מקווה הטהרה הראשון במערב אפריקה הולך ומוקם בימים אלו באבוג'ה בירת ניגריה, ולאחר שנים רבות יגשים את אחד התנאים הבסיסיים לקיום חיי קהילה יהודית. בניגריה קהילה יהודית המונה כ- 1,200 איש, וחרף זאת חסרים בה המוסדות המאפיינים ומאפשרים אורח חיים תרבותי יהודי. כך למשל, מוצאים עצמם יהודי ניגריה חסרי יכולת לקיים מצוות הטהרה, הנחשבת למצווה הבסיסית ביותר. נשות הקהילה המקפידות בה, נאלצות אחת לחודש להרחיק לאירופה, או לקונגו שבאפריקה לצורך טבילה.



הרב ישראל אוזן, שליח חב"ד לאפריקה, שהבין את הצורך המהותי של בני הקהילה, החל לפעול להקמתו של מקווה טהרה ומרכז קהילתי יהודי. ואולם, כל הניסיונות שנעשו על ידו לקידום הקמת מקווה טהרה בניגריה נכשלו, אם בשל העלויות הגבוהות ואם נוכח הקשיים שבהם נתקלו נציגי חב"ד להשגת קרקע מתאימה.



המקווה החדש מסמל את תחילת פריחתה של הקהילה. בשלב הראשון ישמש המקווה רק את נשות הקהילה בעיר הבירה ובכפרים הקרובים, ואילו בשלב השני יפתחו שעריו גם לטבילת גברים, והשאיפה הינה להקמה ופיתוח המקום כמרכז קהילתי ומקום מפגש לבני הקהילה. הרב אוזן, רב חב"ד בניגריה, מספר: "אני שמח ונרגש עם הקמת המקווה הראשון בניגריה. כאשר הגעתי לניגריה, גיליתי שיש קהילה ישראלית משגשגת, אך אין לה את התנאים הבסיסיים להתקיים. מבחינה הלכתית קהילה בלי מקווה לא יכולה להתקיים, כיוון שזהו המפתח להמשכיות של העם היהודי. לולא תרמה החברה את הקרקע, המהלך הזה לא היה יוצא לפועל. אני מודה לחברה, ולמר אייל מסיקה העומד בראשה, על התרומה המשמעותית לפיתוח ושגשוג הקהילה היהודית בניגריה".



"פרויקט קהילתי חשוב"


חברת EMI SYSTEMS LTD של איש העסקים אייל מסיקה, הפועלת רבות לקידום צרכי האוכלוסייה היהודית והמקומית בניגריה ושותפה במספר פרויקטים חברתיים, היא שאפשרה את הקמת המקווה ע"י הקצאת הקרקע, כאשר על עבודת בנייתו המבוצעת גם היא בהתנדבות אמון יוסף דואני, דודו של מסיקה, אף הוא איש עסקים ישראלי בעל חברה קבלנית בניגריה.



יוסף דואני, הקבלן המבצע והאחראי על הבנייה, מסביר: "אנו פועלים בשיתוף עם חברת EMI SYSTEMS, שהקצתה את חלקת הקרקע ומול הגורמים המקצועיים בחב"ד על מנת להקים את המבנה המיוחד והנחוץ לקהילה היהודית בניגריה. השרטוטים האדריכליים הגיעו מארה"ב וחומרים מיוחדים הוזמנו מאירופה. אנחנו גאים להיות חתומים על פרויקט מיוחד שכזה" .



אייל מסיקה: "שמח ומודה על הזכות שנפלה בחלקי לפעול למען הקהילה היהודית בניגריה, ולסייע לחב"ד בהקמת פרויקט קהילתי חשוב, אשר מי ייתן ויגשים את ייעודו במהרה".