איש התחזוקה, מייקל הרספורט, היה עסוק בעבודתו בשכונת ויילדלדן שבפרברים הדרום מערביים של קופנהגן, בירת דנמרק, בבוקרו של יום חמישי, שבעה באפריל, כאשר לפתע היה עד לסצינה שכאילו נלקחה מסרט פעולה בשידור חי. "שני כלי רכב גדולים הגיעו במהירות גבוהה. הם עצרו, הדלתות נפתחו ויצאו שוטרים לבושים בבגדי הסוואה", סיפר לתחנת הטלוויזיה טי־וי 2. "הם המשיכו מעבר לפינה במהירות ותפסו עמדות ליד הגג".



השוטרים החמושים שהגיעו לשכונה השלווה, שבה מתגוררים תושבים דנים לצד מהגרים זרים, השתתפו במבצע פשיטות מתואם עם שירות הביון הדני ברחבי קופנהגן נגד פעילים בארגון דאע"ש. ארבעה בני אדם נעצרו והואשמו בהפרת החוק הדני שאוסר על הצטרפות לארגוני טרור. בהמשך נמסר על עוד שני בני אדם שנעצרו בחשד שהם קשורים לכלי נשק שהתגלו באחת הדירות. בנוסף הוחלט להגיש כתבי אישום נגד אחיו של אחד מארבעת העצורים הראשונים בחשד להצטרפות לדאע"ש ונגד עוד ארבעה פעילים שככל הנראה נמצאים בסוריה או בעיראק.



מבצע המעצרים אינו מפתיע לנוכח העובדה שדנמרק נחשבת לאחת המדינות הבולטות באיחוד האירופי במספר המתגייסים לשורות ארגון הטרור האסלאמי. באוקטובר אשתקד מסר שירות הביון (PET) כי יותר מ־125 בני אדם הצטרפו לדאע"ש ונסעו מדנמרק לסוריה ולעיראק, ולפחות 27 מתוכם נהרגו בעת שהותם בזירות הלחימה. המרכז הבינלאומי ללחימה בטרור שמרכזו בהאג דיווח בחודש שעבר כי 62 מהלוחמים הדנים שבו למדינה. "אנחנו יודעים שאנשים שנלחמו עבור דאע"ש בסוריה או בעיראק עלולים להוות איום ביטחוני ספציפי נגד דנמרק", אמר שר המשפטים, סורן פינד, אחרי המעצרים.



גם הטרור אינו זר למדינה הסקנדינבית. הפיגוע הבולט ביותר התרחש בפברואר אשתקד. עומאר אל־חוסיין, צעיר בן 22 ממוצא פלסטיני־ירדני, ביצע פיגוע כפול בקופנהגן לפני שחוסל על ידי כוחות הביטחון. תחילה ניסה להתנקש בחייו של המאייר השוודי לארס וילקס, שחתום על אחת הקריקטורות מעוררות המחלוקת של הנביא מוחמד, במהלך כנס על חופש הביטוי והרג את המפיק פין נורגאארד. לאחר כמה שעות ניסה לתקוף יהודים בבית הכנסת הגדול בעיר ורצח את המאבטח דן אוזן, שהצליח להדוף אותו. לפני חודשיים נחשף כי נערה בת 16 נעצרה בתחילת השנה בחשד שהיא ובן זוגה, ששב מסוריה, תכננו לפוצץ בית ספר יהודי בבירה.



הרשויות בדנמרק המעיטו במסירת פרטים על זהותם של העצורים בקופנהגן ועל המידע שסייע למבצע המעצרים, אולם ההערכות הן כי יש קשר לאחד ההישגים המודיעיניים החשובים ביותר במאבק בדאע"ש: חשיפת מאגר נתונים שמספק הצצה חסרת תקדים לזהויותיהם של אלפים מהלוחמים הזרים שהצטרפו לשורות הארגון.



פועל, רופא ועורך דין


לפני כחודשיים דיווח סטיוארט רמזי, הכתב הראשי של סקאי ניוז, כי הגיעו לידיו עשרות אלפי מסמכים עם פרטיהם של המגויסים הזרים לדאע"ש. הכתב סיפר כי אבו חאמד, פעיל בארגון שהחליט לעזוב לאחר שלטענתו השתלטו עליו פעילים לשעבר במפלגת הבעת' של סדאם חוסיין, פגש אותו בטורקיה ונתן לו את הקבצים שהיו על כרטיס זיכרון. אבן חאמד טען כי גנב את הכרטיס ממי שעומד בראש משטרת ביטחון הפנים של דאע"ש בעיר א־ראקה שבצפון־מזרח סוריה, בירתו המינהלתית של הארגון.



