ארגון הבריאות העולמי יוצא נגד השיווק האגרסיבי של תחליפי חלב אם. בהודעה מטעם ארגון הבריאות שפורסמה הערב, קוראים לקדם ולהגן על הליך ההנקה, זאת על ידי הפסקת פרסום המוגדר על ידי הארגון כ"לא ראוי" של תחליפי חלב, בקבוקים לתינוקות ופטמות. 



הארגון הודיע שהוא שם לעצמו למטרה שהשימוש בתחליפי חלב (כולל פורמולות של תינוקות) יהיה בטוח ומוסדר. הארגון אמר כי הוא אוסר כל צורה של קידום של תחליפים, כולל פרסום ומתנות לעובדים בתחום הבריאות וחלוקת של דוגמיות. בנוסף נמסר כי אין לסמן תחליפי חלב אם בצורה שעושה אידאליזציה של הפורמולה, לא בתכולה ובערכים התזונתיים ולא באיורים של המוצר.



הארגון קורא למשווקי ויצרני המוצרים החליפיים להנקה לציין בצורה ברורה על גבי המוצרים מסרים המדגישים את העדיפות שיש להנקה על פורמלה והסיכונים שיש בהיעדר הנקה. ד"ר פרנצסקו ברנקה מנהל המחלקה לתזונה והתפתחות בריאותית בארגון הבריאות העולמי, מסר הערב כי "זה מעודד לראות שיש יותר ארצות שמעבירות חוקים המגנים ומקדמים הנקה, אבל עדיין יש מקומות רבים מדי בהם אימהות חשופות למידה מוטעה ומטעה דרך פרסום והצהרות בריאות לא מבוססות". לדבריו, "דבר זה עלול לעוות את התפיסה של נשים אחרי לידה ולערער את הביטחון שלהן בהנקה שהתוצאה שלה היא יותר מידי ילדים שאינם זוכים לחלב אם וליתרונות שלו". 


מהי המלצת ארגון הבריאות?

ביחד עם ארגון "יוניסף" ממליצים בארגון העולמי כי תזונת תינוקות עד גיל חצי שנה תהיה מורכבת מחלב אם בלבד, וכי אחרי גיל זה ימשיכו התינוקות לינוק בשילוב עם מזון שהוכח כבטוח עבורם, לפחות עד גיל שנתיים. 



שוק תחליפי חלב אם הוא גדול והמכירות השנתיות העולמיות מגיעות ל-45 מיליארד דולרים. הצפי הוא שעד שנת 2019, המכירות יעלו ב-55% ויגיעו לכ-70 מליארד דולרים. האחראי על נושא התזונה בארגון יוניסף העולמי, וורנר שולטניק, מסר כי "שוק תחליפי חלב האם הוא חזק וגדל ולכן המאבק להגדיל את בלעדיות ההנקה בעולם לא פשוט, אבל הוא מאבק שחשוב להשקיע בו מאמצים". עוד אמר כי "אסור ששיווק מתוחכם יטשטש את האמת שאין תחליף זהה ובעל ערך שווה לחלב אם".
הארגון הדגיש כי רק 32 מדינות בעולם מדווחות על מנגנון מסודר של פיקוח בתחום זה וכי מתוך אלה, רק מעטות פועלות באופן מלא. בין המדינות שיש בהן מנגנון מסודר של פיקוח וניטור, פחות ממחצית מפרסמות את תוצאותיו. כמו כן, רק שש ארצות בעולם הקצו משאבים לניטור ואכיפה של תקנות וחוקים בתחום זה. 
 

"יש נטייה לוותר על הנקה"


לילך הדר דגני, דיאטנית קלינית ומומחית בתזונת תינוקות ופעוטות, חברת עמותת הדיאטנים בישראל, הסבירה בעקבות הפרסומים" "היום ישנה נטייה גבוהה בקרב הציבור לוותר מראש על הנקה משלל סיבות, חלקן נובעות מהשיווק האגרסיבי של חברות הפורמולה, אשר מציגות את מוצריהם כשווי ערך לחלב אם. אך זה מטעה את הציבור, בחלב אם ישנם נוגדנים שמתאימים את עצמם לפי צרכי התינוק כך שהמערכת החיסונית שלו תהיה טובה ויעילה עד כמה שניתן. את היתרונות הללו לא ניתן להשיג באמצעות הפורמלות, על אף שהן ברירת המחדל הטובה ביותר היום. חלב האם מסייע משמעותית בשיפור, חיזוק ושמירה על המערכת החיסונית".
משרד הבריאות הישראלי מסר בתגובה לפרסום כי מדובר בטיוטה שנמצאת בדיון, בכל מקרה אנו ממליצים על הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה. משרד הבריאות ישתתף בדיון שייערך באסיפה השנתית של ארגון הבריאות העולמי". 

מ"מטרנה" נמסר: "החברה מדגישה כי חלב אם הוא המזון הטוב ביותר עבור התינוק באופן ברור בכניסה לאתר החברה, במרכז לייעוץ תזונתי, על גבי המוצרים ובכל מגע עם האימהות. יחד עם זאת, מטרנה מכירה בזכות של אמהות לבחור להיעזר בתרכובת מזון לתינוקות, כאשר הנקה בלעדית אינה מתאפשרת".
עד פרסום הכתבה לא ניתן היה להשיג את תגובותיהן של יתר החברות שמייצרות תחליפי חלב אם בישראל.