פעילי זכויות אדם מטעם האו"ם והאיחוד האפריקאי קראו היום (רביעי) לארגון הטרור הניגרי 'בוקו חראם' לשחרר את מאות הנערות שנמצאות בידיו, בעוד צעירה שנמלטה משבי הארגון סיפרה לרשת CNN כיצד הוא הופך ילדות צעירות למחבלות מתאבדות. 
יממה לפני יום השנה השני לחטיפתן של כ-200 נערות מבית ספר בעיירה צ'יבוק, פנו הפעילים לרשויות בניגריה להגביר את המאמצים לאתר את החטופות וקראו לחמושים להשיב את הבנות למשפחותיהן. 
"בשנתיים האחרונות, על אף התחייבויות מהאישים בדרג הגבוה ביותר בממשלה הניגרית, ההורים לא ראו התקדמות מוחשית באיתור הבנות ובשחרורן", נאמר בהודעה. "המחסור במידע מגביר את הסבל של משפחות החטופות בשל תקוות שווא וייאוש".

בתוך כך, כתב רשת  CNN, דיוויד מקנזי, פגש נערה שהצליחה להשתחרר משבי ארגון הטרור. הצעירה, שזוהתה בשם הבדוי פאטי, סיפרה כי "הם באו לכפר שלנו עם רובים ואמרו לנו שהם רוצים להתחתן איתנו. אמרנו 'לא – אנחנו קטנות מדי!, אז הם התחתנו אתנו בכוח". 

הנערה הוחזקה ביער סמביסה, מעוזו של ארגון בוקו חראם. "המטוסים השליכו פצצות וקליעים עלינו ביער כל הזמן. כל הנערות היו מפוחדות. כולנו – הן בכו. והגברים אנסו אותנו", שחזרה בכאב את החוויה הקשה. 

'מי רוצה לעשות פיגוע התאבדות?' 'אני, אני, אני!'


גורמי ביטחון ניגרים סיפרו כי ארגון הטרור משתמש בנערות על מנת לבצע פיגועי טרור קטלניים ופאטי תיארה כיצד חמושי בוקו חראם מנצלים את הבנות ומדוע יש נערות שמסכימות לעשות את זה. 
"מנהיגי בוקו חראם היו באים אלינו ושואלים 'מי רוצה לעשות פיגוע התאבדות?' והבנות היו אומרות 'אני, אני, אני!'. הן היו צועקות. הם היו נאבקות לעשות את פיגועי ההתאבדות", סיפרה. "אבל זה היה רק כי הן רצו לברוח מבוקו חראם. אם הן יקבלו פיגוע התאבדות, אולי הן יפגשו חיילים ויאמרו להם 'יש לי פצצה עליי' והם יסירו את הפצצה. אולי הן יוכלו לברוח". 
פאטי עצמה לא נאלצה לעמוד בפני הדילמה מאחר שהחוטף שלה ערק ונעצר ליד הגבול עם קמרון והיא זכתה להשתחרר מהשבי. היא הגיעה למחנה הפליטים מינוואו שבמדינה השכנה, לשם הגיעה גם אמה כמו אלפי ניגרים אחרים שברחו מכפריהם בשל פשיטות בוקו חראם. "אני חופשיה", סיכמה בבכי.