במקביל הודיעו רשת החדשות האמריקאית NBC והעיתון הגרמני "סודויטש צייטונג" כי קיבלו מסמכים דומים ממקור סורי שאת זהותו לא חשפו. גם "זמאן אל־וואסל", אתר חדשות קטארי המזוהה עם האופוזיציה הסורית, פרסם פרטים מתוך המסמכים.



מאגר המידע מתבסס על טופס בן 23 שאלות שנדרש למלא כל אחד מהמתגייסים הזרים לדאע"ש בשנים 2013־2014. בין הפרטים הסטנדרטיים כמו שם, כתובת מגורים, מספרי טלפון ופרטים של קרובי משפחה, התבקשו המתנדבים לציין סוג דם, היסטוריה תעסוקתית, שם שיזוהה עמם, היסטוריה של נסיעות לחו"ל, הבנה בחוקי הדת האסלאמיים (השריעה), שם ממליץ, מעורבות קודמת בג'יהאד, נקודת כניסה לסוריה ומידת ציות לפקודות. כמו כן נדרשו המתנדבים לציין אם הם מוכנים להקריב את עצמם בפיגועי התאבדות.



בכל טופס הופיעו הערות של אנשי דאע"ש שבחנו את הפרטים. בין השאר אפשר היה למצוא עדכונים על עבר פלילי, אובדן דרכונים, בעיות בריאות או נקודות שיכולות לסייע לארגון. כך למשל נכתב על אחד הפעילים כי יש לו מומחיות בכימיה, בעוד שעל מתגייס אחר שמו דגש על מיומנותו באמנויות לחימה.



מומחים ללחימה בטרור מהאקדמיה הצבאית האמריקאית בווסט פוינט, שבחנו את המסמכים עבור רשת NBC, סיפקו ממצאים מעניינים לגבי המתנדבים שהסכימו להצטרף לאחד מארגוני הטרור הקטלניים ביותר. מהנתונים עולה כי כשני שלישים מהמתנדבים הם בני 21־30, אולם היו גם כ־40 מתנדבים בני פחות מ־15. כ־4% היו בני 41־50 ועוד 42 מתנדבים בני יותר מ־50. המתנדב המבוגר ביותר שאותר במסמכים היה גבר כבן 70, נשוי ואב לחמישה מקירגיזיסטן.



עוד התברר כי 60% היו רווקים ו־30% נשואים. חלקם ציינו כי הם מקווים להביא בעתיד גם את בני משפחתם. שליש מהמתנדבים למדו בתיכון, ו־25% בעלי השכלה אקדמית, בעוד שרק 17% אמרו כי עזבו את בית הספר היסודי או את חטיבת הביניים.



אחד הנתונים המעניינים ביותר הוא שרק 12% מהנשאלים ציינו כי הם מוכנים לבצע פיגוע התאבדות, בניגוד ל־56% מהמתגייסים שהסכימו להקריב את עצמם בפיגועים עבור אל־קאעידה בשיא הלחימה בעיראק לפני תשע שנים. בנוסף, כ־10% ציינו כי יש להם ניסיון בלחימה בשם הג'יהאד, בעיקר בסוריה, לוב ואפגניסטן, רבים מהם בשירות אל־קאעידה.



"אנחנו מדברים על רקע מגוון ביותר מבחינה חינוכית, מיחידים שסימנו שאין להם השכלה ועד מי שסיימו דוקטורט", אמר בריאן דודוול, סגן מנהל המרכז ללחימה בטרור בווסט פוינט, בשיחה עם NBC. "היו שם מפועלים ועד רופאים ועורכי דין".



ישראלים בשורות דאע"ש


החשיבות הרבה של מסמכי דאע"ש היא בפירוט שמות המתנדבים הזרים. לפי אנשי ווסט פוינט, זוהו יותר מ־4,000 מתנדבים זרים שהגיעו מ־71 מדינות שונות. המספר הגדול של המתנדבים הגיע מסעודיה (797 פעילים), תוניסיה (640) ומרוקו (260). מצרפת הגיעו 128 מתנדבים, מגרמניה 80, מבריטניה 57 ומארה"ב 14. 167 מתנדבים הגיעו מסין, 13 מאוסטרליה, שני מתנדבים היו מטרינידד וטובאגו, ומאיסלנד הגיע מגויס אחד. ארבע רשומות שייכות למתנדבים מישראל, בעוד שמתחומי הרשות הפלסטינית אותרו 19 מתנדבים.



