ההסכם הדרמטי בין טורקיה לאיחוד האירופי, במסגרתו הוחלט כי טורקיה לא תאפשר לפליטים סורים להמשיך ממנה לאירופה, אמור לצאת לדרך ביום שני הקרוב. רגע לפני שהוא מיושם, סופגת ההחלטה ביקורת קשה, לאחר שכחלק ממנה יגורשו מעתה פליטים סורים באירופה חזרה לטורקיה. בכיר באו"ם אמר היום (שבת) כי ספק רב עם ההסכם חוקי לפי הדין הבינלאומי, כך פורסם ב"גרדיאן". 

הנציג המיוחד של מזכ"ל האו"ם לענייני הגירה ופיתוח בינלאומיים, פיטר סאת'רלנד, אמר כי גירוש בלי בדיקה ראשונה של בקשות המקלט המדיני של הפליטים מהווה הפרה של החוק הבינלאומי. "החוק מורה לבדוק באופן אינדיבידואלי את הזכויות של כל פליט, אם יהיה פה סילוק קולקטיבי, זה לא חוקי", אמר הבכיר. 
סאת'רלנד מונה סיבה נוספת לבעייתיות החוקית של ההחלטה. ארגונים שונים טוענים כי טורקיה עצמה מגרשת חלק מהפליטים חזרה לסוריה. לפי סאת'רלנד, אם זה נכון, גירוש חזרה ספציפית לטורקיה לא יאפשר התחייבות על שמירת זכויות האדם של הפליטים. 

פליטים ליד חופי יוון. צילום: רויטרס
פליטים ליד חופי יוון. צילום: רויטרס


 

עוצרים את זרם הפליטים

בהסכם שנחתם בחודש שעבר הוחלט כי טורקיה לא תאפשר למהגרים לצאת משטחה אל תוך אירופה. בתמורה לכך, האיחוד האירופי יספק תגמולים שונים למדינה. במסגרת ההסכם אף הוחלט כי במידה ומהגרים אכן יצליחו לצאת מגבולות המדינה ויגיעו למדינות אחרות באירופה, האיחוד ישלח את המהגרים חזרה לטורקיה.  
טורקיה תקבל שישה מיליארד יורו מהאיחוד כדי לתמוך בהתמודדותה עם הפליטים. בנוסף, הוחלט כי תקודם קבלתה של טורקיה לאיחוד האירופי ויוקלו דרישות הוויזה לביקור של אזרחים טורקים במדינות האיחוד. 
ההסכם צפוי לאטום את הנתיב המרכזי ביותר דרכו מהגרים פליטים מהמזרח התיכון, בפרט מסוריה, מגיעים לאירופה. בשנה האחרונה עברו דרכו יותר ממיליון פליטים, שהתמקמו בסופו של דבר בעיקר בגרמניה ובשוודיה.