מסמכי פנמה ממשיכים להסעיר את העולם. נשיא צרפת פרנסואה הולנד אמר היום (שני) כי הדלפת המסמכים לגבי העלמות המס של עשירי העולם היא חדשות טובות. "אני יכול להבטיח לכם שככל שיגיע יותר מידע, החקירות יחלו, תיקים ייפתחו ומשפטים ייערכו", אמר הנשיא הצרפתי בביקור בחברה בפרברי פריז. לדבריו, מדובר בחדשות טובות משום שההכנסות ממסים יגדלו מאילה שביצעו את ההונאות. 



גם בבריטניה מתחילים לפעול בתגובה לחשיפה. הממשלה ביקשה היום עותק של המסמכים של לקוחות משרד עורכי הדין "מוסק פונסקה" על מנת לבחון את המידע ולחקור העלמות מס אפשריות והודיעה שתפעל בנושא במהירות.



ההדלפה רגישה במיוחד לראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, שדיבר בעבר בזכות מלחמת חורמה במעלימי המס, משום שאביו המנוח איאן מוזכר במסמכים, יחד עם חברים נוספים במפלגה השמרנית בבית העליון של הפרלמנט, מחוקקים שמרניים ותורמים למפלגה. ממשרדו של קמרון סירבו להגיב.



ג'ני גריינג'ר, מנהלת רשות האכיפה הרשות המס של בריטניה, אמרה כי הממשלה קיבלה "מידע רב על מקלטי מס, כולל בפנמה, ממספר רב של מקורות, אשר נמצא כעת במרכזה של חקירה אינטנסיבית".  ביקשנו מאיגוד העיתונאים החוקרים לחלוק איתנו את המידע שברשותו. נבדוק אותו היטב ונפעל במהירות", היא הוסיפה.



אחד שמח, השני עלול להיות מובך. פרנסואה הולנד ודיוויד קמרון. צילום: רויטרס
אחד שמח, השני עלול להיות מובך. פרנסואה הולנד ודיוויד קמרון. צילום: רויטרס



הבוקר הודיעו רשויות המס באוסטרליה וניו זילנד כי החלו לחקור את מיליוני המסמכים שהודלפו אתמול ממשרד עורכי דין בפנמה, בחשיפה יוצאת דופן וחסרת תקדים בהיקפה. ההדלפה כוללת יותר מ-11.5 מיליון מסמכים שהודלפו ממשרד עורכי הדין "מוסק פונסקה", לו יש סניפים ברחבי העולם וחשפו פרטים של מאה אלף לקוחות.



המסמכים נמצאים במרכז חקירה שפורסמה על ידי העיתון הגרמני "סודוייטש זייטונג" ויותר מ-100 ארגוני חדשות אחרים ברחבי העולם. העיתון הגרמני דיווח שקיבל את המטמון העצום של המסמכים ולאחר מכן שיתף אותם עם כלי התקשורת האחרים. המסמכים שהודלפו מכסים תקופה של כמעט 40 שנה, משנת 1977 עד לאחרונה ושלכאורה מוכיחים כי חברות רבות השתמשו במקלטי מס כדי להלבין כספים, עסקות סמים והעלמת מס.



משרד המס האוסטרלי (ATO) אמר כי הוא חוקר יותר מ-800 לקוחות של משרד עורכי הדין: "כרגע אנחנו זיהינו יותר מ-800 משלמי מס ומצאנו קשר בין יותר מ-120 מהם לספק שירותי מקלטי מס הממוקם בהונג קונג", דיווח משרד המס האוסטרלי.



אחד ממייסדי משרד עורכי הדין "מוסק פונסקה", רמון פונסקה, הכחיש את האשמות העולים מהמסמכים, אך הודה שהמשרד שלו סבל באופן חלקי מפריצה לנתוניו ותיאר את הדליפה כ"קמפיין בינלאומי נגד פרטיות". פונסקה, שעבד עד חודש מרץ כפקיד ממשלתי בכיר בפנמה, אמר בראיון טלפוני לסוכנות הידיעות רויטרס, כי חברתו, המתמחה בהקמת חברות למקלטי מס, יצרה יותר מ-240 אלף חברות בתחום וציין כי "הרוב המכריע" של החברות שימשו ל"מטרות לגיטימיות".