פרשת מסמכי פנמה: דוברו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הגיב היום (שני) על פרשת חשיפת המסמכים ממשרד עורכי הדין "מוסאק פונסקה" המצביעים על העלמות מס בהיקפים גדולים בה מעורבים מנהיגים וראשי ממשלות מרחבי העולם, בינהם גם פוטין. לדבריו, מטרת ההדלפה הייתה להכפיש את מנהיג רוסיה. 

לטענתו, "המטרה העיקרית לעיוות המידע הוא הנשיא שלנו, במיוחד בהקשר הבחירות הקרובות לפרלמנט, אבל גם בהקשר ארוך טווח, ובכך הכוונה לבחירות לנשיאות שיערכו בעוד שנתיים", אמר דמיטרי פסקוב במהלך שיחה עם רויטרס. "ה'פוטינפוביה' בעולם הגיעה לנקודה בה זה נחשב טאבו לומר משהו טוב על רוסיה, על פעולות שרוסיה עושה ועל הישגים רוסים. אבל חייבים לומר משהו רע, הרבה דברים רעים, וכשאין מה להגיד חייבים להמציא את זה. זה ברור לנו". פסקוב אמר כי הפרסומים לא הכילו מידע "קונקרטי או חדש" על פוטין.



בזמן ששמו של פוטין לא מופיע בפירוש בטפסים שפורסמו בזכות החקירה המסיבית שקיימו גופי התקשורת האירופאים, הם בכל זאת מצביעים לכיוונו. זאת כיוון שעמיתיו וחבריו הקרובים מופיעים שם, כולל המוזיקאי סרגיי רולדוגין, הסנדק של בתו מריה, הרוויח מיליונים מעסקאות שהיה קשה לבצע ללא ידיעתו. לפני דליפת המסמכים, הקרמלין טען שהוא יודע שיש ארגון שמנסה להכפיש את הנשיא.


המסמכים הם "חדשות טובות"

במקביל לכך, סיגמונדור דייוויד גונלאוגסון, ראש ממשלת איסלנד, עומד בפני הצבעת אי אמון בפרלמנט בהמשך היום בעקבות האשמות לפיהן הוא הסתיר במכוון נכסים גדולים בבנקים איסלנדיים מפוקפקים תוך ניהול רשת הונאה מורכבת הכוללת את אשתו. הוא עצמו מכחיש כל עבירה על החוק. צפויה להתרחש מחאה ציבורית מחוץ לפרלמנט באותו זמן. כך לפי דיווח USA Today.



ההדלפה רגישה במיוחד גם עבור ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, שדיבר בעבר בזכות מלחמת חורמה במעלימי המס. זאת, משום שאביו המנוח איאן מוזכר במסמכים יחד עם חברים נוספים במפלגה השמרנית בבית העליון של הפרלמנט, מחוקקים שמרניים ותורמים למפלגה. ממשרדו של קמרון סירבו להגיב. ג'ני גריינג'ר, מנהלת רשות האכיפה הרשות המס של בריטניה, אמרה כי הממשלה קיבלה "מידע רב על מקלטי מס, כולל בפנמה, ממספר רב של מקורות, אשר נמצא כעת במרכזה של חקירה אינטנסיבית". עוד ציינה: "ביקשנו מאיגוד העיתונאים החוקרים לחלוק איתנו את המידע שברשותו. נבדוק אותו היטב ונפעל במהירות".



נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, אמר כי המסמכים שהודלפו מהווים "חדשות טובות. אני יכול להבטיח לכם שככל שיגיע יותר מידע, החקירות יחלו, תיקים ייפתחו ומשפטים ייערכו",  משום שבעזרתם יוכלו רשויות החוק להחזיר את כספם של מעלימי המס. "מי שחשפו את העוולות עשו עבודה טובה עבור הקהילה הבינלאומית. הם לקחו סיכון ולכן יש להגן עליהם". משרד עורכי הדין מפנמה שנמצא במרכז הדליפה, ממשיך לטעון כי פעל תמיד באופן חוקי ולפי תקנות בינלאומיות.