שבוע חלף מאז הורגשה רעידת אדמה בעוצמה 7.8 שפגעה ב-16 באפריל באקוודור וכעת החלו עבודות השיקום. במהלך רעידות האדמה נהרגו למעלה מ-600 אנשים ונפגעו קרוב ל-90% מהבניינים ורבים נהרסו לחלוטין. פבלו אחד התושבים שביתו נהרס עד היסוד מספר כי עכשיו הוא מתכנן לבנות למשפחתו בית חדש.



"אני בונה למשפחה שלי בית חדש שיגן עלינו מפני הגשם והשמש הקופחת, זה עוזר לנו להרגיש בטוחים. אנחנו לא יכולים להיות מובסים על ידי רעידת האדמה, אנחנו צריכים להיות חזקים ואמיצים ולהתמודד עם האסון", אמר פבלו.



חנויות מסוימות בערים נפתחו מחדש. "כל המוצרים בחנות שלי התפזרו על הקרקע לאחר רעידת האדמה. סידרתי את המדפים ואנחנו נפתח את החנות מחדש. יש אנשים באזורים הכפריים או כאלה שלא קיבלו אספקת סיוע וייתכן שהם יהיו צריכים מזון. אנחנו רוצים לעזור להם ולספק את המזון הדרוש להם ולבני משפחותיהם", אמר בעלים של חנות מכולת בעיר אזמרלדה.



מנסים לחזור לשגרה באקוודור. צילום: רויטרס
מנסים לחזור לשגרה באקוודור. צילום: רויטרס



הרשויות המקומיות ארגנו אנשים שייסיעו להעביר משלוחי מזון ואספקה ושיבדקו את מצב הפגיעה בבתים אליהם יגיעו. "אנו יודעים כי תקופה זו תהיה קשה ונזזקק לזמן רב כדי לשחזר את הנזקים שנגרמו על ידי רעידת האדמה. אנחנו צריכים לשקם את העיר ולעזור לאנשים לחזור לחיים נורמליים. אנשים נותנים לנו גיבוי והם מוכנים להתאושש מהאסון", אמרה פאולה קאבזאס קסטילו, מושלת העיר אזמרלדה.



כזכור, מדובר ברעש האדמה החזק ביותר מאז שנת 1979. מיד לאחר רעידת האדמה, נשיא אקוודור, רפאל קוראה, הכריז על מצב חירום במדינה ואמר: "מבקש מהאזרחים להיות רגועים ולהישאר מאוחדים. בואו נגלה חוזק ונצליח לעבור את המכשולים". הוא הוסיף כי: דרכים ובתי חולים ניתנים לבנייה מחדש, אולם אי אפשר להחזיר חיים שאבדו. זה מה שכואב יותר מכל".



סגן נשיא אקוודור, חורחה גלאס הבהיר כי מספר ההרוגים והפצועים עלול לעלות וקרא לשמור על הסדר הציבורי, בעקבות מהומות בעיר פדרנל הקרובה למוקד הרעש. ראש עיריית פדרנל, גבריאל אסיבר, אמר כי "אנחנו מנסים לעשות את הטוב ביותר, אבל אין באפשרותנו לעשות הרבה". הוא הוסיף כי נגרם נזק רב, בניינים התמוטטו ובתים נבזזו. "זה לא רק בית שהתמוטט, אלא עיר שלמה", הוסיף ראש העיר.