הלחץ הבלתי פוסק, והאבדות הכבדות בנפש שספגו לוחמי דאעש בשנה האחרונה, בעיקר מאז שהחלו הפצצות מטוסי הקואליציה, המתמקדות בקווי החזית הלחימה, מצליחים לערער את חלק מלוחמי הארגון. מחקר חדש של צוות חשיבה של הצבא האמריקאי מגלה כי צניחת המורל בקרב לוחמי הארגון עשויה להיות גדולה מכפי ששיערו עד כה הוגי התוכנית. בדוח שפרסם המרכז ללוחמה בטרור של הצבא האמריקאי מתגלה כי לוחמי הארגון החלו להופיע עם אישורי מחלה מרופא, במטרה להימנע מהגעה לקווי החזית.



"ממסמכים שנתפסו במהלך השנה האחרונה עולה מחסור חמור בכוח אדם הזמין לשימוש בחזית", נכתב בדוח אותו הגיש צוות החשיבה האמריקאי. "ממסמכים שנתפסו במחוז דיר א-זור, בצפון מזרח סוריה, עולה מספר גדול של מקרים בהם לוחמים שיועדו לשרת בקו החזית חיפשו אישורי מחלה מזויפים מרופאים, זאת במטרה לבלות זמן ממושך יותר באתרים ממוגנים ולהימנע ממשלוח לקו החזית", הוסיפו כותבי הדוח. 



בדוח, כך נטען באתר החדשות הבריטי "דיילי מייל", מופיעות מספר דוגמאות קומיות כמעט של לוחמים שהתלוננו על שפעת מתמשכת, או כאב גב שמונע מהם "לבצע את חובת הג'יהאד המוקדש". נראה כי האירוניה שבבקשת אישור מחלה בארגון שאחת הטקטיקות הבולטות שלו היא פיגועי התאבדות, נעלמה מעיניהם של הלוחמים המפוחדים. 


בצוות החשיבה האמריקאי האשימו את הירידה החדה המורל בקיצוץ ההטבות הניתנות ללוחמים וירידה מתמשכת במעמדת החברתי כתוצאה מכך, זאת בשל קשיים כספיים של הארגון. "הסיבות למועקה הכלכלית של הארגון הן תקיפות הקואליציה, צמצום הגישה לגבול הטורקי והתנהלות קשוחה יותר של הרשויות בטורקיה כלפי הארגון.