הקואליציה נגד ארגון המדינה האסלאמית פגעה קשות בתזרים המזומנים של הארגון לאחר שתקפה תשתיות נפט שבשליטתו בעיראק ובסוריה. למרות זאת, כעת נראה כי דאעש מסתגל למצב הקיים ומצא מקורות חלופיים לממן את פעילות הטרור שלו.



דוח של בית המשפט המרכזי לחקירות של עיראק טוען כי מנגנון המימון הנוכחי של דאעש השתנה ממה שהיה לפני שהכריז על הקמת חליפות ב-2014. "לאחר שכוחות הצבא השתלטו על מספר שדות נפט שהיו בשליטת דאעש, הארגון מצא דרכים לא שגרתיות לשלם ללוחמיו ולממן את פעילותו. ארגון הג'יהאד פנה לאפיקי פרנסה חדשים ולא נפוצים בקרב ארגוני טרור, כמו חקלאות דיג, סוכנויות רכב ומיסוי חוות הנמצאות בשטח שבשליטתו.



על פי הדוח, דיג המתקיים במאות האגמים הנמצאים צפונית לבגדאד מכניסים מיליוני דולרים בחודש. חלק מבעלי החוות נמלטו מהאזור ונטשו את החוות שלהם ואילו אחרים הסכימו לשתף פעולה עם דאעש על מנת שלא יותקפו.



בנוסף לדיג, הארגון הטיל מס על אדמות חקלאיות ומס נוסף של 10% על עופות ומוצרים מיובאים נוספים לשטחו. הכנסה נוספת מגיעה מסוכנויות רכב וממפעלים שנוהלו בעבר על ידי ממשלת עיראק באזורים שנתפסו על ידיד אנשי דאעש.



אפיקי ההכנסה החדשים עזרו לאזן, גם אם באופן חלקי בלבד, את ההפסדים מהירידה בהכנסות מנפט. למרות כל זאת, הברחת נפט מבתי זיקוק סוריים היא עדיין מקור ההכנסה העיקרי של הארגון.



חברת IHS האמריקאית, שניתחה את כלכלת המדינה האסלאמית, אמרה בשבוע שעבר שהכנסות הארגון צנחו בכשליש מאז הקיץ שעבר ועומדות כעת על כ-56 מיליון דולר לחודש.



הדוח העיראקי גם מתאר איך הוזרם הכסף ל"בית אל מאל", הזרוע הפיננסית של דאעש, וממנה הועברו ללוחמים: "הארגון מחלק את הכסף לאזורים מחוץ לשליטתו באמצעות משאדי העברה (חוואלה) באירביל וממנה לחלקים האחרים של עיראק.