ביקור יוצא דופן התרחש לאחרונה בקוריאה הצפונית. שלושה זוכי פרס נובל, בהם גם הישראלי אהרון צ'חנובר, שהו במשך כשבוע במדינה המבודדת ולדבריהם, "ניסו לקדם חילופים בתחומי המדע והחינוך, בתקופה של הידוק הסנקציות מצד האו"ם על קוריאה הצפונית. האורחים הנכבדים היו ריצ'ארד רוברטס זוכה פרס נובל לרפואה, חתן פרס נובל לכלכלה פין קידלנד, והישראלי אהרון צ'חנובר, שזכה בפרס נובל לכימיה.



במהלך מסיבת עיתונאים שניהלו השלושה בבייג'ין בסוף השבוע האחרון, לאחר ביקורם בקוריאה הצפונית, סיפרו כי במהלך שהותם במדינה, הם נפגשו עם סטודנטים ואנשי אקדמיה, ביקרו באוניברסיטאות ומרכזי מחקר אקדמיים, ואף נשאו מספר הרצאות. לדבריהם, לאורך כל השבוע שבו שהו בקוריאה הצפונית, לא נוצר קשר ביניהם לבין הנהגת המדינה. אולם למרות זאת, "המארחים הצפון קוריאנים הראו רצון רב להרחיב את שיתוף הפעולה בתחומי המדע והחינוך".



לטענת רוברטס, "מחסור בציוד מתקדם לאחר שנים ארוכות של סנקציות, הותירו את המדענים הצפון קוריאנים הרחק מאחורי מקביליהם הזרים. האמברגו הזה פוגע קשות במדענים, ואני חושב שזו בושה גדולה. הרבה מאוד מהדברים שרופאים ומדענים רוצים, הם לא יכולים לקבל בגלל הסנקציות. אני חושב שלמשלחת שלנו, שעסקה בתחומי המדע, יכול להיות כוח רב של דיפלומטיה שקטה". הוא הוסיף כי למרות ההגבלות החמורות שמטילה קוריאה הצפונית על שימוש באינטרנט, דבר המגביל בצורה קשה את המדענים במדינה, הוא חש צורך עז מצדם להגביר את חילופי המידע בתחומים שונים. "אם הם לא היו מעוניינים בשיתוף והחלפת מידע, מדוע הם הזמינו אותנו?" שאל רוברטס.


הפנייה מקוריאה הדרומית


גם צ'חנובר התייחס לביקור ודחה את הטענות כי הביקור מעניק לגיטימציה למדינה המבודדת, הנשלטת על ידי הדיקטטור קים ג'ונג און, ולאחרונה ביצעה ניסויים גרעיניים שהתפרשו כהתגרות מכוונת בארצות הברית ושכנתה קוריאה הדרומית. "אתה לא יכול להפוך פניצילין לפצצה גרעינית, ואתה לא יכול להפעיל לחץ על מדינה על ידי הפיכת אזרחיה לחולים. זו לא הדרך הנכונה", טען הישראלי. השלושה סיפרו כי במהלך הביקור התרשמו כי בתי החולים ומתקני המחקר נמצאים במצב טוב, והוסיפו כי הזמינו מספר מדענים צעירים מקוריאה הצפונית לעבוד במעבדות המחקר שלהם.



תכנון הביקור הלא שגרתי של שלושת זוכי פרס נובל החל, כך מתברר, כבר לפני כשנתיים. לדברי זוכי פרס הנובל, "קרן השלום הבינלאומית", שנמצאת בוינה שבאוסטריה, קיבלה מכתב בדואר האלקטרוני מ"ועדת השלום הלאומית" בקוריאה, שבו הם הוזמנו לביקור במדינה. לדבריהם, בעקבות ההזמנה, הם קיבלו פנייה לאחרונה מממשלת קוריאה הדרומית, שביקשה מהשלושה לדחות את הביקור, שהתקיים במקביל לכינוס של מפלגת השלטון הצפון קוריאנית, מחשש שראשי השלטון בפיונגיאנג ינצלו את הביקור לטובת יחסי ציבור לקוריאה הצפונית.