נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר היום (שישי) כי עסקת הגרעין עם איראן "מוצלחת אך זקוקה לעוד עבודה", וזאת מכיוון שלאיראן "ייקח זמן להשתלב בכלכלה העולמית". אובמה אמר את הדברים בוועידת הגרעין שהוא מארח בוושינגטון. לדבריו, ששת המעצמות שהגיעו להסכם עם טהרן בקיץ שעבר יצטרכו "להמשיך לעבוד" על מנת להתקין את ההסכם במלואו.



אובמה הזהיר כי העולם מתמודד עם איום עקבי ומתפתח של טרוריסטים הזוממים לבצע מתקפה גרעינית. לדבריו, היום שבו יצליחו להוציא לפועל את מזימתם "ישנה את העולם שלנו", כשברקע הדיווחים שלפיהם אנשי המדינה האסלאמית אספו מידע על אנשי גרעין ומתקני גרעין בלגיים, והחשד הוא שהם רוצים לפרוץ למתקני גרעין כדי לגרום אסונות גדולים או להרכיב פצצות מלוכלכות. נשיא ארצות הברית הוסיף כי העולם הפחית את הסכנה של טרור גרעיני על ידי כך שנקט צעדים קונקרטיים ומוחשיים, וכי עד כה אף טרוריסט לא הצליח להשיג חומר גרעיני. הוא שיבח את הצעדים שעשו ארגנטינה, שווייץ ואוזבקיסטן כדי להיפטר ממאגרי האורניום המועשר לרמה גבוהה שלהן.
כזכור, בתחילת החודש שעבר, איראן שיגרה טילים בליסטיים בתרגיל צבאי שנערך ברחבי המדינה. "המבחן נועד להראות את כוח ההרתעה של איראן ואת היכולת שלה להתמודד עם כל איום נגד משמרות המהפכה, המדינה וריבונותה", נכתב בהודעה הרשמית שעליה דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס". בתגובה לכך, ביום רביעי השבוע שיגרו ארצות הברית, בריטניה, צרפת וגרמניה מכתב למזכ"ל האו"ם, באן קי מון, ולשגריר ספרד באו"ם, רומן אויארסון מרצ'סי, שבו טענו כי השיגור האיראני של הטילים הבליסטיים, היכולים לשאת ראשי נפץ גרעיניים, מהווה "איום ישיר על ישראל והתרסה נגד החלטת מועצת הביטחון שמאמצת את הסכם הגרעין ההיסטורי עם איראן".

על הטילים האיראניים נכתב בעברית "ישראל חייבת להימחק". המעצמות טוענות גם כי הניסויים הבליסטיים של איראן "אינם עקביים" ועומדים בסתירה להחלטת מועצת הביטחון 2231 מחודש יולי 2015. המכתב כולל גם דרישה ממועצת הביטחון לדון ב"תגובה הולמת" להפרה של טהרן והפצרה בבאן לדווח על כל פעילות טילים איראנית שמנוגדת להחלטה. המכתב נשלח גם לשגריר הספרדי משום שספרד הוצבה בראש תיאום דיוני מועצת הביטחון על החלטה 2231.

צילומי לווין של מתקני גרעין באיראן . צילום: רויטרס
צילומי לווין של מתקני גרעין באיראן . צילום: רויטרס

 

הפרות איראניות


כזכור, כמה ימים לאחר שיגור הטילים הבליסטיים ב-9 במרץ אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנחנו עומדים גם מול שאלות של הפרות איראניות בתחום הטילים הבליסטיים. הנחיתי את משרד החוץ לפנות לכל המעצמות, שחתמו על הסכם הגרעין עם איראן, וביקשתי מהן לממש את ההתחייבות שלהן למנוע מאיראן להפר את החלטות מועצת הביטחון בנושא הטילים - לא ייתכן שאיראן לא תיענש על כך. אני חושב שהדבר חשוב בפני עצמו, אבל הוא גם חשוב כמבחן לנחישות של המעצמות לאכוף את הסכם הגרעין עם איראן, ואנחנו מצפים כמובן לתשובותיהן".

המדינות שעומדות מאחורי הפנייה הנוכחית ניסחו בזהירות רבה את המכתב והצליחו לחוג סביב המילה "הפרה" ולא לציין אותה כלל. ההסכם הגרעיני מכתיב לאיראן להפסיק את פעילותה הגרעינית למשך שמונה שנים, לרבות שיגורים של טילים בליסטיים בעלי יכולת לשאת כלי נשק גרעיניים.

התרגיל של איראן התרחש לאחר ניסוי טילים בליסטיים לטווח בינוני שנערך באוקטובר 2015. האו"ם הודיע כי התרגיל, שבוצע לאחר החתימה על הסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות, הפר את החלטת מועצת הביטחון שאסרה על איראן לבצע ניסויים בטילים בליסטיים גרעיניים. ההחלטה פגה עם החתימה על עסקת הגרעין, אך עם זאת נכנסה לתוקפה החלטה אחרת הקובעת כי איראן נדרשת לא לבצע ניסויים בטילים שנועדו להיות נשק גרעיני.

איראן הקפידה להכחיש את הקשר בין טילים בליסטיים לתוכנית הגרעין השנויה במחלוקת שלה, שנמצאת כעת תחת מגבלות קפדניות מאז נכנס לתוקפו הסכם הגרעין בחודש ינואר.

הניסוי האיראני ממשיך את התחמשותה של טהרן. בפברואר דווח בסוכנות הידיעות "ריא" כי רוסיה תשלח את מערכת טילי ה-S300 נגד מטוסים הראשונה לאיראן. על פי הדיווח, מערכת הטילים תישלח בהתאם להסכם שנחתם בין שתי המדינות, בעקבות הסכם הגרעין בין טהרן למעצמות ולאחר שבאפריל ביטל הנשיא ולדימיר פוטין את האיסור על מכירת המערכות בעקבות הבנות הגרעין שהושגו בין איראן למעצמות בלוזאן.


עוד דווח כי מוסקבה תספק לרפובליקה האסלאמית מטוסי קרב מתקדמים מדגם סוחוי 30SM. רוסיה ואיראן סיכמו על מכירת המערכת נגד מטוסים כבר ב-2007, אולם בעקבות הסנקציות שהטילה מועצת הביטחון על איראן, החליט הקרמלין להשעות את המכירה, מה שגרם לאיראנים להגיש תביעת בוררות נגד הרוסים, שבימים אלה הצדדים דנים במשיכתה. בחודש אוגוסט אמר גורם בכיר במשרד החוץ כי המערכות יסופקו בהתאם לחוזה שנחתם בין המדינות, אם כי לא ברור האם מדובר בארבע מערכות או בשלוש, כפי שנקבע בתחילה.

בישראל חוששים מהעסקה ומתנגדים לה משום שהדבר עלול למנוע תקיפה אווירית של מתקני הגרעין. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בחודש אפריל ש"ישראל רואה בחומרה רבה את אספקת טילי S-300 מרוסיה לאיראן, וזאת בשעה שאיראן מגבירה את התוקפנות שלה באזור וסביב כל גבולותיה של מדינת ישראל".