המועמד מטעם מפלגת הירוקים, אלכסנדר ואן דר בלן, נבחר היום (שני) לנשיא החדש של אוסטריה אחרי שגבר בפער זעום על איש הימין הקיצוני, מועמד מפלגת החירות נורברט הובר ומנע ממנו להפוך לראש המדינה האירופי הראשון מהימין הקיצוני מאז תום מלחמת העולם השנייה. הובר עצמו הביע את ביטחונו כי על אף ההפסד, העובדה שקיבל כמחצית מהקולות מעידה על התמיכה הציבורית בעמדותיו ומספקת תקווה לעתיד.



ספירת הקולות אחרי הסיבוב השני בבחירות לנשיאות הסתיימה אמש בשוויון של 50 אחוז לכל אחד מהמועמדים, כאשר להובר (45) היה פער של כ-144 אלף קולות על פני ואן דר בלן (72). אולם התמונה התהפכה היום, כאשר נספרו המעטפות הכפולות של כ-700 אלף המצביעים – כעשרה אחוזים מכלל בעלי זכות ההצבעה - ששלחו את קולותיהם באמצעות הדואר.



לפי התוצאות הסופיות שפורסמו אחר הצהריים, ואן דר בלן, לשעבר פרופסור לכלכלה בגמלאות, נבחר לנשיא התשיעי של אוסטריה אחרי שקיבל 50.35 אחוז, פער של 31,026 קולות לעומת הופר שסיים עם 49.64 אחוזי תמיכה. עוד לפני ההודעה הרשמית, מיהר הופר לפרסם פוסט בפייסבוק שבו הודה בהפסד שלו. "כמובן שאני עצוב היום. הייתי רוצה לשמור עליכם בתור הנשיא של המדינה הנהדרת הזו", כתב. "אני אשאר נאמן לכם ואתרום למען עתיד חיובי באוסטריה".



נעזר בזעם הציבור בעקבות משבר הפליטים


מועמד הימין הקיצוני, שנעזר בזעם הציבורי בשל משבר הפליטים כדי להשיג כמחצית מכלל הקולות, גם הפציר בתומכיו "לא לאבד תקווה" בשל התוצאה הסופית. "הקמפיין הזה אינו הפסד אלא השקעה לעתיד", הכריז. דבריו אינם מנותקים מהמציאות – נכון להיום מובילה מפלגת החירות בסקרים לקראת הבחירות הכלליות שצפויות להיערך בעוד כשנתיים.



"זה לא הפסד אלא השקעה לעתיד". נורברט הובר. צילום: רויטרס
"זה לא הפסד אלא השקעה לעתיד". נורברט הובר. צילום: רויטרס



מנהיג מפלגת החירות, היינץ-כריסטיאן שטראכה, הביע מאז שעות הבוקר את חששו כי בוועדת הבחירות ינסו לבצע מניפולציות בתוצאות של המעטפות הכפולות על מנת לסכל את בחירתו של הופר ואף איים לפעול נגד התוצאות, אולם אחרי שהתברר כי המועמד שלו אכן הפסיד, הוא נשמע מפויס יותר וניסה לנצל את המומנטום של הקרב הצמוד.



"נורברט הופר לא הפך למנצח בבחירות לנשיאות אוסטריה עם כחמישים אחוז מהקולות, בפוטו פיניש של מילימטר!", כתב בחשבון הפייסבוק שלו. "אנחנו מודעים להצלחה הזו ואנחנו פועלים כעת כדי להמשיך. אוסטריה, צאי החוצה למען מדינה יפה יותר, טובה יותר והוגנת יותר. לחמישים אחוז מהתושבים היה רצון לשינוי ואנחנו לא נאכזב אותם. זו רק ההתחלה. ההתחלה של עידן חדש של פוליטיקה דמוקרטית לעבר דמוקרטיה ישירה ומשאלי עם מחייבים. אנחנו נלחמים למען האנשים שמרגישים נדחקים בארצם שלהם ורוצים איכות חדשה של מדיניות עבור אוסטריה".