ארבעה פרופסורים, חברים ותיקים באגודה ללימודים אמריקאיים (ASA), הודיעו לאחרונה כי הגישו נגדה תביעה, בעקבות החלטתה להטיל חרם אקדמי על ישראל.

בתביעה נטען כי הפוליטיזציה הבוטה של ה־ASA מפרה למעשה את החוק העוסק בתאגידים, איגודים ועמותות שהם לא למטרות רווח. לטענת התובעים, החרם שאומץ על ידי האגודה בדצמבר 2013 הנו תוצאה של מאמץ מרוכז של מספר קטן של פעילי BDS – תנועת החרם נגד ישראל - ושל חלק ממייסדי הקמפיין האמריקאי הקורא לחרם אקדמי ותרבותי על ישראל (USACBI). לדברי הפרופסורים, הללו השתמשו בעמדות ההנהגה שלהם ב־ASA לצורך הפיכת האקטיביזם האנטי־ישראלי למוקד העשייה המרכזי של האגודה.
ארבעת התובעים - הפרופסורים סיימון  ברונר,  מיכאל רוקלנד,  מיכאל ברטון וצ'רלס קופפר – טוענים עוד  כי המשימה המוצהרת של ה־ASA אינה קשורה כלל ועיקר להחרמת אומה זרה ולכן פעילות האגודה עומדת בניגוד גמור לחוק החל על תאגידים שלא למטרות רווח ומדובר באנטי־תזה לקידום הידע. שהרי, לפי התביעה, בחוקת ה־ASA כתוב כי "מטרת העמותה היא קידום לימודי התרבות האמריקאית באמצעות עידוד מחקר, הוראה, פרסומים...על גווניה ומורכבויותיה של התרבות האמריקאית". 



"אוניברסיטאות מתחילות להיחשף לעיוות ה-BDS"


"אגודות אקדמיות צריכות לחשוב פעמיים לפני שהן מעוותות את מטרותיהן ובוגדות בעקרונות החוקיים שבשמם הן פועלות לטובת אג'נדות פוליטיות אישיות של חבריהן הרועשים והאקטיביסטים ביותר מבחינה פוליטית", אמר קנת ל. מרקוס, נשיא המכון לזכויות אדם "לואיס ד. ברנדייס" ואחד מעורכי הדין המייצגים את הפרופסורים בתביעה. "מקרה זה מייצג את הטענה הפשוטה שלפיה על תאגידים מלכ"ריים לשאוף למימוש המטרות החוקיות שבשמן הם פועלים, בגלל שהם אינם פועלים למטרת רווח ומשום שהם מגייסים תרומות" הוסיפו הפרקליטים המייצגים את התובעים.
יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות ונשיא הטכניון, פרופ' פרץ לביא, בירך על התביעה ואמר כי "אנו שרויים בעיצומו של תהליך שבמסגרתו מתחילים יותר ויותר קמפוסים ואוניברסיטאות ברחבי העולם להבין ולהיחשף לשיטות הפעולה האגרסיביות של ה־BDS וחבריהם, לתמונה המעוותת שהם מציגים ושעומדת בניגוד גמור למציאות באוניברסיטאות במדינת ישראל ולמניפולציות שהם עושים כדי להפיץ את רעיונותיהם הדמוניים והשקריים".
פרופ׳ צבי ציגלר, ראש הפורום הבין־אוניברסיטאי למאבק בחרם האקדמי שהוקם על ידי ור"ה (ועד ראשי האוניברסיטאות), ציין כי "התביעה היא דוגמה נוספת להתעוררות של חלקים חשובים בקהילה האקדמית האמריקאית, אשר מרגישים שתנועת החרם פוגעת באגודות האקדמיות המקצועיות ושיש להוציא את האגודות מהמגרש הפוליטי ואת הפוליטיקה מהאגודות"