ישראל קיימה מגעים עם איחוד האמירויות הערביות בנוגע לתכנית של מספר מדינות ערביות להדיח את נשיא פלסטין ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ולהחליפו במוחמד דחלאן, כך מדווח הלילה (שבת) אתר החדשות המקוונן "middleeasteye" (מידל איסט איי) היוצא לאור בלונדון. הדיווח מסתמך על שיחות עם גורמי שלטון בכירים בכמה מדינות ערביות ובמאמר הבלעדי מאת העורך הראשי דיויד הירסט, מתוארת "התכנית הסודית" להחלפת אבו מאזן בדחלאן, לה שותפות איחוד האמירויות הערביות, ירדן ומצרים. כאמור, איחוד האמירויות הערביות דיווח על מאמצים אלה לישראל. 



מחמוד דחלאן היה בעבר מראשי הפת"ח, עמד בראש אחד ממנגנוני הביטחון של הרשות ופעל בעזה עד ההפיכה הצבאית שביצעה חמאס ברצועה בשנת 2007. חבריו להנהגה האשימו אותו בכישלון מניעת ההפיכה, בה נהרגו עשרות מאשי פת"ח בידי אנשי חמאס. על רקע זאת ובשל יריבותו עם אבו מאזן, הוא למעשה הוגלה מפלסטין ועבר להתגורר באיחוד האמירויות, בה היה לאיש עסקים אמיד, שמחזיק גם באזרחות סרבית. במקביל המשיך דחלאן לבנות את בסיס כוחו בפת"ח ולקיים קשרים טובים עם ההנהגה המצרית, הירדנית ובמיוחד עם מוחמד בין זייד, נסיך הכתר של אבו דאבי, אחת הנסיכויות המרכיבות את האיחוד.



מוחמד דחלאן. צילום:רויטרס



התקווה למו"מ עם ישראל


לפי המאמר, נציגים של שלוש המדינות מקווים שכאשר יגבשו את המהלך הסופי שיביא להחלפת אבו מאזן, הם יביאו אותו גם לאישורה של ערב הסעודית, בתקווה שהיא תתמוך בו. בדיווח נכתב כי בן זייד הוא הגורם הפעיל ביותר בתכנית וזאת לאחר ששותפיה הגיעו למסקנה כי אבו מאזן לא יסכים להתפטר מרצונו החופשי וכל אמירותיו בעבר כי "יחזיר את מפתחות" הרשות, הן מן השפה ולחוץ. 



מגבשי המהלך הדרמטי הזה מקווים כי "המלכת" דחלאן על הרשות תאפשר לאחד את הפלגים השונים בפת"ח לקדם את פיוס בין הרשות לחמאס ובסופו של דבר גם להוביל למשא ומתן והסכם עם ישראל. צוין כי דחלאן עצמו מעדיף שהמהלך יתבצע בהדרגה וכי בשלב ראשון הוא ימונה ליושב ראש הפרלמנט, ובמעמד זה יפעל על מנת להפוך למנהיג הרשות הפלסטינית ולראש תנועת הפת"ח. מועמדו של דחלאן לתפקיד הנשיא הוא שר החוץ לשעבר של פלסטין, נאסר אל קודווא. לפי המאמר, ישראל מעדיפה שלתפקיד יבחר אחמד קוריא (אבו עלה) מוותיקי הפת"ח שהיה מעורב במגעים הסודיים משהובילו להסכמי אוסלו לפני יותר מ-20 שנה.





דחלאן עם אבו מאזן והנייה. צילום ארכיון: רויטרס



התנאים של מצרים 


לפי התכנית, ברגע שיושגו ההסכמות בתוך הפת"ח ועם חמאס, יערכו הבחירות לפרלמנט ולנשיאות בשם "מדינת פלסטין". דחלאן, לפי הידיעה, מאמין כי יוכל להשיג הסכמות אלה, במיוחד עם חמאס. מצרים, שפעילה מאחורי הקלעים בניסיונות לקדם את הפיוס בין הרשות לחמאס, הציבה כמה תנאים לשם כך: היא הבהירה לנציגי חמאס כי עליהם להפסיק כל פעילות צבאית נגד ישראל מתוך הרצועה, להפסיק כל קשר וסיוע לטרוריסטים של "מחוז סיני" של דאעש ולהסגיר לידיה את המבוקשים שקשורים לארגון המדינה האסלאמית שמצאו מקלט ברצועה. עם זאת, המאמר גם מצביע על חולשותיו של דחלאן שמקשות על העמדתו כמנהיג פלסטין. חולשות אלה כוללות את היותו חשוד בשחיתות, את קשריו עם המודיעין הישראלי ואת היותו בלתי אהוד על הפלסטיניים.