שני מקרים של נגיף הזיקה אובחנו לראשונה בוייטנאם. לפי הדיווח הבוקר (שלישי) בסוכנות הידיעות רויטרס, משרד הבריאות במדינה הצהיר שתי נשים נדבקו בנגיף אשר אובחן לראשונה בברזיל ועד כה נקשר לכאלף מקרים באמריקה הדרומית. 



אחת הנשים שנדבקו הינה בת 64 מעיירת החוף נה טראנג. השנייה, אישה בת 33 שחלתה בסוף חודש מרץ ולאחר מספר בדיקות אושר כי היא נדבקה בנגיף. עוד נמסר ממשרד הבריאות בוייטנאם כי מצב החולות יציב וכי אין חשש נוסף שקרוביהן נדבקו.   



הזיקה עובר ע"י עקיצת יתושים, שמעבירים את הנגיף לבני אדם. חשוב לציין כי הנגיף טרם הוכח כזה הגורם להיקף ראש קטן מהממוצע לתינוקות (מיקרוצפליה), אך בהחלט נמצא שיעור גבוה של תינוקות הסובלים מתסמין זה ונולדו לאמהות הנגועות בנגיף.  עד כה אובחנו בברזיל יותר מ-860 מקרים של מיקרוצפליה, והמדינה אכן בודקת קשר לנגיף הזיהומי. 


אזהרת משרד הבריאות הישראלי

בעקבות התפרצות הנגיף, בתחילת חודש פברואר פרסם משרד הבריאות הישראלי הנחיות לנשים הרות ולנשים המתכננות להביא ילד לעולם. בהמלצות שנכתבו לאותן נשים המתכננות הריון כי כדאי לשקול דחייה של נסיעה לאזור עם הדבקה מתמשכת בנגיף. דגש מיוחד ניתן לביקור במדינות שבמרכז ובאמריקה הדרומית (כולל האיים הקריביים), איי הים השקט, וקייפ ורדה שבמערב אפריקה. עוד המליצו במשרד הבריאות לנוסעים למדינות אלו, להשתמש באמצעים לצמצום הסיכון לעקיצת יתושים כגון: מריחה של חומר דוחה יתושים, לבישת חולצות עם שרוולים ארוכים, מכנסיים ארוכים, כובע, ולינה בחדרים מרושתים ומרוססים או ממוזגים, או תחת כילה מרוססת בקוטל יתושים. כמו כן יש הומלץ להימנע מתרומות דם 28 יום מעזיבת האזור בסיכון.
הצהרת משרד הבריאות הישראלי הגיעה לאחר ההכרזה של ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום עולמי בשל התפשטות הנגיף. ההחלטה הועברה בהמלצת ועדת מומחים לסוכנות מטעם האו"ם, בעקבות ביקורת על תגובה מהוססת עד כה להתפרצות המחלה.

להימנע מתרומות דם באזורי הסיכון. טיול בפרו, אמריקה הדרומית. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

כיצד להתגונן? 

הנגיף מתפשט באמצעות עקיצת יתוש ה-Aedes albopictus או יתוש הנמר האסייתי שנמצאים גם במקומות שאינם בארצות הנגועות. בעונות החמות עלול הנגיף להתפשט בכל ארץ שחיים בה היתושים הללו. ההתפשטות נעשית רק באמצעות מטיילים שנדבקו בארץ שבה שכיח הנגיף ושבו איתו לארצותיהם.
מאחר שאין טיפול במחלה או חיסון נגדה, הדרך היחידה להתגונן היא להימנע מנסיעה לאזורים שבהם הנגיף פעיל. אם בכל זאת נוסעים לארצות אלה, ארגון ה־CDC המליץ לנקוט מרב אמצעי הזהירות מפני עקיצות, ובהם שימוש במשחות דוחות יתושים, לבישת בגדים ארוכים ועבים שיכולים לחסום עקיצות יתושים ושינה בחדר סגור וממוזג עם מיזוג אוויר בחברת אנשים נוספים. נוסף לכך מומלץ לא להסתובב בחוץ בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות בין ערביים, שהן שעות הפעילות של היתושות הנקבות, שהן אלה שעוקצות.