הדוח השנתי של מחלקת המדינה האמריקאית על מצב הטרור ברחבי העולם שפורסם אמש (חמישי) קובע כי ארגון דאעש נותר האיום הגדול ביותר ברחבי העולם, בעוד איראן ממשיכה לסייע לארגוני הטרור ברחבי המזרח התיכון, ובראשם חיזבאללה.



משרד החוץ שם דגש על האיום המתמשך של דאעש בשנה האחרונה, אשר מלבד פעילותו בסוריה ובעיראק, הצליח להוציא לפועל פיגועים קשים גם בצרפת, בלבנון ובטורקיה. "ייתכן שההתקפות האלה בוצעו כחלק ממאמץ לקבוע נרטיב של ניצחון לנוכח אובדן מתמשך של שטחים בעיראק ובסוריה", ציינו מחברי המסמך.



הדוח גם מזהיר כי דאעש, אל-קאעידה וסניפיהם האזוריים "הגבירו את ההתמקדות שלהם בביצוע התקפות עם קורבנות רבים", כפי שהיה בהתקפות על בתי מלון באפריקה ובהפלת המטוס הרוסי מעל סיני. "המזימות הללו נועדו לערער את הביטחון הכלכלי, לפגוע בכלכלות חלשות, לערער את האמון בממשלות ולהרחיב את הסכסוכים לאורך קווי שבר דתיים ועדתיים", נאמר בדוח.



ביקורת נוקבת נמתחה גם על איראן, שעליה נאמר כי היא "נותרה המדינה תומכת הטרור הראשונה במעלה, אשר סיפקה סיוע מגוון, כולל כלכלי, אימונים וציוד לקבוצות ברחבי העולם – במיוחד חיזבאללה". במחלקת המדינה הבהירו כי טהרן ממשיכה לסייע למשטר הסורי במאבקו נגד המורדים ובנוסף היא סייעה לקבוצות אופוזיציה שיעיות אלימות בבחריין. "איראן זכתה לסיוע של חיזבאללה, אשר המשיך לפעול ברחבי העולם, כפי שהתבטא בסיכול של פעילויות הארגון בפרו ב-2014 ובקפריסין ב-2015", ציין הדוח.



בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ציין הדוח כי "ישראל שוב ניצבה בפני איומי טרור מצד טרוריסטים פלסטינים מעזה ומהגדה המערבית", כפי שבא לידי ביטוי בגל הטרור שהחל באוקטובר האחרון וכלל בעיקר התקפות של מחבלים בודדים. עם זאת, הדוח ציין כי "כוחות הביטחון הישראליים והפלסטיניים המשיכו בתיאום במאמץ למתן את האלימות המתמשכת" וכי גורמים ישראליים "המשיכו לציין את השיפורים בתפקוד כוחות הביטחון הפלסטיניים בתור גורם מוביל בשיפור האווירה הביטחונית בגדה המערבית".



המסמך השנתי ציין גם כי גורמים ישראליים מסרו כי חמאס וארגוני טרור נוספים ברצועת עזה התקדמו מאד עם יכולותיהם הצבאיות וכי ההערכה היא כי חמאס והג'יהאד האסלאמי "השיגו מחדש את מרבית היכולות הצבאיות שלהם שנפגעו באופן אנוש במהלך מבצע 'צוק איתן' ובחלק מהמקרים, אף הרחיבו את היכולות שלהם".



הדוח גם מתייחס לטרור היהודי וציין כי "ישראלים קיצוניים אלימים, כולל מתנחלים, המשיכו לבצע פעולות של אלימות, כמו גם התקפות של 'תג מחיר' בגדה המערבית ובירושלים". על הפיגוע נגד משפחת דהאמשה בכפר דומא נאמר כי זו הייתה "ההתקפה הקטלנית ביותר נגד פלסטינים מאז האינתיפאדה השנייה".