האיים הקטנים - טיראן וסנפיר, העומדים במרכז ההסכם שנחתם בימים אלה בין מצרים לסעודיה - היוו עילה למלחמות בין ישראל למצרים ונכבשו פעמיים בידי צה"ל בשל מקומם האסטרטגי הרגיש. שני האיים ממוקמים בכניסה למפרץ ודרכם עוברת למעשה כל התנועה הימית לנמל עקבה בירדן ולנמל אילת שממנו מתבצע הקשר הימי בין ישראל לאפריקה ולמזרח הרחוק.



חסימת מצרי טיראן בידי מצרים לפני מלחמת סיני (1956) באמצעות הצבת תותחי חוף בראס נצראני הייתה מהגורמים המרכזיים לפרוץ המלחמה. נסיגת ישראל מחצי האי סיני ומהאי טיראן בוצעה רק לאחר קבלת ערבויות בכתב בדבר חופש השיט במפרץ אילת מנשיא ארה"ב דאז, דווייט אייזנהאואר, לראש הממשלה דוד בן גוריון, ב־20 בפברואר 1957.
 
המיצרים נחסמו שוב ב־23 במאי 1967, ערב מלחמת ששת הימים. הפעולה הוגדרה בישראל כ"קאזוס בלי", עילה למלחמה, והיתה בין הגורמים המרכזיים לפרוץ הקרבות שהסתיימו בכיבוש כל חצי האי סיני, כולל האיים סנפיר וטיראן. שני האיים הושבו למצרים במסגרת הסכם השלום עם ישראל ומאז מוצב בהם כוח משקיפים רב־לאומי. בתקופת ההמתנה המתוחה שלפני מלחמת ששת הימים הפך ללהיט השיר "אנחנו נעבור במיצרי טיראן" ששר הזמר רן אלירן.

"הכנסת תצטרך לעדכן את חוזה השלום עם מצרים"

עיתון "אל־אהראם" פרסם אתמול (שני) כי מצרים וישראל ניהלו לאחרונה מגעים בעניין ההתפתחות בשרטוט הגבולות הימיים בין מצרים לסעודיה במפרץ עקבה, שסוכמו בסוף השבוע האחרון בביקורו ההיסטורי של מלך סעודיה סלמאן. על פי העיתון, שלטונות מצרים עדכנו את ישראל בכל ההתפתחויות הקשורות בשרטוט הגבולות שכוללים את העברת השליטה על האיים סנפיר וטיראן לסעודיה וההשפעות שעשויות להיות לכך על הסכם השלום בין ישראל למצרים מ־1979.

עוד דווח כי המצרים עדכנו את ישראל בהבנות בין שר ההגנה הסעודי וסגן יורש העצר, בנו של המלך מוחמד בן סלמאן, לראש ממשלת מצרים, שריף איסמעיל, שחתמו על ההסכם. הובהר כי אם הפרלמנט יאשר את ההסכם על פי החוקה, תהיה ריאד צריכה לכבד את כל המחויבויות של קהיר במסגרת הסכם השלום עם ישראל, כולל נוכחות הכוחות הבינלאומיים באיים סנפיר וטיראן וחופש תנועה ימית במפרץ עקבה.

הפרשן הפוליטי של העיתון המצרי הממסדי הדגיש בדיווח כי אם ישראל תסכים לשרטוט הגבול הימי בין מצרים לסעודיה, אז על ממשלת ישראל לאשר מחדש את השינוי בכנסת. בדיווח נאמר כי ישראל לא הביעה התנגדות להעברת טיראן וסנפיר לסעודים, ואף ביקשה שהדבר ייעשה בצורה חוקית. שר החוץ הסעודי, עאדל א־ג'ובייר, אמר כי ריאד לא תשתף פעולה עם ישראל בעקבות הסכמתה של מצרים להשיב לריבונות סעודיה את שני האיים. עם זאת, הבהיר השר הסעודי כי ארצו מחויבת לכל ההסכמים הבינלאומיים שמצרים חתמה עליהם, ובכלל זה הסכם השלום עם ישראל.

דרישה לדיון מיוחד של ועדת החוץ והביטחון


יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ צחי הנגבי (הליכוד), פנה ליועצים המשפטיים של משרד הביטחון ושל משר החוץ כדי לקבל חוות דעת הנוגעות להשפעת ההסכם שחתמו מצרים וסעודיה.

ח"כ הנגבי אמר ל"מעריב־השבוע" כי לאחר שיקבל את חוות הדעת יחליט האם לכנס את הוועדה כדי לקיים דיון בנושא. בתוך כך, פנתה אתמול חברת הועדה, ח"כ קסניה סבטלובה (המחנ"צ) לח"כ הנגבי בדרישה לכנס את ועדת החוץ והביטחון בדחיפות כדי לדון בהסכם המתגבש בין מצרים לסעודיה. בפנייתה כתבה כי "כוחות בינלאומיים של שמירת השלום מוצבים כיום על שני האיים, הנמצאים לא הרחק משארם א־שייח, לכן העניין נוגע ישירות למדינת ישראל ולביטחונה".

לדברי ח"כ סבטלובה גם לחיבור בין מצרים לסעודיה באמצעות גשר חדש שעל בנייתו סיכמו שני המנהיגים - הנשיא א־סיסי ומלך סלמן ולהעברת שני האיים לשליטה סעודית יכולות להיות השלכות קשות על בטחונה של ישראל. סעודיה, שבעצמה מנהלת מאבק עיקש נגד טרור בו זמנית, היא כר פורה לפעילות ג'יהאדיסטית".