חלק מהשמות ברשימה מוכרים לשירותי הביטחון ואף לכלי התקשורת. חלקם מצאו את מותם במהלך הלחימה בסוריה או הועמדו לדין בארצותיהם אחרי ששבו אליהן. אחד השמות הבולטים הוא ג'ונאיד חוסיין, האקר בריטי שהיה אחראי על הזרוע התקשורתית של דאע"ש ותכנן פיגועים יחד עם רעייתו, זמרת הפאנק לשעבר סאלי ג'ונס, עד אשר חוסל בתקיפה אמריקאית בשנה שעברה.



לפי רשת סקאי, פרטיהם של רוב העצורים בפשיטות בקופנהגן בחודש שעבר מופיעים ברשימות. אחד מהם הוא גבר שנכנס לאזור השליטה של דאע"ש ביולי 2013, אולם לא ברור מתי שב לארצו. אחת השכנות סיפרה לאנשי הערוץ הבריטי כי הוא נשוי לאישה דנית ויש להם שני ילדים, כפי שהוא ציין בשאלון שמילא. "בחור נחמד מאוד, עוזר מאוד", אמרה האישה שלא הסתירה את הפתעתה למשמע הידיעה כי הוא חבר בארגון הטרור.



השבוע דיווחה רשת סקאי כי מהמסמכים של דאע"ש עולה כי הארגון פועל לבצע פיגועים בחו"ל מוקדם מכפי שהעריכו שירותי הביון. בין המסמכים התגלתה פקודה מנובמבר 2014 לתא טרור שיצא מסוריה. הפעילים נדרשו להתפצל לתאים של ארבעה חברים ולהתפרס "במדינות כופרות". אחד העריקים של דאע"ש אישר כי המטרה הייתה לבצע פיגועים בשטח אירופה, אולם לא ברור אם מדובר במפגעים מפריז ומבריסל או בפעילי טרור שעדיין לא הוציאו לפועל את מזימותיהם.



בשל כך לא מפתיע ששירותי ביון רבים בוחנים בקפדנות את המסמכים, על מנת לזהות פעילים שעלולים להוות איום מיידי. "אנחנו יכולים לשפר את ההבנה שלנו לגבי המבנים של ארגון הטרור הזה", אמר שר הפנים הגרמני, תומס דה מייזיר, אחרי שנחשף דבר קיומו של הקובץ המודיעיני. "אולי זה ירפה את ידיהם של אנשים צעירים שמאמינים שאם הם הופכים לחברים בארגון פשע הם עושים משהו טוב".




עולים שלב בלחימה


לפני כשבועיים, במהלך נאומו בהנובר שבגרמניה, הכריז נשיא ארה"ב ברק אובמה, כי אישר את הצבתם של 250 חיילים בסוריה שיצטרפו ל־50 חיילים שנמצאים במדינה. "מספר קטן של כוחות מיוחדים כבר נמצא על הקרקע בסוריה, והניסיון שלהם קריטי", אמר. "אנשי הצוות הנוספים לא יובילו את הקרב על הקרקע, אבל הם יהיו חיוניים לצורך אימונים וסיוע לכוחות המקומיים שממשיכים להסיג את דאע"ש מאזורי מפתח".



על אף שאובמה שב והבהיר כי הוא מתנגד להצבת "מגפיים על הקרקע" בסוריה ובעיראק, כדי למנוע הסתבכות של הצבא האמריקאי כמו בימי ממשל בוש; הוא אישר הצבת לוחמים בשתי המדינות. זאת כחלק מהמאמץ הבינלאומי להביס את הארגון, אשר בחודש שעבר ציין שנתיים להשתלטותו על צפון עיראק. 50 הלוחמים בסוריה וכ־5,000 בעיראק מסייעים לכוחות המקומיים, בעיקר הכורדים, בהדרכה ובאימונים. רק השבוע נמסר על מותו של אחד החיילים בהתקפה של דאע"ש מצפון למוסול.



עד כה נשמרה פעילותם של הכוחות המיוחדים מתחת לרדאר, אולם ערוץ החדשות הצרפתי פראנס 24 חשף לאחרונה סרטון נדיר שבו תיעד לוחמים מערביים המסייעים לכוחות הסוריים הדמוקרטיים, מיליציה כורדית וערבית שפועלת בצפון־מזרח סוריה. בסרטון נראים כתריסר חיילים אמריקאים, בריטים וצרפתים מכוונים את הלוחמים הכורדים בשיגור טיל נגד טנקים לכיוון רכב תופת של דאע"ש, שנסע לעבר מטרה ליד העיירה שדאדי. מפקדי המיליציה המעיטו בפרטים, אולם ציינו כי הלוחמים המערביים מסייעים בסוגיות מודיעיניות ובתיאום מבצעי.



