אזרחי שווייץ דחו אתמול ברוב מוחץ במשאל עם את ההצעה כי המדינה תהפוך לראשונה בעולם המעניקה הכנסה קבועה לכל אזרח, כולל לבעלי עבודה קבועה ולילדים ולנערים עד גיל 18. 
 
בפני המצביעים בשווייץ הוצגה השאלה אם להעניק הכנסה בסיסית ללא תנאים לכל אזרחי המדינה, לרבות תושבים זרים המתגוררים בשווייץ לפחות חמש שנים. המדגמים הראו כי כ־78 אחוזים מהמשתתפים במשאל התנגדו להצעה.
 
דניאל האהני, בעל בית קפה מבאזל שיזם את ההצעה ואשר ניצל את שיטת הדמוקרטיה הישירה בשווייץ על מנת להעלות אותה למשאל עם, הדגיש כי הוא לא מאוכזב מהתוצאה הסופית. "בתור איש עסקים, אני ריאליסטי וציפיתי ל־15 אחוזי תמיכה, אבל כעת כשזה נראה שיותר מ־20% ואולי אפילו 25% תמכו", אמר, "אני חושב שזה נהדר וסנסציוני. כשאני רואה את העניין התקשורתי, גם בחו"ל, אז אני חושב שיצרנו מגמה".
 

האהני ותומכי היוזמה הציעו כי כל אזרח בוגר בשווייץ יקבל 2,500 פרנקים שוויצריים בחודש, גם אם הוא עובד, וכל ילד מתחת לגיל 18 יקבל 625 פרנקים. לטענתם, המטרה היא לקדם הגינות אנושית ושירות ציבורי, והתשלום הקבוע יוכל להחליף תוכניות יקרות יותר לסיוע סוציאלי. 
 
מתנגדי המהלך, כולל ממשלת שווייץ, הזהירו כי אף שמדובר באחת המדינות העשירות בעולם, יישום התוכנית יוסיף עוד 25 מיליארד פרנק להוצאות השנתיות של הממשלה ובשל כך יהיה צורך בהעלאות מסים שיביאו להחלשת הכלכלה.
 
בעוד שווייץ דחתה את היוזמה, המדינה שעשויה לרשום היסטוריה היא פינלנד. הממשלה מקדמת תוכנית שבמסגרתה יבוטלו בתוך שנים ספורות הקצבאות הממלכתיות לטובת הכנסה חודשית קבועה של 800 יורו לכל אחד מחמש מיליון אזרחי המדינה הבוגרים. ההחלטה הסופית אמורה להתקבל לקראת סוף השנה, ופיילוט נרחב ייערך בשנה הבאה.