הסנאט בברזיל הצביע היום (חמישי) ברוב גדול בעד פתיחה בהליך הדחה נגד הנשיאה דילמה רוסף. משמעות הדבר היא כי רוסף מושעית מתפקידה למשך חצי שנה, במהלכן יתנהלו בסנאט ההליכים נגדה. 55 סנטורים מתוך 81 הצביעו בעד ההליך, 22 התנגדו. רוסף מואשמת בשימוש לא תקין בכספי בנקים ממשלתיים כדי לכסות גירעונות בתקציב המדינה ולהציג מצג שווא.

ההצבעה בסנאט להתחיל בהליך ההדחה של דילמה רוסף. צילום: רויטרס
ההצבעה בסנאט להתחיל בהליך ההדחה של דילמה רוסף. צילום: רויטרס
מרבית הסנטורים כבר הודיעו מראש כי יצביעו בעד ההליך, אך למרות זאת התנהל בסנאט דיון מרתוני של יותר מעשרים שעות בנושא טרם ההצבעה. מתוך 81 סנאטורים, 71 ביקשו לשאת דברים. מתוך הדוברים, 49 דיברו בעד ההדחה, 20 נגדה, ושניים מהדוברים לא נקטו עמדה ברורה, בהם חבר הסנאט והנשיא לשעבר, פרננדו קולור, שעמד בפני הליך הדחה דומה בעת נשיאותו, בשנת 1992.

מפגינים נגד רוסף בסאו פאולו במרץ. צילום: רויטרס
מפגינים נגד רוסף בסאו פאולו במרץ. צילום: רויטרס
רבים מהתומכים בהדחתה האשימו את רוסף באחריות למיתון שפוקד את המדינה, החמור ביותר מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת. המתנגדים להדחה גורסים כי ההליך הוא מקביל להפיכה, וכי מדובר בפעולת נקם. שר המשפטים ז'וז'ה אדוארדו קארדוסו דיבר אחרון, ואמר כי "ברזיל תהיה רפובליקת הבננות הגדולה בעולם אם תצביעו בעד". זוהי כהונתה השנייה של רוסף, והשנה ה-13 שבה מפלגת הפועלים נמצאת בשלטון. בית המשפט העליון בברזיל דחה את בקשתה של רוסף לבטל את ההדחה בסנאט.

מי שאמור להחליף את רוסף במהלך השעייתה הוא סגנה, מישל טמר, שניצב גם הוא בפני הליכי הדחה בשל אותן האשמות המיוחסות לרוסף. השני בתור להחלפת הנשיאה, יו"ר הפרלמנט אדוארדו קוניה, הושעה גם הוא מתפקידו והואשם בלקיחת שוחד של חמישה מיליון דולר בפרשת השחיתות הגדולה הנוגעת לחברת הנפט הממשלתית "פטרובראס". 
בחודש שעבר הצביעו 367 מבין 513 חברי הבית בעד העברת ההליך נגד רוסף להכרעת הסנאט. בהמשך, החליט יו"ר הבית התחתון הזמני, ולדיר מרנייאו, לבטל את תוצאות ההצבעה עקב "אי סדרים פרוצדורליים", אך פחות מ-24 שעות לאחר מכן חזר בו מבלי להסביר מדוע. מרנייאו הוא ממתנגדי הדחתה של רוסף.