החל המסע לשחרור סוריה? רוסיה וארצות הברית דנות באורח נדיר באפשרות "קונקרטית" לתאם ביניהן פעולה צבאית לשחרור בירת דאעש בסוריה, א-ראקה, כך דווח היום (רביעי) בסוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס", כשהיא ציטטה את סגן שר החוץ הרוסי, אולג סירומולוטוב.



כזכור, ביום ראשון השבוע, כוחות משטר נשיא סוריה בשאר אל-אסד הצליחו להשתלט מחדש על העיר תדמור מידי ארגון המדינה האסלאמית. תמונות ראשונות שהגיעו מהעיר חשפו את ממדי ההרס שזרעו לוחמי הארגון האסלאמיסטי. לצד זאת, חלק מהאתרים הארכיאולוגים החשובים באזור העיר לא נהרסו על ידי לוחמי דאעש במהלך עשרת חודשי כיבוש העיר ונותרו שלמים. הפעילים האסלאמים הרסו כמה מהמבנים והמקדשים החשובים בתדמור, ובהם הבניין המרכזי של מקדש בל ו"קשת הניצחון". מנגד, נראה שחלק מהשרידים העתיקים בעיר, ובהם התיאטרון הרומי, נותרו שלמים.

כוחות התומכים באסד בתדמור, סוריה. צילום: רויטרס
כוחות התומכים באסד בתדמור, סוריה. צילום: רויטרס

 

עתיקות נופצו


מומחים לעתיקות מסוריה אמרו לאחר שחרורה של תדמור כי הם המומים מהנזק שגרם ארגון המדינה האסלאמית בתוך מוזיאון תדמור, שם נופצו עשרות חפצי מלאכה עתיקים על ידי לוחמי הארגון לפני שהם נסוגו. עם זאת, ארגון "אל-מרסד" הסורי לזכויות אדם, היושב בלונדון, הודיע באותו יום כי הלחימה באזור עדיין נמשכת בחלקה המזרחי של העיר, וכי אנשי דאעש יצאו להתקפות נגד כשהם משתמשים במכוניות תופת, על מנת לבלום את הצבא והמיליציות העממיות המסייעות לו. עם זאת, רוב לוחמי המדינה האיסלאמית נסוגו מזרחה והותירו את תדמור תחת שליטת כוחותיו של הנשיא אסד. ההישג מהווה ניצחון אסטרטגי וסמלי עבור הנשיא אסד, מאחר שהוא מעניק גישה למדבר הסובב את תדמור ומשתרע עד לגבול עיראק.

בראיון שפורסם היום בסוכנות הידיעות "רויטרס", הנשיא אסד פנה למזכ"ל האו"ם באן קי מון על מנת שהעולם יסייע לסוריה לשקם את הריסות העיר והודה לו על כך שבירך על הסגת כוחות דאעש מהעיר העתיקה. הדברים באים על רקע התגובה השקטה של המערב לניצחון צבא סוריה על ארגון הג'יהאד. חלק מהממשלות בירכו על המכה לדאעש, אולם לא רצו לחגוג הישג של אסד, שרבות מהן דורשות שיעזוב את התפקיד.