בעוד מטוסי הקואליציה ממשיכים בהפצצות אוויריות נגד יעדי דאע"ש בסוריה ובעיראק, נראה כי השימוש בכוחות המיוחדים הופך לאחד האמצעים המרכזיים במלחמה נגד ארגון הטרור. בשבוע שעבר ציטט ה"דיילי ביסט" גורמי ביטחון אמריקאים שסיפרו כי לוחמי כוח דלתא ויחידת אריות הים הצליחו לחסל כ־40 פעילים בכירים של הארגון, כולל מי שהיו אחראים לתכנון פיגועים באירופה ובאפריקה. "אנחנו מגבירים את קצב תפיסתם והריגתם של הדגים הגדולים ביותר שלהם", אמר ברט מקגורק, הנציג המיוחד של הממשל לתיאום הפעילות הבינלאומית נגד דאע"ש. "אנחנו נמצאים עמוק בתוך הרשת ומתחילים לפרום אותה".



במקביל לכך מדווחים צהובונים בריטיים על עלילותיהם של לוחמי יחידות העילית של הממלכה בלוב, המקום שעומד להיות זירת לחימה פעילה. בנוסף להצבתם של לוחמים בריטים שמשמשים יועצים לכוחות מטעם הממשלה הלגיטימית בטריפולי בלחימה נגד דאע"ש, התברר כי יחידת ה־SAS (המקבילה לסיירת מטכ"ל) ויחידת ה־SBS (המקבילה לשייטת 13) גם מבצעות פעולות ממוקדות בשטח לוב.



לפי דיווח שהתפרסם ב"דיילי סטאר", לוחמים של ה־SBS הצליחו להשמיד עשרות כלי שיט של דאע"ש, מחשש שישמשו להוצאת פיגועי תופת נגד אוניות סוחר ואוניות נופש בים התיכון. באחד המבצעים צוות של אנשי צפרדע צלל מאות מטרים לעבר החוף הלובי, שם התקיימה הדרכה על הפעלת מרגמות לקבוצה של פעילי דאע"ש. הצוללנים הצליחו לחסל את המפקד בירייה מדויקת מרובה עם משתיק קול, צללו מתחת למים ואז חיסלו עוד שני טרוריסטים. בפעם השלישית שעלו מעל פני המים, ירו הלוחמים בעוד מספר פעילי דאע"ש לפני שחבריהם נמלטו בבהלה.



ואם לא די בכך, הלחימה בדאע"ש קיבלה ממד ממוחשב, כאשר פיקוד הסייבר האמריקאי - שבמשך שנים התמקד במדינות אויב מסורתיות כמו רוסיה, סין, איראן וקוריאה הצפונית - החל להפעיל כלים קיברנטיים נגד ארגון הטרור האסלאמי. ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי המערכה החדשה נועדה לשבש את יכולת הארגון להפיץ את המסרים שלו במטרה לגייס פעילים, לשבש את יכולת התקשורת בין המפקדים לפעילים ולהקשות על הארגון לבצע פעולות שגרתיות כמו תשלומים ללוחמים. "אנחנו משליכים פצצות סייבר", אמר סגן מזכיר ההגנה, רוברט וורק. "מעולם לא עשינו את זה".



דבר אחד ברור לכל מקבלי ההחלטות: גם השילוב של כוחות אוויריים, יחידות מיוחדות על הקרקע והתקפות סייבר לא יצליחו לעקור לחלוטין את דאע"ש מאזורי הפעילות המרכזיים. על כן לא יהיה מנוס מפעולות צבאיות יבשתיות נרחבות בא־ראקה, במוסול ובסירת.



השאלה היא: מי יוכל לעשות את זה? כל עוד משטר אסד נמצא בשלטון בסוריה, ישנו קושי בתיאום בין מאות פלגי המורדים, והפרטים שנחשפו השבוע על שיתוף פעולה בין אסד לדאע"ש מעידים עד כמה המשימה מורכבת; הממשלה של חיידר אל־עבאדי בעיראק נמצאת תחת לחץ מצד הפלגים השיעיים שדורשים רפורמות, וכל פעולה נגד דאע"ש בצפון המדינה תצריך שיתוף פעולה של מיליציות שיעיות, שרוקדות לפי החליל של קאסם סולימאני, מפקד כוח אל-קודס של משמרות המהפכה האיראניים; הממשלה הלגיטימית בטריפולי עדיין נמצאת בתחילת דרכה, ונראה כי יעבור זמן עד שתוכל להפגין את עוצמתה מול האיום שנמצא במרחק 300 קילומטר מחופי אירופה.



ובתוך כל אלה סביר להניח שפעילי דאע"ש, גם כאלה שאינם מופיעים בין אלפי השמות במסמכים שנחשפו, ממשיכים לתכנן עוד פיגועי תופת בעיקר במדינות המערב. הקיץ הקרוב, כך נראה, צפוי להיות חם.