סערת האנטישמיות במפלגת האופוזיציה הגדולה בבריטניה ממשיכה להתרחב: מפלגת הלייבור בבריטניה השעתה בסתר 50 מחבריה בשל הערות אנטישמיות, כך דווח הבוקר (שלישי) באתר ה"טלגרף" הבריטי. על פי הדיווח ההשעיות הידועות הן רק קצה הקרחון הידוע לציבור. אתמול ראש מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין, התייחס לסערה והמעיט בגודלה. "לא מדובר במשהו ענק", אמר קורבין ל"דיילי מירור". "מה שיש הוא מספר קטן של אנשים שאמרו דברים שלא היו צריכים להיאמר. לכן הודענו כי הם יושעו וכי הדברים ייחקרו". 



בתוך כך האנטישמיות בלייבור מתפשטת. שלושה חברי מועצות עירוניות מטעם הלייבור הושעו אתמול לאחר שנחשף כי פרסמו פוסטים שבהם נטען כי ישראל עומדת מאחורי דאע"ש וכי יש להעביר את הישראלים לארה"ב כדי לפתור את הסכסוך עם הפלסטינים ואף התקיפו מילולית נגד שחקן הכדורגל יוסי בניון.



אמש הושעה חבר מועצת העיר ברנלי, שאה חוסיין, לאחר שהתגלו ציוצים שפרסם בטוויטר לפני כשנתיים נגד שחקן מכבי חיפה, יוסי בניון, ששיחק גם במדי ווסטהאם וליברפול בליגה האנגלית. באחד הציוצים, שפורסם במהלך מבצע צוק איתן בעזה, כתב חוסיין לבניון: "אתה טיפש מוחלט, אתה והמדינה שלך עושים כעת אותו דבר שהיטלר עשה לגזע שלכם במלחמת העולם השנייה".



קודם לכן הושעה סלים מולה, לשעבר ראש העיר בלקבורן וכיום חבר המועצה, חצי שעה בלבד לאחר שאתר האינטרנט גידו פוקס חשף סדרה של פוסטים אנטישמיים שהופיעו בחשבונו בקיץ 2015. באחד הפוסטים שיתף מולה צילום מהפיגוע במגזין "שארלי הבדו" בפריז בינואר 2015, שעליו נכתב: "צרפת הצביעה לתת לפלסטינים מדינה ופתאום הם הותקפו על ידי דאע"ש". הוא צירף צילום של שני חטופים יפניים שהוחזקו בסוריה עם הכיתוב "יפן נתנה לפלסטינים 100 מיליון דולר לשיקום עזה ופתאום דאע"ש לקחו שני בני ערובה יפנים". "האם זה צירוף מקרים. ברור שזה ככה", כתב מולה בפוסט. "כולנו יודעים איך מתנהל המשחק הציוני. ברור לחלוטין מי מבצע מניפולציה. מי שלא בטוח - ישראל".



סלים מולה. צילום מתוך פייסבוק
סלים מולה. צילום מתוך פייסבוק



בפוסט נוסף שיתף מולה את הצילום שמציע להעביר את הישראלים לארה"ב כדי לפתור את הסכסוך עם הפלסטינים - אותו צילום שבגינו הושעתה בשבוע שעבר חברת הפרלמנט נאז שאה, וכתב: "הפתרון העולמי לסכסוך במזרח התיכון ואיך זה היה חוסך מיליארדרים של פאונד לאמריקה. פתרון קל מאוד". בפוסט אחר נראה צילום של שוטר מג"ב עם אישה פלסטינית ולידו נכתב: "אפרטהייד במיטבו. יהודים ציונים הם בושה לאנושות".



כאשר הבלוגר גידו פוקס יצר קשר עם מולה כדי לקבל את תגובתו, ניסה ראש העיר לשעבר לטעון כי הוא לא אחראי לכך והוסיף את התירוץ המסורתי של אנטישמיים: "זה כנראה רק הועבר אלי. אני לא מסכים עם הציונות בכלל. יש לי הרבה מאוד חברים יהודים".



שעות ספורות קודם לכן הושעה גם חבר מועצת העיר נוטינגהם סיטי, אליאס עזיז, לאחר שהאתר של גידו פוקס חשף כי גם הוא העלה את הפוסט שמציע למקם את ישראל בתוך ארה"ב. בנוסף לכך, התגלה שעזיז שיתף בפייסבוק קישור למאמר על גרמניה הנאצית וכתב: "תזכורת ליחס ולסבל של יהודים בגרמניה הנאצית. האם יש קווי דמיון כלשהם לאופן שבו ישראל מתייחסת לפלסטינים?"




אליאס עזיז. צילום: פייסבוק
אליאס עזיז. צילום: פייסבוק



קדם להם קן ליווינגסטון, לשעבר ראש העיר של לונדון, עם אמירה אנטישמית משלו. הוא טען בראיון ל־BBC כי אדולף היטלר "תמך בציונות" ורצה להעלות את היהודים לארץ ישראל. גם הוא הושעה. מדובר בסך הכל ב־12 מקרים של התבטאויות אנטישמיות של בכירים במפלגה מאז שג'רמי קורביין נבחר לתפקיד היו"ר, בספטמבר אשתקד.



בעוד שמקורביו של קורבין ממשיכים להכחיש כי קיימת בעיית אנטישמיות בלייבור וטוענים כי מדובר במסע הכפשות נגד מנהיג האופוזיציה. "הטיימס" הלונדוני ציטט אתמול גורמים במפלגה שהזהירו כי חברי פרלמנט בכירים עשויים לפרוש בתגובה לאופן טיפולו של קורבין בפרשה, בייחוד אם הלייבור יספוג תבוסות בבחירות המקומיות מחרתיים.



"אנשים שממלאים תפקידים בכירים, שנמצאים בשמאל המתון, די נבוכים כעת לנוכח העובדה שהם קשורים לצוות הזה", אמר אחד מהם. "אחרי הבחירות המקומיות יהיו אנשים שאולי ירחיקו את עצמם מזה. רבים מהם אומרים: 'מה אנחנו מייצרים תירוצים עבור הצוות הזה כל הזמן?'"



גם תורמים בכירים ללייבור הזהירו כי הם עלולים להפסיק את הסיוע. "אין מקום לגזענות בתוך ערכי מפלגת הלייבור", אמר סר רונלד כהן, איש העסקים שתרם למפלגה יותר מ־2.5 מיליון פאונד בתקופתם של טוני בלייר וגורדון בראון. "אם המנהיגות לא תסלק את הגזענות כעת, הגזענות תסלק את הלייבור".