת חיים שלמה של בידוד בינינו. המהפכה הקובנית התרחשה בזמן שאבי עלה לארצות הברית מקניה. המהפכה הקובנית התרחשה בשנה שבה נולדתי. שנה לאחר מכן אנשים צפו בזוועות המלחמה הגרעינית. כאשר העשורים המשיכו, חתרנו לעימות זה עם זה, בעולם שהתעצב שוב ושוב. העימות היה מתמיד בין ארצות הברית לקובה". אובמה חתם בהצהרה חותכת: "הגעתי לכאן כדי לקבור את השארית האחרונה של המלחמה הקרה בין האמריקות. באתי להושיט כאן יד של ידידות לעם הקובני".
 

המינגווי מצא השראה

אובמה הוסיף: "אני רוצה להיות ברור. השוני בין הממשלות שלנו אמיתי. אני בטוח שקסטרו היה אומר אותו דבר. שמעתי אותו אומר זאת. אנו צריכים לזהות את הדמיון בינינו: ארצות הברית וקובה הם כמו שני אחים שהיו זרים זה לזה במשך שנים. אנו חיים בעולם חדש שיושב על ידי אירופים. הקובנים זוכרים כמונו את המסורת של עבדים ובעלי עבדים. במשך השנים התרבויות שלנו השתלבו. ארנסט המינגווי מצא השראה בחופי קובה".
 

אובמה הוסיף כי העם הקובני והאמריקני חולקים אמונות וערכים משותפים. לדבריו, "למרות כל ההבדלים בינינו, לשני העמים יש המון פטריוטיות וגאווה. אני מאמין שנכדינו יסתכלו על התקופה של העימות בינינו כעל יוצא מן הכלל בתוך מסורת ארוכה של ידידות. ההבדלים בינינו הם כיצד אנו מארגנים עצמנו: לקובה יש מפלגה אחת, הממשל סוציאליסטי, ולארצות הברית מערכת דו מפלגתית ושוק פתוח. קובה מבוססת על זכויות המדינה והריבון, ארצות הברית מיוסדת על זכות היחיד. למרות זאת, אני וקסטרו הכרזנו שארצות הברית וקובה ינרמלו את יחסיהן. מאז יש לנו יחסים דיפלומטיים, התחלנו שיתוף פעולה בבריאות וחקלאות, בענייני חוק ומשפט, שירות דואר, יחסים מסחריים, נסיעות, עסקים. השינויים הללו ידועים. ועדיין, הרבה אנשים שואלים מדוע דווקא עכשיו?"

ברק אובמה וראול קסטרו בפגישה היסטורית. צילום: רויטרס
ברק אובמה וראול קסטרו בפגישה היסטורית. צילום: רויטרס

 
אובמה השיב על שאלת התזמון להחלטה על הנורמליזציה ביחסים בין קובה לארצות הברית: "מה שארצות הברית עשתה עד כה לא עבד. אנו חייבים לסגל אומץ כדי להכיר באמת הזאת. מדיניות של בידוד אינה הגיונית במאה ה-21. החרם הכאיב לעם הקובני במקום לעזור לו. מרטין לותר קינג אמר שאסור לנו לפחד משינוי, עלינו לקבל אותו. זה משאיר אותי עם סיבה יותר חשובה לשינויים הללו, והיא שאני מאמין בעם הקובני. זו לא רק מדיניות של נורמליזציה עם הממשלה, אלא זו נורמליזציה עם העם הקובני".
 
אובמה קרא להסרת האמברגו האמריקני מעל קובה: "לקובה יש משאבים, מערכת חינוך שמעריכה כל ילד וילדה. הממשלה הקובנית החלה להיפתח לעולם. הקובנים הבינו שהם יכולים להיות בעלי עסקים קטנים. התקווה מתחילה ביכולת להרוויח את הכסף שלך, ולבנות משהו שתהיה גאה בו. אנו מעודדים נסיעות ומסחר, לאפשר לאמריקאים שרוצים לעבוד ולהקים עסק בקובה. כנשיא ארצות הברית, אני קורא לקונגרס להסיר את האמברגו מעל קובה".

נרמול היחסים


כזכור, האיחוד האירופי וקובה חתמו לפני כשבועיים בהוואנה על הסכם הנועד להביא לנרמול היחסים, הסכם הסולל את הדרך להסרת האיסור על מסחר וסיוע שהטילו 28 המדינות חברות האיחוד על קובה, וזאת על מנת לבסס שיתוף פעולה כלכלי מלא עם האי הקריבי בעל המשטר הקומוניסטי. שר החוץ של קובה, ברונו רודריגז, ושרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, היו עדים לחתימה על ההסכם, שלמעשה יחליף את מדיניות הנתק ששררה במשך 20 שנה שאותה הכתיבה אירופה, שדחפה לשינויים במבנה הממשלתי החד מפלגתי של קובה.

בתוך כך, לפני יומיים נודע כי חברה אמריקנית חתמה על עסקה להקמת מלונות בקובה. לראשונה מ-1959 חברת המלונות "סטארווד" חתמה על עסקה להקמת מלונות בקובה, לראשונה מאז המהפכה ב-1959. לחברת המלונות "סטארווד" יש מלונות ברחבי העולם והיא הפכה לחברת המלון הראשונה האמריקנית שחתמה על עסקה עם קובה מאז המהפכה ב-1959. החברה הכריזה כי תשקיע מיליוני דולרים בקובה, יום לפני שנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, יבקר בהוואנה.