סממן נוסף להתחזקות הימין הקיצוני באירופה: בצד הגדלת כוחה של מרין לה פן בצרפת בבחירות המקומיות, שנערכו בדצמבר בשנה שעברה, מפלגת "חירות" האוסטרית ניצחה היום (ראשון) בסבב הראשון של הבחירות לנשיאות אוסטריה. זו התוצאה הטובה ביותר שזכתה בה המפלגה אי פעם, הידועה כבעלת קו ימני קיצוני נצי. מנהיג המפלגה, נורברט הופר, רץ עם מסרים של התנגדות להגירה ולאיחוד האירופי וזכה ב-36% מהקולות, לא מספיק על מנת לבטל את הסבב השני במאי, שבו ינהל קרב ראש בראש מול המועמדים העצמאיים אלכסנדר ואן דר בלן ואירמגארד גריס, הנאבקים על המקום השני. 
ואן דר בלן, יוצא מפלגת הירוקים, וגריס, זכו בהתאמה ב-19% וב-20% מהקולות בסבב זה. כדי לזכות בבחירות צריך להשיג רוב של מעל 50%, וזאת גם על מנת לבטל את קיומו של הסבב השני הנוסף. אם גריס תנצח, היא תהיה הנשיאה האישה הראשונה של אוסטריה.

הופר מתחבק עם תומכת בווינה. צילום: רויטרס
הופר מתחבק עם תומכת בווינה. צילום: רויטרס

 

שבירת מסורת


הבחירות היום באוסטריה שוברות את המסורת במדינה מאז מלחמת העולם השנייה, שבמסגרתה מועמדים לנשיאות מגיעים בעיקר ממפלגות המרכז-שמאל הסוציאל-דמוקרטים, או ממפלגת העם השמרנית. שינוי זה יכול לערער את היסודות תחת המערכת הדו מפלגתית הנהוגה במדינה, וזאת מפני שבפעם הראשונה, המתמודדים משתי המפלגות הגדולות של אוסטריה לא יגיעו לסבב השני. רודולף האנדסטורפר, מהמפלגה הסוציאל דמוקרטית, ואנדריאס קול, ממפלגת העם, זכו כל אחד בכ-11% מהקולות. המפלגות הללו שולטות באוסטריה זה עשורים, בין אם לבד או בשלטון קואליציה.

הנשיא הנוכחי היינץ פישר, מהמפלגה הסוציאל דמוקרטית, בן 77, לא יכול לרוץ לתקופה שלישית לאחר ששירת בתפקידו במשך 12 שנים, וניצח שתי מערכות בחירות. הנשיא האוסטרי הוא תפקיד הנושא מאפיינים ייצוגיים גרידא.