סוף לשמועות: נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, יבקר החודש בעיר היפנית הירושימה - כך נודע היום (שלישי) בתקשורת העולמית. אובמה יהיה הנשיא הראשון שיבקר בעיר שהותקפה בפצצות אטום ב-1945 על ידי ארצות הברית. הביקור בה הנו חלק ממסעו של אובמה לאסיה, שבמסגרתו יבקר גם בווייטנאם. בהפצצת ארצות הברית בהירושימה ב-6 לאוגוסט 1945 נהרגו 140 אלף בני אדם. יחד עם ההפצצה העוקבת בנגסקי, הן סיימו את מלחמת העולם השנייה. ג'ימי קרטר, הנשיא ה-39 של ארצות הברית, ביקר בהירושימה, אך בתום תקופת הכהונה שלו.

עוד החודש נודע כי אובמה אמור לצאת לביקור ביפן, וכבר כמה שבועות נפוצות השמועות שהוא “שוקל”, שהוא “בוחן”, ויש גם פרסומים שכבר “החליט” לבקר בהירושימה. אובמה ידוע כנשיא שאוהב לשבור טאבואים ישנים – כפי שעשה כאשר ביטל את יחסי האיבה עם קובה.

ג'ון קרי בהירושימה. צילום: רויטרס
ג'ון קרי בהירושימה. צילום: רויטרס


אובמה צריך לנסוע להירושימה, קבע מאמר מערכת של העיתון “וושינגטון פוסט” וגם נימק: זו תהיה מחווה ראויה לדבקותם של היפנים, מאז המלחמה ההיא, במדיניות לא מיליטריסטית. אובמה לא צריך לשפוט בדיעבד את החלטתו של טרומן להטיל את הפצצה, וגם לא להתערב בוויכוח הפנים־יפני על מדיניות הביטחון של המדינה באזור שהולך ונעשה מסוכן.
 
אובמה לא צריך לנסוע, טוענים אחרים. גם הם מנמקים. החוקר לורנס האס קבע שהפיתוי לומר משהו שעלול להישמע כהתנצלות הוא פיתוי שאובמה יתקשה לעמוד בו. זה החשש: לא להתנצל, לא לומר שההחלטה היתה שגויה, לא להציג את אמריקה כמי שהחלטתה בזמן המלחמה היתה לא מוסרית.

ההפצצה על הירושימה, 1945. צילום: ללא קרדיט
ההפצצה על הירושימה, 1945. צילום: ללא קרדיט

הטלת פצצות האטום על הירושימה ועל נגסאקי היתה תקיפה בנשק גרעיני שביצעה ארצות הברית פעמיים נגד האימפריה היפנית, בהוראת נשיא ארצות הברית דאז, הארי טרומן, בימיה האחרונים של מלחמת העולם השנייה. פצצת האטום שזכתה לכינוי "ילד קטן" הוטלה על העיר הירושימה ב-6 באוגוסט 1945. פצצה גרעינית נוספת, שזכתה לכינוי "איש שמן", הוטלה על העיר נגסאקי שלושה ימים לאחר מכן, ב-9 באוגוסט. הטלת שתי פצצות האטום על יפן הייתה השימוש המבצעי הראשון והיחיד שנעשה בנשק גרעיני עד היום.
בין 90 ל-146 אלף בני אדם נהרגו בהירושימה ובין 39 ל-80 אלף בני אדם נהרגו בנגסאקי במהלך ארבעת החודשים שלאחר הטלת פצצות האטום. כמחצית מההרוגים קיפחו את חייהם ביום הטלת פצצת האטום, ואילו השאר נהרגו כתוצאה מהשפעות הלוואי של הפצצות, שכללו כוויות ותסמונת קרינה חריפה. הרוב המוחלט של ההרוגים בשתי הערים היו אזרחים בלתי מעורבים במלחמה.