משטרת בלגיה איתרה חומרים כימיים ודגל של ארגון המדינה האסלאמית באחד הבתים שעליהם פשטה הערב (שלישי) בבריסל, במחוז שארביק. כוחות הביטחון החלו בפשיטות ברחבי המדינה בעקבות מתקפת הטרור שאירעה הבוקר. כלי התקשורת בבלגיה דיווחו כי חומרי הנפץ התגלו במהלך חיפושים בפרבר בבריסל אחרי סדרת הפיגועים שבהם נהרגו לפחות 34 בני אדם. בתוך כך, הרשויות מסרו כי נערך מצוד אחרי חשוד שלישי במעורבות במתקפה בשדה התעופה בבריסל. קודם לכן נמסר כי חבלנים הצליחו לנטרל פצצה שלישית בשדה התעופה ובערב דווח כי עוד חומרי נפץ התגלו במקום.

לפי הדיווחים בבלגיה, כוחות משטרה ויחידות ללחימה בטרור פעלו מאז שעות אחר הצהריים באזור של הפרבר שארביק בבריסל וכי במקום התגלו מטען חבלה, רכיבים כימיים ודגל דאעש. אדם אחד נעצר. במסיבת עיתונאים שנערכה בבריסל, אישר התובע הפדרלי, פרדריק ואן לו, כי נערכות פשיטות באזורים שונים ברחבי המדינה, אולם הוא סירב למסור פרטים נוספים וציין כי עדיין מוקדם לקשור את המתקפה היום בשדה התעופה ובתחנת המטרו לפיגועים בפריז בנובמבר.

כזכור, אחר הצהריים ארגון דאעש פרסם הודעת קבלת אחריות על מתקפת הטרור בבריסל. "לוחמי המדינה האסלאמית ביצעו שורה של פיצוצים עם חגורות נפץ ומטעני חבלה ביום שלישי, ופגעו בשדה התעופה ובתחנת מטרו מרכזית בבריסל, בירת בלגיה, מדינה שמשתתפת בקואליציה הבינלאומית נגד המדינה האסלאמית", נאמר בהודעה שפורסמה בסוכנות הידיעות הרשמית של הארגון. "לוחמי המדינה האסלאמית פתחו באש בתוך שדה התעופה זוונטם, לפני שכמה מהם הפעילו את חגורות הנפץ שלהם, כמו מתאבד שהיד שהפעיל את חגורת הנפץ שלו בתחנת המטרו מאלביק. ההתקפות הביאו ליותר מ-230 הרוגים ופצועים", כך נטען בהודעה הרשמית.
 
בהודעה נוספת שפרסם דאעש בהמשך, ציין הארגון כי החמושים "הסתערו על שדה התעופה של בריסל ועל תחנת מטרו, הרגו כמה צלבנים לפני שהפעילו את חגורות הנפץ שלהם מול קהל של כופרים. ההתקפות הביאו למותם של יותר מ-40 ולפציעתם של יותר מ-210 אזרחים של מדינות צלבניות". בארגון הטרור הבטיחו "ימים שחורים לכל האומות הצלבניות שחברו במלחמותיהן נגד המדינה האסלאמית, בתגובה לתוקפנות נגדה, ומה שיגיע יהיה הרסני יותר ומר יותר ברשות האל".

נמל התעופה בבריסל לאחר הפיגוע. צילום: רויטרס
נמל התעופה בבריסל לאחר הפיגוע. צילום: רויטרס


חומרי נפץ נתגלו בזירת הפיגוע

התובע הפדרלי הבלגי, פרדריק ואן לו, אמר במסיבת עיתונאים כי מתנהל מצוד אחר אחד המחבלים. התובע הבלגי התייחס לתיעוד ממצלמות האבטחה שבו נראים שלושה מחבלים שביצעו את הפיגוע בשדה התעופה בעיר. "סבירות גבוהה ששניים מתוך השלושה ביצעו את פיגועי ההתאבדות", אמר ואן לו ואישר כי מתנהל מצוד אחר המחבל השלישי הנראה בתמונות כשהוא לבוש בבגדים בהירים.

ואן לו התייחס גם לנטילת האחריות של ארגון הטרור דאעש על המתקפה בבלגיה והדגיש כי "מוקדם מדי לקשר בין המתקפה בפריז לאירועים היום". התובע הבלגי הוסיף כי נערכו מספר פשיטות ברחבי המדינה וכי עדי ראייה נחקרו. ואן לו גם אישר את הפרסומים המוקדמים כי שלושת הגברים שצולמו מסיעים עגלות עם מזוודות בשדה התעופה זבנטם הבוקר, לפי החשד, הם שעומדים מאחורי הפיגוע. לדבריו, ישנה סבירות גבוהה כי שני הגברים שלבושים בבגדים כהים "ככל הנראה ביצעו פיגוע התאבדות", וכי האדם השלישי הלבוש לבן ככל הנראה גם היה אמור להתפוצץ. בעקבות זאת, נערך מצוד נרחב אחריו ופורסמה מודעת "מבוקש" שקוראת לציבור למסור מידע שיוביל לאיתורו.

תיעוד של המחבלים מבריסל. צילום מסך
תיעוד של המחבלים מבריסל. צילום מסך
ראש ממשלת בלגיה מישל, שגם השתתף במסיבת העיתונאים, ציין כי המדינה מעוניינת לשוב לשגרה מוקדם ככל האפשר, אך תמשיך להיאבק על מנת לשמור על החופש שמאפיין אותה. "החירות נפגעה בלב שלה, כפי שהיה לאחרונה בפריז, וכפי שהיה בלונדון ובמדריד בעבר הלא רחוק", אמר. "זה מאבק משותף, זה מאבק ללא גבולות". גם המלך פיליפ ביקש לשלוח מסר מעודד לתושבים. בהודעה בטלוויזיה, הוא הודה כי 22 במרץ לעולם לא יהיה אותו דבר עבור בלגיה, אבל קרא לנתיניו שלא לאבד תקווה. "אנחנו ניצבים מול איום, אבל נמשיך לעבוד יחד ברוגע, בבטחה ובכבוד", אמר. "אנחנו חייבים להמשיך ולבטוח בעצמנו. זה הכוח שלנו", סיכם ראש ממשלת בלגיה.