חקירת הפיגוע בבריסל - מתברר כי גם ישראלים היו על הכוונת: המחבל שהיה מעורב בביצוע מתקפת הטרור בבריסל, מוחמד אבריני, הודה בחקירתו כי יחד עם שותפיו, הם תכננו לפגוע באולמות הנוסעים של ישראל, ארצות הברית ורוסיה, אולם דברים לא התרחשו כמתוכנן. כך דווח היום (חמישי) ברשת הצרפתית BFM. אבריני המוכר כ"איש בלבן" שזוהה במצלמות בשדה התעופה זבטם בבריסל, הספיק להימלט ולא התפוצץ. בחקירתו אמר המחבל: "לא מסוגל לפגוע בזבוב".



אבריני שנתפס בשבוע שעבר, סיפר כי המחבל מאחורי סדרת הפיגועים, איברהים אל-ברקאווי בחר את המטרות בשדה התעופה, אולם התכנית לא התרחשה כפי שתכננו מכיוון שאבריני התחרט. בטענה שלא היה מסוגל לעשות זאת נמלט אבריני מהשדה לאחר שני הפיצוצים הראשונים. אבריני אמר כי דעותיו לא קיצוניות והוסיף: "מעולם לא ביקרתי בסוריה".



כשראה את ההודעות כי הוא מבוקש החליט להסתתר, שינה את מקום מחבואו מספר פעמים וגם חבש פאות. אברני מאשים את שותפיו למתקפת הטרור וממזער את תפקידו בפיגועים. עם זאת התביעה הפדרלית בבלגיה ממשיכה לטעון כי מדובר באיש מפתח בפיגועים שונים.




החוליה מבלגיה תכננה פיגוע נוסף בפריז



אבריני שנלכד ביום שישי אחרי מצוד ארוך, היה חבר ילדות של האחים סלאח וברהים עבד א־סלאם, שהשתתפו בפיגועים בצרפת. אבריני הופיע ברשימת המבוקשים באירופה מאז חודש דצמבר לאחר שנתפס במצלמות האבטחה של תחנת דלק בחברת החשוד עבד א־סלאם בזמן שנסעו לפריז, יומיים לפני המתקפות בברית צרפת בהן נרצחו 130 בני אדם. לאחר שיצא משדה התעופה, אבריני זרק את המעיל שלבש לפח אשפה ומכר את הכובע שלו, אמרו התובעים. "הוא מואשם בהשתתפות בפעילות טרור של ארגון טרור וברצח", מסרה התביעה הבלגית.



הכוונה לפגוע בישראלים מצטרפת למידע שנחשף לפני שלושה ימים כי התכנית המקורית של המחבלים הייתה לבצע פיגוע התאבדות נוסף בפריז, אולם "הם הופתעו מהמהירות שבה מתקדמת חקירת הפיגועים בפריז והחליטו לבצע את הפיגוע בבריסל".



מקום הפיצוץ באזור הצ'ק-אין בבריסל. צילום: טוויטר
מקום הפיצוץ באזור הצ'ק-אין בבריסל. צילום: טוויטר



לדברי משרד התובע הכללי בבלגיה, מהחקירה עולה כי בעקבות הפשיטה על הבית ברובע פורסט בבריסל, שבמהלכה נעצר אחד ממתכנני הפיגועים בבריסל, סלאח עבד א־סלאם, החליטו יתר חברי החוליה לבצע את הפיגוע במהירות האפשרית וקרוב ככל האפשר למקום מגוריהם לפני שייחשפו על ידי כוחות הביטחון הבלגיים.



למרות גל המעצרים האחרון, הרשויות בבלגיה עדיין לא שוללות את האפשרות כי תאי טרור נוספים עדיין קיימים בבלגיה ומתכננים פיגועי טרור נוספים בקרוב. "ייתכן כי עדיין יש תאי טרור שפעילים על אדמת בלגיה" אמר שר הפנים הבלגי ז'אן ז'מבון לכלי התקשורת במדינה.