במסגרת כינוס הפסגה שנערך הלילה (שבת) במטה האו"ם בניו יורק בנושא האקלים, ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נאם ובחר להאשים את ישראל בכך שהיא ״הורסת את מדינת פלסטין ושההתנחלויות הורסות את הטבע" וקרא לקהילה הבינלאומית: "עזרו לנו להביא לסיום הכיבוש וההתנחלויות". דבריו של ראש הרשות זכו לתגובה חריפה של שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, אשר נאם בשם מדינת ישראל ואמר: "במקום להפיץ שנאה באו"ם, על אבו מאזן לפעול לעצירת הטרור הפלסטיני", והוסיף: "פסגת האקלים הייתה אמורה להיות מפגן של אחדות עולמית למען עתידו של כדור הארץ ובמקום זאת אבו מאזן ניצל את הבמה בכדי להטעות את הקהילה הבינלאומית״.

על אף התקרית החמורה, הכינוס באו"ם היה היסטורי וארבעה חודשים לאחר שגובש הסכם האקלים בפריז, האו"ם הודיע ​​כי 175 מדינות עשו את הצעד הראשון כדי להאט את התחממות כדור הארץ וחתמו על הסכם פריז. "היום, ממשלות העולם עשו היסטוריה, בדיוק כפי שעשו בחודש דצמבר האחרון בפריז", אמר מזכ"ל האו"ם, באן-קי מון, בטקס הסיום במטה האו"ם בניו יורק.

מדינות רבות עדיין זקוקות להצבעה בפרלמנט לאשר את ההסכם באופן רשמי אשר הושג בחודש דצמבר. ההסכם יכנס לתוקף רק כאשר לפחות 55 מדינות המייצגות 55 אחוז מפליטת גזי החממה מעשה ידי אדם, יאשרו אותו. סין וארצות הברית, אשר שתיהן התחייבו לאשרר את הסכם האקלים, ביחד מהוות 38 אחוזים מכלל הפליטות העולמיות. ההסכם מחייב את המדינות לריסון העלייה העולמית בטמפרטורות, אבל גם אם ההסכם ייושם במלואו, הירידה בגזי חממה לא תספיק כדי למתן את ההתחממות, נמסר מהאו"ם.

שלושת החודשים הראשונים בשנת 2016 שברו את שיאי הטמפרטורות ושנת 2015 הייתה השנה החמה ביותר של כדור הארץ מאז החלו הרישומים במאה ה-19, עם גלי חום, בצורות גובה פני הים.

 

דיקפריו: "באיזה צד של ההיסטוריה תהיו?"


לפסגה במטה האו"ם התווסף ניחוח הוליוודי כאשר השחקן זוכה פרס האוסקר, לאונרדו דיקפריו, המשמש גם כשליח האו"ם לשלום, נאם מול מנהיגי העולם והזהיר כי חתימה על ההסכם אינה מספיקה וכי נדרשים שינויים ממשיים בחיים האמיתיים כדי להשפיע על האקלים. "לא ניתן לשמור על כוכב הלכת שלנו אם לא נעזוב את הנפט באדמה לאן שהוא שייך. שינוי מסיבי נדרש עכשיו, כזה שיוביל לתודעה קולקטיבית חדשה, התפתחות חדשה של המין האנושי, שיתאפשר בשל ההשראה ותחושת הדחיפות מכולכם", הוא אמר לנציגי המדינות שהתאספו באולם העצרת הכללית של האו"ם.

המשיך דיקפריו: "אנחנו יכולים לברך אחד את השני היום, אבל זה יהיה שום דבר אם תחזרו לארצות המוצא ולא תצליחו לדחוף מעבר להבטחות של הסכם היסטורי. זה עכשיו הזמן לפעולה נועזת, חבריי, הסתכלו על הנציגים סביבכם, זה הזמן לשאול אחד את השני: באיזה צד של ההיסטוריה תהיו?".

לאונרדו דיקפריו במטה האו"ם. צילום: רויטרס
לאונרדו דיקפריו במטה האו"ם. צילום: רויטרס