ניצחון לקורבנות הטרור במימון איראן. בית משפט בקנדה קבע כי נכסיה הלא דיפלומטיים של הרפובליקה האסלאמית במדינה - בשווי 13 מיליון דולרים - יועברו לבני משפחות של אנשים שנפגעו מטרור שבוצע על ידיד ארגונים שמומנו על ידי טהרן.



שופט בית המשפט העליון של מחוז אונטריו, גלן הייני, קבע כי השאלה שנדונה היא האם איראן זכאית לחסינות מתביעה בבתי משפט קנדיים.



התביעה הוגשה בהתאם לחוק צדק לקורבנות הטרור משנת 2012, שמאפשר לקורבנות לגבות פיצויים ממדינות תומכות טרור. בקנדה רק איראן וסוריה מוגדרות כמדינות תומכות טרור.



הפסיקה באה בזמן לא טוב עבור הממשלה הליברלית בראשות ראש הממשלה ג'סטין טרודו, שמנסה לחדש את היחסים הדיפלומטיים עם טהרן ולדון עם המשטר על גורלו של פרופסור ממונטריאול, שמוחזק בכלא איראני בהאשמות לא ידועות.



התביעה הראשונה בקנדה היתה של הוריה של מרלה בנט, שנרצחה בפיגוע התאבדות שביצע איש חמאס באוניברסיטה העברית ב-2002, בו נרצחו תשעה בני אדם. הוריה של מרלה תבעו את איראן בארצות הברית בטענה שמשטר האייטולות אחראי לפיגוע משום שהעביר 15 מיליון דולר בחודש לחמאס. בית המשפט בארה"ב נענה לתביעה וקבע כי הם יקבלו 13 מיליון דולרים.



התביעה הראשונה. זירת הפיגוע באוניסברסיטה העברית בהר הצופים, 31 ביולי, 2002. צילום: רויטרס
התביעה הראשונה. זירת הפיגוע באוניסברסיטה העברית בהר הצופים, 31 ביולי, 2002. צילום: רויטרס



לאחר שחוק הצדק לקורבנות הטרור עבר בקנדה, תבעה משפחת בנט את איראן גם מצפון לגבול, ואליהם הצטרפו משפחות של שמונה פיגועים, בהם כאלה שבוצעו על ידי חיזבאללה.



בתחילה איראן התעלמה מהתביעות, אולם לאחר שבתי המשפט פסקו לטובת התובעים, נשכר משרד עורכי דין באונטריו, שטען כי כי המסמכים לא הועברו כראוי, התביעות הוגשו מאוחר מדי וכי סכום הפיצויים שביקשו המשפחות הוא "מעליב".



השפוט הייני קבע, בתגובה לטענות האיראניות, כי אין להן כל בסיס וכתב בפסק הדין שאיראן לא הסבירה מדוע לא העמידה הגנה: "נראה לי שאיראן ניסתה להשיג יתרון על עניינים טכניים ו'לעבוד' על המערכת".